کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۶۵

کشف یک میدان نفتی در پاکستان

تسنیم| به گزارش هلنیک شیپینگ نیوز، ذخایر جدید نفت و گاز در کوهات پاکستان کشف شده که روزانه 1844 بشکه نفت خام تولید می‌کند. شرکت میادین نفتی پاکستان با 25 درصد سهم شرکت و نفت و گاز بین‌المللی MOL مجارستان این اکتشاف را در فلات کوهات در ایالت خیبر پختونخوای پاکستان انجام دادند.آزمایشات اولیه بسیار امیدوارکننده بوده و ذخایری معادل روزانه 1844 بشکه نفت خام و 18.25 میلیون فوت مکعب گاز را نشان داده است. تولید اقتصادی از این ذخایر در دسامبر سال جاری آغاز خواهد شد. سهم شرکت میادین نفتی پاکستان از این اکتشاف 25 درصد است. طبق گفته شرکت میادین نفتی پاکستان، این ذخایر جدید هیدروکربن در میدان نفتی ماکوری کشف شده‌اند. این اکتشاف جدید به بهبود امنیت انرژی پاکستان کمک می‌کند.این میدان نفتی 20 درصد تولید نفت پاکستان را که معادل 17 هزار بشکه در روز است، برعهده دارد. 6 اکتشاف در این بلوک انجام شده، اولی در 2002 و آخرین اکتشاف در 2011 بوده است. شرکت توسعه نفت و گاز پاکستان، شرکت نفت پاکستان و شرکت میادین نفتی پاکستان به ترتیب با 20، 20 و 28 درصد مالکیت این بلوک نفتی را در اختیار دارند. شرکت MOL مسوول انجام اکتشافات بیشتر است و 145 میلیون فوت مکعب در روز گاز طبیعی تولید می‌کند.متخصصان می‌گویند اکتشاف نفت و گاز یک پیشرفت بزرگ برای پاکستان است چون ذخایر خارجی ارزشمند این کشور را حفظ می‌کند و میزان واردات را کاهش می‌دهد. به این ترتیب تعادل تجارت بهبود می‌یابد و اقتصاد پاکستان با کاهش کسری تجاری به سمت ثبات پیش می‌رود.

آخرین وضعیت کارت سوخت

تسنیم| مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: توصیه ما به مالکان خودرو این است که در جایگاه‌ها از کارت سوخت شخصی استفاده کنند چرا که عرضه بنزین از طریق کارت سوخت جایگاه داران در آینده محدودتر خواهد شد.مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه بیش از یک میلیون کارت سوخت در باجه‌های شرکت پست باقی مانده است افزود: هموطنان برای رصد کارت سوخت خود و دریافت آن می‌توانند به سایت پلیس مراجعه نمایند که دراین سایت حتی به صورت جزئی منطقه پستی که کارت سوختشان در آن موجود است نشان داده می‌شود.شهرام رضایی با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید در خصوص عرضه بنزین به رانندگان از طریق کارت سوخت جایگاه داران گفت: پیش از این صاحبان خودرو می‌توانستند به راحتی روزانه 60 لیتر بنزین در یک جایگاه دریافت کنند اما از ابتدای شهریور فقط می‌توانند 30 لیتر دریافت کنند و بعد از قطع و وصل کارت به دستگاه و همچنین سپری شدن اندکی زمان دوباره اقدام به دریافت 30 لیتر دیگر می‌کنند.مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: توصیه ما به مالکان خودرو این است که در جایگاه‌ها از کارت سوخت شخصی استفاده کنند چرا که عرضه بنزین از طریق کارت سوخت جایگاه‌داران در آینده محدودتر خواهد شد.رضایی خاطرنشان کرد: از 22 مرداد که استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها الزامی شده بود تعداد استفاده‌کنندگان از کارت سوخت شخصی بسیار کم بود اما این تعداد در چند روز اخیر به 10 درصد رسیده است و ما هر 10 روز این موضوع را رصد خواهیم کرد.

پیش‌بینی پایان رشد تولید نفت امریکا

شانا| یکی از باورهایی که جلو رشد قیمت نفت را گرفته، این است که تولید نفت امریکا هر سال افزایش خواهد یافت، اما در واقعیت شرکت‌های نفتی امریکایی در حال کاهش بودجه حفاری و تکمیل چاه‌های خود هستند و شمار دکل‌های فعال حفاری هر هفته در حال کاهش است.

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل پرایس، امروز چاه‌های جدید نفتی که در امریکا کامل می‌شوند، برای جبران نرخ افت تولید چاه‌های کنونی این کشور کافی نیستند.

بانک امریکایی ریموند جیمز به‌تازگی برآورد کرده که در سه سال گذشته نرخ افت تولید در چاه‌های نفت امریکا از یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.آمار چاه‌های حفاری‌شده اما تکمیل‌نشده در امریکا اکنون به سطح عادی بازگشته بنابراین، شمار چاه‌های در حال حفر و شمار چاه‌های در حال تکمیل اکنون برابر است. برای حفظ تولید نفت امریکا در سطح کنونی لازم است هر سال ۱۲ هزار چاه افقی حفر شود و شمار چاه‌های تکمیل‌شده در امریکا باید افزایش بسیار بیشتری داشته باشد.در سه سال گذشته، ۹۰ درصد از رشد تولید نفت جهان مربوط به امریکا بوده است و اگر رشد تولید نفت امریکا متوقف شود، عرضه جهانی نفت برای هماهنگی با تقاضا دچار چالش خواهد شد.تولید نفت امریکا همچنان ظرفیت رشد دارد، اما اگر قیمت نفت بسیار بالاتر از سطح امروز افزایش نیابد، این رشد تولید محقق نخواهد شد.

 

ارسال نظر