اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۱۱۹

کاهش شعب فیزیکی بانک‌ها

سخنگوی کمیسیون حمایت از تولید ملی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد بانک مرکزی در حوزه کاهش شعب فیزیکی بانک‌ها، گفت: وجود چنین شعبی در سراسر کشور مصداق دارایی‌های منجمد بانک‌ها است.رحیم زارع در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در راستای ساماندهی شبکه بانکی، گفت: خوشبختانه برچیده شدن شعب بسیار بانکی، یکی از اقداماتی است که می‌تواند سرمایه در گردش بانک‌ها را افزایش دهد.نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه با الکترونیکی شدن بسیاری از امور در حوزه پولی و مالی دیگر نیازی به شعب فیزیکی بسیار در سطح شهرها نیست، افزود: وجود چنین شعبی در سراسر کشور مصداق دارایی‌های منجمد بانک‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید به سمت چابک‌سازی ساختارهای خود حرکت کنند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز به ضرورت فروش اموال مازاد شبکه بانکی تاکید دارند و این نوع شعب نیز مصداق این نوع اموال است.این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه بانک‌ها با فروش شعب مازاد خود می‌توانند سرمایه حاصل را در امر کمک به تولید و تسهیلات‌دهی بیشتر هزینه کنند، گفت: استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این حوزه باید مدنظر مسوولان باشد تا منابع حاصل از واگذاری این نوع اموال در جای درست هزینه شود.زارع ادامه داد: با توج به کاهش حضور مشتری در شعب بانک‌ها باید فکری برای ادغام بانک‌ها در یکدیگر همانند شعب بانک‌های نظامی نیز صورت بگیرد. سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی یادآور شد: مجلس بارها در خصوص ساماندهی وضعیت بانک‌ها با هدف افزایش کارایی آنها تاکید داشته و در این راستا نیز از هیچ کمکی فروگذار نخواهد کرد.گفتنی است، تعداد شعب بانک‌های کشور از ۲۳ هزار و ۵۴۹ شعبه در پایان سال گذشته به ۲۳ هزار و ۱۱۱ شعبه در آبان ماه سال جاری رسیده که حاکی از جمع‌آوری ۴۳۸ شعبه در هشت‌ماهه سال جاری است.

مردم مراقب کلاهبرداری وفیشینگ  باشند

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با هشدار به شهروندان گفت: دریافت سهمیه سوخت و طرح حمایت معیشتی از خانواده‌ها سوژه جدید برای کلاهبرداری افراد سودجو از طریق فیشینگ است.

به گزارش ایبِنا، سرهنگ رامین پاشایی در خصوص موضوعات داغ جامعه در فضای مجازی از جمله افزایش قیمت بنزین و اعلام طرح حمایت معیشتی دولت از خانواده‌ها و کمین کلاهبرداران اظهارداشت: کلاهبرداران و سودجویان همواره اخبار جامعه را رصد کرده و با توجه به موضوعات داغ و روز جامعه فعالیت‌های خود را مبنی بر کلاهبرداری و سوءاستفاده از عدم آگاهی افراد انجام می‌دهند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با بیان این مطلب که ۶۵ درصد جرایم فضای سایبری را جرایم مالی به خود اختصاص داده است، ‌تصریح کرد: فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب‌های مالی از جمله بیشترین روش سودجویی کلاهبرداران است.

سرهنگ پاشایی به مانیتورینگ قوی کلاهبرداران از فضای رسانه‌ای جامعه پرداخت و گفت‌: با توجه به پرداخت سهمیه سوخت و طرح حمایت معیشتی از خانواده‌ها، سودجویان به این سمت متمرکز شده و اقدام به فرستادن پیامک‌هایی جهت ثبت‌نام در این دو طرح کرده‌اند؛ در صورتی که دولت اعلام کرده شماره حساب افراد را دارد و نیاز به ثبت‌نام نیست.

وی با تاکید بر این مطلب که هموطنان همواره باید اخبار را از رسانه‌های معتبر و سازمان‌های مرتبط با موضوعات فوق پیگیر باشند، اظهار داشت: سودجویان در پیامکی که به افراد می‌فرستند طی لینکی از آنها درخواست می‌کنند وارد صفحه مربوطه شده و به منظور ثبت‌نام مقداری وجه را پرداخت کنند؛ اگرچه این مبلغ ناچیز و به مقدار هزار یا دو هزار یا پنج هزار تومان است، اما کلاهبرداران در پوشش این درخواست وجه به اطلاعات حساب مالی افراد دست پیدا کرده و حساب افراد را به سرقت می‌برند.

اجرای پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از اجرای بسیاری از پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه خبر داد و گفت: بانک مرکزی در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به چرایی عدم اجرای پیمان‌های دو یا چندجانبه پولی، گفت: نمی‌توان گفت این نوع پیمان‌ها اجرایی نشده زیرا در حال اجرا هستند، اما با توجه به شرایط کشور نمی‌توانیم ریز جزییات آن را بیان کنیم.

وی ادامه داد: این نوع پیمان‌ها بحث جدیدی بوده و بر اساس تجربیات کشورها در حوزه‌های مشترک باید به نتیجه برسد تا عواید آن را بتوانیم مبنا قرار دهیم. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه همکاری‌های مشترک اقتصادی با کشورهای دیگر دنیا شکل‌های ثابتی دارد، افزود: پیمان‌های دو یا چند جانبه کار جدیدی بوده و باید سازوکارهای آنها تعیین شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه اکنون کشور در شرایط تحریمی قرار دارد، تصریح کرد: در این شرایط باید عقد پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه به صورتی باشد که نیازی به رسانه‌ای کردن یا ذکر جزییات نباشد زیرا مطرح شدن این مسائل بطور حتم واکنش‌های کشورهای استکباری را به همراه خواهد داشت.این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برخی از کشورهایی که در شرایط اخیر در زمینه پولی و مالی با کشور ما همکاری می‌کنند به عقد پیمان نامه‌های پولی اقدام کرده‌اند، گفت: از چارچوب‌های این نوع قراردادها مطلع هستیم، اما لازم نیست ریز اطلاعات که در مرحله عملیاتی قرار دارد رسانه‌ای شود.

 

ارسال نظر