درآمد تركمنستان از فروش گاز به چين از روسيه بيشتر شد

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۱:۱۶:۴۸
کد خبر: ۳۱۱۷۷۳

تركمنستان ۲.۴ ميليارد دلار از صادرات گاز به چين در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ درآمد داشت، در حالي كه روسيه ۲ ميليارد دلار درآمد داشته است.

تركمنستان ۲.۴ ميليارد دلار از صادرات گاز به چين در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ درآمد داشت، در حالي كه روسيه ۲ ميليارد دلار درآمد داشته است.
به گزارش ايسنا، غول انرژي گازپروم روسيه در اوايل سال ۲۰۲۴ با هياهوي زيادي اعلام كرد از تركمنستان به عنوان بزرگ‌ترين تامين‌كننده گاز طبيعي چين از نظر حجم عرضه، پيشي گرفته است، اما وقتي از درآمدهاي صادراتي صحبت مي‌شود، عشق آباد همچنان بالاتر از مسكو قرار دارد.
طبق گزارش پورتال نفت و گاز تركمنستان، عشق‌آباد در سه ماهه اول سال ميلادي جاري، ۲.۴ ميليارد دلار از صادرات گاز به چين درآمد داشته است. اين رقم توسط داريو كه محبوب‌ترين وب‌سايت خبري ازبكستان است، تاييد شده است. در گزارش داريو خاطرنشان شده است روسيه در همين مدت، ۲ ميليارد دلار از فروش گاز خود به پكن درآمد داشته است.
دليل اختلاف بين حجم صادرات و درآمد حاصل از آن، اين است كه چين، گاز روسيه را با تخفيف خريداري مي‌كند. نياز كرملين به نقدينگي براي سرپا نگه داشتن كشور و در عين حال، تامين هزينه‌هاي جنگ در اوكراين، روسيه را از بيشتر اهرم‌هاي مذاكره خود در معاملاتش با پكن، محروم كرده است.
بر اساس گزارش اويل پرايس، برتري روسيه در حجم صادرات ممكن است تا زماني ادامه يابد كه تخفيف‌هاي چشمگير اين كشور در فروش گاز ادامه داشته باشد. نشريه مستقل «كرونيكل تركمنستان» گزارش كرده است ظرفيت خط لوله گاز «قدرت سيبري» روسيه به چين در سال ۲۰۲۵، حدود ۳۸ ميليارد متر مكعب پيش بيني شده است. در همين حال، ظرفيت جمعي سه خط لوله كه تركمنستان و چين را به هم متصل مي‌كند، به ۵۵ ميليارد متر مكعب مي‌رسد.

ارسال نظر