حاشیه‌های تخفیف بویینگ به ایران

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۸۴

قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بویینگ از سوی ایران‌ایر که حدود یک ماه پیش در ایران امضا شد با تخفیفی ۵۰درصدی همراه بوده که به ادعای یک سایت امریکایی، این تخفیف در سفارش‌های خرید هواپیما در جهان عادی محسوب می‌شود.

به گزارش ایسنا، اوایل دسامبر ۲۰۱۶ شرکت بویینگ با ایران‌ایر قراردادی برای فروش ۸۰ فروند هواپیما به ارزش ۱۶.۶میلیارد دلار امضا کرد و این شرکت هواپیمایی اعلام کرد برای پرداخت نیمی از قیمت اعلام شده با این هواپیماساز امریکایی مذاکره کرده است.

بر همین اساس، رسانه‌های داخلی به نقل از اصغر فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی نوشتند: باتوجه به ماهیت این سفارش و گزینه‌هایش، قیمت خرید ۸۰ فروند جت بویینگ تقریبا ۵۰درصد قیمت فهرست است. سایت امریکایی نزدک در گزارشی آورده است، زمانی که یک شرکت هواپیماسازی بزرگ یک قرارداد نهایی را اعلام می‌کند، ارزش قرارداد براساس قیمت فهرست اعلام می‌شود اما معمولا هیچ‌کس قیمت فهرست را پرداخت نمی‌کند به‌خصوص اگر سفارش شامل شمار زیادی هواپیما باشد. طبق ادعای این سایت، بویینگ همواره برای سفارش‌هایی که دریافت کرده، نسبت به قیمت فهرست تخفیف داده است. برمبنای آمار قیمت‌های فهرست، تحویل‌ها و درآمد گزارش شده از سوی بویینگ، تخفیف‌هایی که این شرکت برای هواپیماهای مسافربری خود داده است، حدود ۴۷درصد بوده است. باتوجه به روند افزایش تخفیف‌ها به همراه این حقیقت که بویینگ معمولا قیمت‌های فهرست را افزایش می‌دهد، احتمال اینکه این شرکت در آینده تخفیف بیشتری دهد، وجود دارد. این درحالی است که تسنیم در خبری به نقل از کارشناسان هوانوردی می‌گوید، تخفیف ۵۰درصدی که ایران بابت قرارداد چند میلیارد دلاری‌اش از بویینگ گرفته، رویه‌یی معمول است که برای تمام خریداران بزرگ اعمال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری دیلی کالر، اصغر فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه ایران، اخیرا گفته که ایران بابت خرید هواپیما از شرکت‌های بویینگ و ایرباس 50درصد تخفیف گرفته و این خبر به‌گونه‌یی بازتاب یافته که به نظر می‌رسد یک تخفیف ویژه برای ایران درنظر گرفته شده است. حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران در داخل تحت‌فشار منتقدان قرار دارد و از این رو تلاش دارد، نشان دهد که توافق هسته‌یی سال 2015 از نظر اقتصادی برای کشورش دارای مزیت بوده است. یک تحلیلگر صنعت هوانوردی درخصوص سخنان این مقام ایرانی گفت: «خریداران بزرگ، یعنی خریدارانی که بیش از 14هواپیما خریداری می‌کنند، معمولا تخفیفی 50درصدی نسبت به قیمت‌های اعلام شده از ایرباس و بویینگ می‌گیرند.»

یک تحلیلگر دیگر گفت: این یک روال معمول است که سفارش‌های بزرگ همواره با تخفیف‌های قابل‌توجهی همراهند، فرقی نمی‌کند شرکت طرف قرارداد ایرباس باشد، بویینگ، بمباردیر یا امبرائر. وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی امریکایی نظیر یونایتد یا آمریکن ایرلاینز معمولا تخفیف‌های بیشتری از شرکت‌های هواپیماسازی می‌گیرند. براساس تحقیقی که وال‌استریت ژورنال در سال 2012 انجام داده، در خریدهای بزرگ هواپیما معمولا 45درصد تخفیف به مشتریان ارائه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر