افزايش توليد با ورود بخش خصوصي به توسعه ميادين نفت و گاز

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۱:۱۸:۱۹
کد خبر: ۳۱۱۷۷۶

عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران گفت: با ورود بخش خصوصي به توسعه ميادين نفت و گاز قطعا در آينده نزديك، اين اقدام راهكاري موثر و مفيد در زمينه افزايش توليد در اين حوزه‌ها خواهد بود.

عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران گفت: با ورود بخش خصوصي به توسعه ميادين نفت و گاز قطعا در آينده نزديك، اين اقدام راهكاري موثر و مفيد در زمينه افزايش توليد در اين حوزه‌ها خواهد بود.
مهرداد عباد، عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با مهر، درباره مزيت ورود بخش خصوصي به توسعه ميادين نفت و گاز كه جز مصوبات مجلس يازدهم است، گفت: متأسفانه بخش خصوصي طي سال‌هاي اخير نقش چشمگيري در صنايع بالا دستي نفت و گاز نداشته و البته اجازه ورود به آن داده نمي‌شد.
وي در ادامه بيان كرد: شركت‌هاي خصوصي تاكنون نتوانستند در اين حوزه فعاليت داشته باشند كه رهبر معظم انقلاب نسبت به اين مساله تأكيدات ويژه‌اي داشتند كه بايد بخش نفت و گاز به بخش خصوصي سپرده شود؛ به عنوان مثال زماني كه قرار بود بهره‌برداري از پارس جنوبي به ستاد اجرايي فرمان امام سپرده شود، مقام معظم رهبري اعلام كردند كه براي بهره‌برداري از اين حوزه‌ها بايد بخش خصوصي ورود كند. اين عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني در ادامه تاكيد كرد: پروژه پارس جنوبي ۲۹ سال در جريان است، ابتدا آن را به توتال سپردند، بعدازآن بهره‌برداري به چيني‌ها دادند و سپس آن را به ستاد اجرايي فرمان امام ارجاع دادند. بخش خصوصي پتانسيل، سرمايه و تخصص دارد مخصوصاً در حوزه نفتي در حوزه گازي هم مساله علم فوق سرد كه يك حوزه خيلي گسترده‌اي است و بخش خصوصي در اين حوزه كار مي‌كند، وجود دارد ولي علم بهره‌برداري از گاز توسط بخش دولتي در كشور ما خيلي محدود است. اين عضو كميسيون بهبود فضاي كسب و كار اتاق بازرگاني توضيح داد: اگر به بخش خصوصي يك چاه گاز بدهند توانايي اين را دارد كه از آن گاز اقدام به خالص‌سازي پروپان، بوتان، اتان و... كند. ولي اين توانايي در دولت وجود ندارد و ساليان سال است يا گاز را مي‌سوزانند يا به صورت خام به فروش مي‌رسانند. در عدم فروش خام فروشي گاز بخش خصوصي مي‌تواند تأثير زيادي داشته باشد. عباد گفت: در حوزه نفتي هم در حوزه ساخت پالايشگاه و پتروشيمي مناقصه‌ها برگزار مي‌شود و در انتها به دليل روابطي كه وجود دارد شركت‌هاي دولتي و خصولتي موفق مي‌شوند اين پروژه‌ها را بگيرند و بخش خصوصي در اين حوزه‌ها ناكام مي‌ماند. عضو كميسيون انرژي اتاق بازرگاني با اشاره به اينكه شركت‌هاي خصوصي در داخل كشور داريم كه مي‌توانند پالايشگاه بسازند، توضيح داد: حتي برخي از شركت‌هاي خصوصي ايراني در ونزوئلا مشغول پالايشگاه‌سازي هستند چرا نبايد بتوانند در داخل كشور اقدام به اين كار كنند. عباد ادامه داد: متأسفانه بهره‌وري شركت‌هاي دولتي فعال در حوزه نفت و گاز ما خيلي پايين است. يكي از دلايل آن اين است كه دلسوزي لازم براي بهره‌برداري از ميادين نفت و گاز ندارند. وقتي بهره‌بردار كار براي خودش باشد قطعاً تلاش بيشتري براي سود بيشتر انجام خواهد داد. اين عضو كميسيون گفت: شركت‌هاي خصوصي راندمان توليد بالاتري دارند مشكل ما در بخش دولتي بهره‌برداري‌كننده از ميادين نفت و گاز راندمان پايين است، ولي با مجوز مجلس در برنامه هفتم براي ورود بخش خصوصي به توسعه ميادين نفت و گاز، اين سد برطرف مي‌شود و بخش خصوصي مي‌تواند راندمان توليد و كيفيت توليد را در اين بخش بالا ببرد. وي خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم بهره‌وري را بالا ببريم قطعاً مي‌توانيم به سود و توسعه بيشتري در ميادين نفت و گاز دست پيدا كنيم. بخش دولتي در اين سال‌ها نتوانسته اقدام به خالص‌سازي گاز كند در صورتي كه امر بخش خصوصي در اين حوزه ورود كند مي‌تواند با به روز كردن تجهيزات پالايش نفت و گاز تمام گازهاي فلر را جمع و خالص‌سازي و به سيستم وارد كند. عضو كميسيون انرژي با اشاره به اينكه از سوي ديگر شركت‌هاي دانش بنيان مي‌توانند در بهره‌برداري از ميادين نفت و گاز ورود كنند، ادامه داد: در صنايعي كه كشور به آنها نياز دارد و آنها صنايعي دارند كه منجر به توسعه كشور مي‌شود مثل صنعت نفت و گاز، شركت‌هاي خصوصي و دانش بنيان را بايد در اين حوزه وارد كنيم.

ارسال نظر