16تیر؛ مرحله دوم تصمیم ایران در مورد کاهش تعهدات برجامی

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۹۲۸

گروه ایران|

وزیر امور خارجه می‌گوید: «مرحله اول تصمیم ایران در مورد کاهش تعهداتش در قبال برجام از ۱۸ اردیبهشت شروع شد و مرحله دوم آن از ۱۶تیر شروع خواهد شد.» اظهاراتی که در جریان دیدار ظرفیت و وزیر امور خارجه ترکیه مطرح شد تا این پیام واضح به طرف‌های اروپایی مخابره شود که ایران در اجرای ضرب‌الاجل‌های اعلام شده، جدی است.

نشست دوره‌ای وزرای امور خارجه ایران و ترکیه که بر اساس اعلام وزرای خارجه دو کشور حداقل هر 6ماه یک‌بار در دستور کار قرار دارد، در اصفهان برگزار شد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه عصر پنج شنبه وارد اصفهان شد و از سوی عباس رضایی استاندار اصفهان در فرودگاه شهید بهشتی این استان مورد استقبال قرار گرفت و بعد از انجام تشریفات لازم مهیای دیدار دو جانبه با ظریف شد. وزیر امور خارجه گفت: مرحله اول تصمیم ایران در مورد کاهش تعهداتش در قبال برجام از ۱۸ اردیبهشت شروع شد و مرحله دوم آن از ۱۶تیر شروع خواهد شد.

محمد جواد ظریف دیروز پس از نشست با وزیر امور خارجه ترکیه در هتل عباسی اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اقدام بعدی ایران درباره فرصت ۲۰ روزه که در برجام در نامه دکتر روحانی به سران کشورها و در نامه‌ای که بنده به خانم موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شده است. وی درباره نشست وزرای امور خارجه ایران و ترکیه که در اصفهان برگزار شد، افزود: طبق قراری که روسای جمهور دو کشور دارند قرار است وزرای امور خارجه برای روابط راهبردی دو کشور برنامه‌ریزی کنند و این نشست در این راستا در اصفهان برگزار شد. وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه این نشست اولین جلسه برای برنامه‌ریزی روابط راهبردی دو کشور بود، تصریح کرد: در پایان این نشست سند همکاری‌های دو ساله کشور به امضای وزرای امور خارجه ایران و ترکیه رسید و فرصتی فراهم شد تا درباره توسعه روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی مذاکره کنیم.

    هر ۶   ماه یک نشست دوجانبه  

وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت: سند همکاری‌های سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و ترکیه روز (جمعه) منعقد شد و از این پس وزاری امور خارجه دو کشور هر ۶ ماه یک بار برای مشورت با یکدیگر نشست دوجانبه برگزار خواهند کرد.

مولود چاووش اوغلو پس از نشست با محمد جواد ظریف پیش از ترک اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در سایر مواقع نیز معاونان وزرای امور خارجه، مدیران و مقامات عالیرتبه دو کشور این مشورت‌ها و گفت‌وگوها را ادامه خواهند داد. وی افزود: رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در حاشیه پنجمین کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شهر دوشنبه تاجیکستان با حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو کرد و در دیدار با ظریف تصمیمات اتخاذ شده توسط رییس‌جمهور دو کشور در دوشنبه تاجیکستان را پیگیری کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: در دیدار با محمد جواد ظریف مسائل مختلفی از جمله تجارت با پول ملی، افزایش حجم تجارت دو جانبه، مسائل مربوط به کنسولگری، حمل و نقل و بسیاری از موارد دیگر بین آنکارا و تهران مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک کمیسیون اقتصادی مشترک (KEK) بین ترکیه و ایران برگزار خواهد شد، گفت: به همین منظور در هفته‌های آینده محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور ایران و رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران به ترکیه سفر خواهند کرد. اوغلو با اشاره به اینکه تنش در منطقه رو به افزایش است، گفت: در زمانی که تحولاتی از قبیل حمله به دو نفتکش مربوط به ژاپن و سرنگونی پهپاد امریکا در خلیج فارس، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران افزایش یافته است به ایران سفر کردم و در این سفر تحولات اخیر را با همتای ایرانی خود مورد بحث و تبادل نظر قرار دادم.

وی اضافه کرد: در این سفر اقداماتی که در زمینه تحریم‌ها می‌توانیم انجام دهیم را بررسی کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه برای توسعه همکاری‌ها امکان مکانیسم‌های سه‌جانبه نیز وجود دارد، یادآور شد: عراق می‌تواند در کنار ایران و ترکیه وارد این مکانیسم شود و در آینده نشست‌های سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، ترکیه و عراق نیز برگزار شود.

 

ارسال نظر