اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۰۳

 تناقض‌گویی مسوولان در‌خصوص رفع فیلتر«تلگرام»

ایلنا  مصطفی کواکبیان گفت: در روزهای گذشته قرار بود که تلگرام تعیین تکلیف شود اما کسی قولی مبنی بر اینکه تلگرام تا فردا رفع فیلتر شود به کمیسیون امنیت ملی نداد و من چنین چیزی نشنیدم.  ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از قول مساعد مسوولان مربوطه برای رفع فیلتر تلگرام تا فردا(پنج‌شنبه) در جلسه این کمیسیون خبر داد. در این خصوص دو تن اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این ادعای حسن‌بیگی را تکذیب کردند. محمدابراهیم رضایی، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایلنا گفت: من در جلسه کمیسیون امنیت ملی چنین چیزی را نشنیدم. شاید این خبر را به صورت خصوصی به آقای حسن بیگی گفته‌اند. مصطفی کواکبیان دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز درخصوص ادعای حسن‌بیگی به ایلنا گفت: تا زمانی که من در جلسه کمیسیون بودم کسی چنین قولی نداد. البته در روزهای گذشته قرار بود که تلگرام تعیین تکلیف شود اما کسی چنین قولی به کمیسیون امنیت ملی نداد و من چنین چیزی نشنیدم تا وقتی که من در جلسه بودم چنین بحثی مطرح نشد.

 فضانورد ژاپنی در فضا ۹ سانتی‌متر قد کشید

اسپیس  یک پزشک ژاپنی پس از سه هفته اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی ۹سانتی‌متر قد کشیده و نگران است که این امر در بازگشت او به زمین اختلالی ایجاد کند. فضانورد ژاپنی که چندی پیش به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته بود، اکنون ادعا می‌کند پس از سه هفته، قد او حدود ۹سانتی‌متر بلندتر شده است! این رشد قد وی را نگران کرده زیرا ممکن است او نتواند در کپسولی جا بگیرد که وی را به زمین بر می‌گرداند. البته پدیده قد کشیدن فضانوردان در خارج زمین شناخته شده است و به دلیل کاهش جاذبه اتفاق می‌افتد. جالب آنکه پس از بازگشت به زمین، بدن آنها به وضعیت طبیعی بر می‌گردد. این فضانورد که پزشک است و «نوریشیگ کانای» نام دارد در رسانه‌های اجتماعی نگرانی خود از این موضوع را ابراز کرد. کانای در توییتر خود نوشت: صبح همگی بخیر. باید خبر مهمی را اعلام کنم. ما وضعیت بدنی مان را پس از رسیدن به فضا ارزیابی کردیم و قد من ۹ سانتی‌متر رشد داشته است! من در 3 هفته مثل یک درخت رشد کردم. از دبیرستان تا الان این اتفاق نیفتاده بود. کمی نگرانم که شاید هنگام بازگشت به زمین در صندلی سایوز جا نگیرم. این نخستین ماموریت فضانورد ژاپنی به ایستگاه فضایی بین‌المللی است و قرار است در ماه ژوئن به زمین برگردد.

 هشدار مایکروسافت در‌مورد کندی ویندوز

اپل اینسایدر  مایکروسافت اعلام کرده که نصب وصله‌های به روزرسان برای حل دو مشکل امنیتی موسوم به اسپکتر و ملت داون ممکن است به کندشدن عملکرد ویندوز منجر شود. این دو مشکل تقریبا تمامی تراشه‌ها و پردازنده‌های تولیدی شرکت اینتل از سال 1995 بدین سو را در برمی‌گیرد و منجر به دسترسی هکرها به اطلاعات ذخیره شده در حافظه رایانه می‌شود. این آسیب‌پذیری موجب نگرانی جدی کارشناسان امنیتی شده، زیرا امکان سرایت آن به تراشه‌های تولیدی شرکت‌های‌ای آر‌ام و‌ای‌ام دی وجود دارد و هکرها از این طریق می‌توانند کلمات عبور و دیگر اطلاعات حساس را سرقت کنند. مایکروسافت می‌گوید، نسل پردازنده و قدمت سیستم عامل مورد استفاده نقش مهمی در میزان تاثیر نصب وصله‌ها بر عملکرد سیستم ایفا می‌کند و ممکن است میزان کند شدن در سیستم عامل‌های قدیمی‌تر بیشتر باشد. مایکروسافت می‌گوید در حال بررسی موضوع است و تلاش می‌کند تا عملکرد ویندوز را در آینده بهتر کند. نکته نگران‌کننده این است که کاربران ویندوز 10 که از تراشه‌های پیشرفته Skylake، Kabylake و... استفاده می‌کنند نیز با این مشکل دست به گریبان هستند.

 نخستین گوشی با اسکنر اثرانگشت داخل نمایشگر

سی نت  شرکت ویوو گوشی هوشمندی عرضه کرده که برای نخستین بار در دنیا حسگر اثر انگشت آن در درون نمایشگر کار گذاشته شده است.  اگر چه مدتی است سامسونگ و اپل وعده تولید چنین گوشی‌هایی را می‌دهند، اما در عمل یک شرکت دیگر تلفن همراهی با چنین قابلیتی تولید و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. این گوشی فاقد هرگونه دکمه‌یی و ازجمله دکمه هوم است و برای استفاده از آن باید انگشت را روی بخش پایینی نمایشگر و وسط آن فشار داد. نمایشگر بعد از بررسی صحت اثرانگشت ثبت شده نور آبی رنگی را به نمایش درمی آورد و سپس قفل گوشی باز شده و استفاده از آن ممکن می‌شود. حسگر اثرانگشت این گوشی توسط شرکت سیناپتیکس تولید شده و در زیر نمایشگر 6 اینچی OLED قرار دارد. روشن شدن نمایشگر تنها در صورتی رخ می‌دهد که پردازشگر هوشمند این گوشی 300ویژگی ثبت شده مربوط به انگشت کاربر را بررسی کرده و از صحت آن مطمئن شود. گوشی ساخته شده هنوز یک نمونه اولیه محسوب می‌شود و هنوز از زمان عرضه نسخه نهایی آن و همین طور قیمت این گوشی اطلاعاتی در دسترس نیست.

 تولید نمایشگرهای 65 اینچی «ان ویدیا»

بیزینس اینسایدر  شرکت ان ویدیا، نمایشگرهای غول پیکر 65 اینچی را برای اجرای بازی‌های ویدئویی تولید و عرضه کرده تا سخت‌پسندان را راضی کند. در حالی که نمایشگرهای رایانه‌یی معمولا از 32 اینچ فراتر نمی‌روند، این نمایشگر 65 اینچی است لذا ممکن است روی بسیاری از میزهای عادی جا نشود. نکته دیگر این است که برای اجرای بازی در برابر چنین نمایشگر بزرگی بهتر است که کاربر در فاصله نسبتا دوری از آن بنشیند و فاصله را با نمایشگر رعایت کند. نمایشگر یادشده از نوع فوق دقیق و 4K بوده و نرخ تازه‌سازی صفحه نمایشگر آن 120هرتز است. قیمت و زمان عرضه این محصول که فعلا در نمایشگر سی‌ای اس عرضه شده، هنوز اعلام نشده است. اما می‌توان حدس زد که چنین نمایشگری  قیمت بالایی داشته باشد.

 

ارسال نظر