نقض حقوق بشر توسط آرامکوی سعودی با تولید نفت

۱۴۰۲/۰۶/۰۷ - ۰۰:۵۵:۱۲
کد خبر: ۲۱۴۰۹۹

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گویند شرکت نفتی آرامکوی سعودی با توسعه تولید نفت خود، به دلیل اثرات ناگواری که بر حقوق بشر دارد، حقوق بشر را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، این نگرانی در نامه‌ای که توسط گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد نوشته و به غول نفتی دولتی آرامکوی سعودی ارسال شد، ابراز شده است.

در این نامه به جزییات اثرات ناگوار تولید نفت بر حقوق بشر اشاره نشد اما روزنامه فایننشیال تایمز گزارش کرد که آرامکو، بزرگ‌ترین منتشر‌کننده شرکتی دی‌اکسید کربن در جهان است.

این گفته در تضاد با رتبه‌بندی بزرگ‌ترین منتشرکنندگان دی‌اکسید کربن در جهان است که توسط «پروژه افشای کربن» گردآوری شده است. طبق گزارش «پروژه افشای کربن» ((CDP، بزرگ‌ترین منتشرکننده آلایندگی در جهان، شرکت «زغال سنگ چین» ((China Coal است که سهم ۱۴.۳ درصدی در انتشار کل آلایندگی‌های جهان دارد. در این رتبه بندی، آرامکو با سهم ۴.۵ درصدی از کل آلایندگی‌های جهان، در رتبه دوم قرار داشت.

نکته جالب‌تر در گزارش فایننشیال تایمز این است که کارشناسان سازمان ملل متحد با بانک‌هایی که با آرامکو همکاری می‌کنند شامل «سیتی» و «بی ان پی پاریبا» تماس گرفته و به آنها هشدار داده‌اند که مشتریان سعودی آنها ممکن است قوانین حقوق بشر را نقض کنند.

در این نامه به بانک‌ها، اشاره‌ای به یک تهدید بوده و گفته شده است اگر این وام‌دهندگان مطلع بوده‌اند که آرامکو، حقوق بشر را نقض کرده و برای واکنش به این حقیقت، کوتاهی کرده‌اند، این مساله می‌تواند به عنوان فراهم‌کننده این وضعیت دیده شود.

به گفته مقامات سازمان ملل متحد، کسب و کارها باید با انجام اقدامات پیشگیرانه برای شناسایی، جلوگیری، خنثی‌سازی و پرداختن به اثرات نامطلوبی ناشی از کاری که به آن مشغول هستند از جمله پیامدهای حاصل از تغییرات اقلیمی، از نقض حقوق بشر اجتناب کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمنا باکر، خبرنگار اوپک در شرکت «انرژی اینتلیجنس»، خاطرنشان کرد که نویسندگان این نامه به آرامکو و بانک‌های این شرکت، هیچ دلیلی ارایه نداده‌اند که چرا آنها فقط غول انرژی سعودی را هدف قرار داده‌اند.

 

ارسال نظر