آزمایش‌هایی با طعم مرگ

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۷۲
آزمایش‌هایی با طعم مرگ

گروه گوناگون  یک‌شنبه، کره شمالی ششمین آزمایش هسته‌یی خود را انجام داد؛ آزمایش این بمب هیدروژنی، با موفقیت روبه‌رو شد. کره شمالی ادعا کرده که این بمب قابلیت کارگزاری بر موشک بالستیک قاره‌پیما را نیز دارد؛ این موشک را به تازگی کره شمالی تولید کرده است. طبق گزارش‌های به دست آمده، این قدرتمندترین بمب کره‌شمالی بود که تاکنون آزمایش شده و لرزش‌هایی با قدرت 6.3 ریشتر را ایجاد کرد. وزیر خارجه ژاپن تایید کرده که لرزه‌های ثبت‌شده در کره شمالی «مصنوعی» و ناشی از انجام ششمین آزمایش هسته‌یی پیونگ‌یانگ است.

تاریخ استفاده از سلاح‌های هسته‌یی به بیش از 70 سال پیش برمی‌گردد. در سال 1945 امریکا نخستین حمله هسته‌یی جنگی را در طول تاریخ به ثبت رساند. این کشور در جنگ جهانی دوم، دو بمباران اتمی در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انجام داد. در این دو عملیات، دو بمب اتمی در فاصله 3 روز، در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد که منجر به ویرانی و کشتار گسترده‌یی شد. هرچند که بمباران هسته‌یی هیروشیما و ناکازاکی تا امروز تنها موارد استفاده جنگی از سلاح هسته‌یی در جهان هستند، اما آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، امریکا از سال 1945 تاکنون بیشترین میزان آزمایش سلاح‌های هسته‌یی را ثبت کرده است.

در میان کشورهایی که به انواع سلاح‌های شیمیایی دسترسی دارند، در 70 سال گذشته، امریکا بیش از هزار آزمایش هسته‌یی داشته است. روسیه دومین رقیب امریکا در آزمایش‌های هسته‌یی به‌شمار می‌رود.

این در حالی است که در سال‌های گذشته، صحبت‌های بسیاری برای توافق هسته‌یی امریکا با روسیه صورت گرفته و طبق گزارش‌های به دست آمده، امریکا از پذیرفتن توافق هسته‌یی با روسیه شانه خالی می‌کند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، از جنگ جهانی دوم تاکنون، روسیه بیش از 700 آزمایش هسته‌یی داشته است. با توجه به آمار و اطلاعات به دست آمده، امریکا و روسیه با اختلاف بسیاری در صدر کشورهایی قرار دارند که بیشترین تعداد آزمایش‌های هسته‌یی را ثبت کرده‌اند. پس از این دو کشور، فرانسه با 210 آزمایش‌ هسته‌یی در رتبه سوم کشورها با بیشترین آزمایش‌های اتمی قرار گرفته ‌است.

در ماه‌های گذشته، خبرها حاکی از طراحی موشک جدیدی در چین بود که عنوان دوربردترین موشک جهان را به خود اختصاص داد. چین از سال 1945 تاکنون، حدود 45 آزمایش هسته‌یی داشته است اما گفته شده که این سامانه جدید در صورت ورود به ارتش چین می‌تواند باعث ایجاد تغییرات بسیاری در توان موشکی این کشور شود. با اینکه چین به‌شدت تعداد کلاهک‌های هسته‌یی خود را مخفی نگه داشته، اما تخمین زده شده این کشور در حال حاضر 260 کلاهک اتمی در اختیار داشته باشد و بتواند در صورت نیاز تعداد بسیار بیشتری نیز تولید کند. بریتانیا نیز در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای مخفی نگه داشتن توان هسته‌یی خود داشته است. این کشور در کنار امریکا و فرانسه، یکی از 3 کشور عضو پیمان ناتو است که به سلاح هسته‌یی مجهز شده‌اند.

در حالی که نوسازی تسلیحات هسته‌یی بریتانیا مغایر با پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌یی است اما تعداد آزمایش‌های اتمی این کشور، نشان می‌دهد که دولت بریتانیا در مقابل این پیمان تعهدی ندارد. بریتانیا در 70 سال گذشته، 45 آزمایش هسته‌یی به ثبت رسانده است. همان‌طور که گفته شد، کره‌شمالی در روزهای گذشته، ششمین آزمایش هسته‌یی خود را نیز انجام داد. این تعداد در هند و پاکستان به ترتیب 3 و 2 آزمایش اعلام شده است.

از سال 1945 که سلاح‌های اتمی به خدمت تکنولوژی‌های نظامی درآمدند، علاوه بر قدرت تخریب بالای آنها، تشعشعات رادیواکتیو این بمب‌ها نیز تلفات بسیاری برجای گذاشته است. کشورهای دارنده این سلاح‌ها معمولا مناطق دورافتاده را برای آزمایش‌های هسته‌یی خود انتخاب می‌کنند. هر چند که توافقنامه‌های بسیاری در زمینه توقف آزمایش‌های هسته‌یی به امضا رسیده اما همچنان این آزمایش‌ها ادامه دارد.

 

ارسال نظر