موفقیت چشمگیر عربستان در حوزه گردشگری

۱۴۰۲/۰۶/۱۳ - ۱۸:۳۰:۱۶
کد خبر: ۲۱۴۶۰۱
موفقیت چشمگیر عربستان در حوزه گردشگری

عربستان سعودی شاهد درآمد گردشگری به ارزش تقریبی 10 میلیارد دلار بوده که حاصل رشد و سرمایه‌گذاری گسترده این بخش در نظام مدیریتی این کشور است.

به گزارش تجارت نیوز، وزارت گردشگری اعلام کرد که عربستان سعودی در سه ماهه اول سال 2023 به مازاد بالایی در تراز درآمدها برای اقلام سفر دست یافته است.

درآمد‌ها در مقایسه با 1.6 میلیارد ریال سعودی (427 میلیون دلار) در سه ماهه اول سال قبل، به 22.8 میلیارد ریال سعودی (6.8 میلیارد دلار) رسید.

بر اساس داده‌های اخیر منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، شن و ماسه‌های توریسم در جهان عرب در حال تغییر است. عربستان سعودی سریع‌ترین مقصد توریستی در بین کشورهای G20 است که تعداد بازدیدکنندگان آن در مقایسه با سطوح قبل از همه‌گیری 121 درصد افزایش یافته است.

عربستان سعودی به‌رغم اینکه یک مقصد نسبتا جدید در چشم‌انداز گردشگری جهانی است؛ مذهب، تاریخ، میراث، فرهنگ، دریا، آفتاب و غیره را ارائه می‌دهد. هنگامی که عربستان درهای خود را به روی بازدیدکنندگان بین‌المللی در سال 2019 باز کرد، صنعت توریسم این کشور بلافاصله شروع به رونق کرد.

عوامل رونق گردشگری عربستان

به نقل از عربین بیزنس عربستان سعودی یک موسم حج را با موفقیت به پایان رسانده است، رویدادی سالانه که همراه با زیارت‌های عمره در طول سال، حدود 6 میلیارد دلار برای این کشور درآمد دارد.

تا به حال زیارت‌های مذهبی و مسافرت شغلی از مهم‌ترین دلایلی است که مردم در سفر به عربستان به آن فکر می‌کنند.

علاوه بر این موارد می‌توان به ساده کردن سفر با ویزای الکترونیکی، آغاز ابرپروژه‌های پیشرو در جهان و همینطور ارائه تصویر بهتری از عربستان توسط ستاره‌های فوتبال اروپا که با حقوق‌های نجومی به این کشور آمدند، اشاره کرد.

موفقیت عربستان در گردشگری/ اعداد دروغ نمی‌گویند!

در راستای چشم‌انداز 2030، برنامه تحول ملی عربستان سعودی، این کشور قصد دارد سهم صنعت توریسم را به بیش از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال 2030 افزایش دهد و یک تریلیون دلار برای سرمایه‌گذاری در این بخش در دهه آینده در نظر گرفته شده است.

احمد الخطیب، وزیر گردشگری عربستان سعودی، خاطرنشان می‌کند که راه‌اندازی موفقیت‌آمیز صندوق توسعه گردشگری، حتی در چشم طوفان همه‌گیری، « گواهی بر اعتماد سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی به چشم‌انداز بلندمدت گردشگری در عربستان بود.»

احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان سعودی

این وزارتخانه اضافه کرد که این مازاد به دلیل رشد قابل توجه درآمدهای حاصل از توریسم ورودی در حدود 225 درصد نسبت به سه ماهه اول سال 2022 به دست آمد و بر اساس داده های بانک مرکزی عربستان (ساما) به حدود 37 میلیارد ریال سعودی (9.9 میلیارد دلار) رسید.

این دستاورد نشان دهنده اوج تعهد تزلزل‌ناپذیر این وزارتخانه برای تقویت بخش توریسم و نقش محوری آن در پیشبرد اقتصاد ملی است. تلاشی که به طور یکپارچه با اهداف مشخص شده در استراتژی توسعه ملی گردشگری همسو می‌شود.

داده‌های منتشر شده توسط ساما بر سهم قابل توجه بخش توریسم در تراز حساب جاری تاکید می‌کند، که گواهی بر تلاش‌های خستگی‌ناپذیر وزارت گردشگری عربستان است.

این تلاش‌ها با اجرای بهترین شیوه‌ها در توسعه گردشگری، ارتقای خدمات و محصولات توریسم و تقویت همکاری مستمر با سازمان‌های دولتی مختلف برای رشد بخش گردشگری این کشور، عربستان را در میان مقاصد بین‌المللی برتر قرار داده است.

در چند وقت اخیر، عربستان سعودی به نقاط عطف قابل توجهی در صنعت توریسم دست یافته است. این کشور در شاخص درآمد گردشگری بین‌المللی ۱۶ پله صعود کرده و در سال ۲۰۲۲ در رتبه ۱۱ جهان قرار گرفته است که یک جهش قابل توجه از جایگاه ۲۷ خود در سال ۲۰۱۹ است. در سال 2023 عملکرد سه ماهه بی‌نظیری که نشان‌دهنده رشد قابل توجه 64 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2019 است. در نتیجه، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری در سال 2019، عربستان در رتبه دوم از نظر نرخ رشد گردشگران بین المللی در می2023 قرار گرفت.

ارسال نظر