برنده جایزه صلح نوبل درگذشت

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۶۲
برنده جایزه صلح نوبل درگذشت

لیو شیائوبو، برنده جایزه صلح نوبل، فعال حقوق بشر و دموکراسی در چین در ۶۱ سالگی درگذشت.  به گزارش یورونیوز، شیائوبو از جمله تدوین‌‌کنندگان «منشور ۰۸» در سال ۲۰۰۸ بود. بیانیه‌یی که خواستار اصلاحات و برقراری دموکراسی و حکومت چند حزبی در چین می‌شد و به امضای ۳۰۰ روشنفکر این کشور رسید.

دولت چین در سال ۲۰۰۹ وی را بازداشت کرد. یک دادگاه کیفری آقای شیائوبو را به دلیل تحریک مخالفان علیه دولت به 11 سال زندان محکوم کرد.  وی که از مهم‌ترین مخالفان دولت چین و از رهبران اصلی اعتراضات میدان تیان آن‌من پکن بود در سال ۲۰۱۰ برنده جایزه صلح نوبل شد. اما دولت چین به وی اجاز خروج از کشور و دریافت جایزه صلح نوبل را نداد.  آقای شیائوبو ماه پیش به‌دلیل ابتلا به سرطان و پیشرفت این بیماری از زندان آزاد شد.  همسر این برنده جایزه صلح نوبل نیز از سال ۲۰۱۰ در حصر خانگی قرار دارد.

به گزارش آنا، اداره دادگستری شینیانگ در بیانیه‌یی که در وب‌سایت خود منتشر کرد، مرگ آقای شیائوبو را به‌دلیل از کار افتادگی همزمان چندین عضو داخلی بدن اعلام کرد.

به گزارش رویترز، رییس کمیته نروژی نوبل، دولت چین را مسوول مرگ این فعال چینی خواند و گفت: «ما از این حقیقت ناامید‌کننده آگاه شدیم که لیو شیائوبو را به تاسیسات مجهز منتقل نکردند تا بتواند درمان مناسب و کافی را پیش از رسیدن به این مرحله دریافت کند.»

مقامات در چین به‌طور مستقیم درباره مرگ این چهره مخالف صحبت نکرده‌اند اما یک روزنامه دولتی «نیروهای غربی» را به سیاسی کردن ماجرا متهم کرده است.

چند هفته قبل از مرگ لیو شیائوبو و با وخامت حال او، چند کشور غربی از چین خواستند که اجازه بدهد آقای لیو در کشوری دیگر درمان شود. یک پزشک آلمانی و یک پزشک امریکایی پس از معاینه او گفتند که آقای لیو می‌تواند برای درمان به کشوری دیگر سفر کند. اما پزشکان چینی گفتند که آقای لیو بیمارتر از آن است که سفر کند.

 

ارسال نظر