روحانی: تحریم امریکا مانند کرونا ، ترسش بیشتر از واقعیت است

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۰۰

کمتر از 48ساعت بعد از بازگشت ایران به لیست سیاه

اف ای تی اف و در شرایطی که برخی گمانه زنی ها از تلاش اروپا برای نجات برجام خبر می دهند، وزرای خارجه کشورهای اروپایی هلند و اتریش راهی تهران شدند تا ضمانت های لازم برای استمرار این مسیر را به تهران ارائه کنند. ضمانت هایی که ایران اعلام کرده بعد از خروج ترامپ از برجام و بازگشت دامنه وسیع تحریم ها باید از سوی مقامات 1+4 ارائه شود تا تهران را نسبت به تداوم برجام متقاعد کند. تعهداتی که هرچند ذیل ردیف های مختلف سند برجام روی آن تاکید موکد شده اما رفتارهای خصمانه ایالات متحده و پیروی اروپا از این رفتارها باعث شد تا این تعهدات هرگز عملیاتی نشوند. بر این اساس دور تازه مناسبات ایران و اروپا و در شرایطی که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که پیگیری تداوم برجام و متعاقب آن تحقق منافع ایران در برجام خواهد بود  وزیران خارجه اتریش و هلند با هدف کاهش تنش‌ها و حفظ برجام به تهران سفر کردند تا روزنه های تازه ای از بهبود مناسبات ارتباطی و توسعه مراودات اقتصادی میان ایران و اروپا شکل بگیرد. «استف بلوک»  وزیر امور خارجه هلند و به دنبال آن «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش در حالی شنبه و یکشنبه در تهران با مقامات کشورمان گفت و گو و تبادل نظر کردند که موضوعات مطرح در مناسبات ایران و اروپا از جمله برجام و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، مسائل منطقه‌ای و امنیت خلیج فارس از مهم‌ترین محورهای رایزنی این دو وزیر اروپایی در تهران بوده است. به نوشته نشریه کرونن اتریش؛ شالنبرگ وزیر خارجه اتریش، با هدف نجات برجام راهی تهران شده تا با مقامات عالی ایران از جمله رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت و گو کند. این در حالی است که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر در خصوص این سفرها گفته بود که در گفت‌گوها با دو وزیر اروپایی، علاوه بر بررسی روابط دوجانبه و تبادل نظر در خصوص مهم‌ترین مسائل بین المللی و منطقه ای، انتقاد ایران نسبت به بی‌عملی اروپا در قبال اجرای تعهدات خود ذیل برجام و انفعال آنها در برابر تحمیل قوانین فراسرزمینی امریکا مورد تاکید قرار خواهد گرفت. این سفرها در حالی انجام می شود که گروه اقدام مالی ایران را به دلیل آنچه عدم انطباق با هنجارهای بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم خواند به فهرست سیاه بازگردانده است.دیروز وزیر امور خارجه اتریش ضمن دیدار با ظریف وزیر امور خارجه کشورمان راهی دیدار با روحانی رییس جمهوری شد تا در خصوص راهکارهای عملیاتی برای رشد مناسبات ارتباطی و تلاش همه طرف ها برای تداوم برجام سخن بگوید. رییس جمهوری کشورمان با بیان اینکه تحریم امریکا مانند ویروس کرونا است که ترس و وحشت آن بیشتر از واقعیت آن است، گفت: انتظار از اتحادیه اروپا این است که در برابر اقدامات غیرقانونی امریکا ایستادگی کند.

روحانی دیروز در دیدار وزیر امور خارجه اتریش، روابط تهران و وین را بسیار خوب و دوستانه خواندو افزود: دو کشور ظرفیت‌های خوبی به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی برای همکاری دارند و امیدواریم اتریش در توسعه همکاری‌ها به فشارهای غیرقانونی و نادرست امریکایی‌ها اعتنا نکند. رییس جمهوری با بیان اینکه برجام و توافق هسته‌ای فقط تعلق به ایران، اروپا و یا کشورهای ۱+۵ ندارد، بلکه می‌تواند برای امنیت و صلح منطقه و جهان تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: ما هنوز هم بر این باور هستیم که می توانیم برجام و این توافق را حفظ کنیم. روحانی با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای می‌توانست پایه خوبی برای ایجاد اعتماد جدید بین ما و غرب از جمله اتحادیه اروپا و امریکا باشد، گفت: ایران به سهم خود به این توافق متعهد بوده است.

    نگاه خصمانه امریکا به جهان

رییس جمهوری با اشاره به تحریم مواد غذایی و دارو از سوی امریکا علیه مردم ایران در کنار تحریم های اقتصادی ایران، اظهارداشت: اعمال این تحریم‌ها یک اقدام تروریستی است و انتظار داریم اتحادیه اروپا در این زمینه به وظیفه انسانی خود عمل کند. روحانی با تاکید بر اینکه امنیت منطقه ما باید توسط کشورهای خود این منطقه تامین شود، گفت: امروز امنیت آبراهه‌های منطقه نسبت به گذشته کاهش یافته و بسیاری از کشورهای منطقه ما همچون یمن، عراق، سوریه و افغانستان در شرایط امنیتی مناسبی قرار ندارند. رییس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران «طرح صلح هرمز» را با هدف برقراری صلح و امنیت در منطقه ارائه کرده و این طرح با استقبال روبه‌رو شده است، تصریح کرد: همه مشکلات منطقه ما ناشی از مداخلات غلط و غیرقانونی امریکا در مسائل این منطقه است. روحانی تاکید کرد: معتقدیم امنیت این منطقه در امنیت اروپا و همچنین امن بودن مسیر انرژی برای همه جهان و اروپا اهمیت دارد. رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: همکاری های ایران و اتریش در زمینه های مختلف دو جانبه و منطقه ای بیش از پیش گسترش یابد و با سفر وزیر خارجه اتریش به ایران شاهد تحول مثبت در روابط دو جانبه و روابط با اتحادیه اروپا باشیم.

    طرح صلح هرمز نقشه راه ایجاد صلح و ثبات

همچنین در این دیدار «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش با ابلاغ سلام گرم رییس جمهوری و صدر اعظم کشورش به رییس جمهوری ایران، روابط دو کشور را دوستانه و دیرینه توصیف کرد و بر تلاش برای توسعه و تعمیق این روابط در همه زمینه‌ها بویژه روابط تجاری و اقتصادی تاکید کرد.شالنبرگ با اشاره به میزبانی وین از مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵، برجام و توافق هسته‌ای را نقطه عطفی در اعتمادسازی در منطقه و جهان عنوان کرد و افزود: حفظ برجام سیاست اصلی ما و اتحادیه اروپا است و برای آن همه تلاش خود را انجام خواهیم داد.وزیر امور خارجه اتریش تاکید کرد: معتقدیم که برجام در حفظ آرامش و ثبات منطقه نقش مهمی دارد و حفظ آن ضروری است و همچنین ایران نقش مهمی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه ایفا می‌کند.شالنبرگ با اشاره به طرح «صلح هرمز» از سوی ایران برای برقراری صلح و آرامش درمنطقه و خلیج فارس گفت: از نظر ما طرح صلح هرمز می تواند نقشه راه ایجاد صلح و ثبات در منطقه باشد و اتریش از این طرح که در جهت اعتمادسازی ارائه شده استقبال می‌کند و علاقه‌مند است نقش مثبت خود را در این پروسه ایفا کند.

     برگزاری دور دوم گفت‌وگوها

دور دوم گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه ایران و اتریش عصر دیروزدرخصوص مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شد. به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه،  در این دور از گفت‌وگوها، طرفین درخصوص مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر تبادل نظر کردند. در پایان این گفت‌وگوها، سند همکاری‌های فرهنگی و هنری دو کشور با حضور ظریف و شالنبرگ نیز به امضای مقامات دو کشور رسید.صبح دیروز نیز دور اول مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و اتریش در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.  طرفین در آن دیدار، ضمن استقبال از گسترش روابط خوب دوجانبه بر توسعه و تعمیق آن در همه زمینه‌ها تاکید کردند. آخرین تحولات مربوط به برجام و تعهدات طرف‌های اروپایی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی دور اول ظریف و شالنبرگ بود.

    امضای سند همکاری بین دو کشور

سند همکاری‌های فرهنگی و هنری ایران و اتریش به امضای مقامات دو کشور رسید. امضای سند همکاری بین دو کشور ایران و اتریش به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از ظهر امروز دور دوم گفت‌وگو‌های وزرای امور خارجه ایران و اتریش با گفت‌وگو و تبادل نظر درباره مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین المللی به انجام رسید. در پایان این گفت‌وگو‌ها سند همکاری‌های فرهنگی و هنری دو کشور با حضور آقایان ظریف و شالنبرگ نیز به امضای مقامات دو کشور رسید.

 

ارسال نظر