داعش‌هراسی شهروندان امریکا

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۰۵
داعش‌هراسی شهروندان امریکا

گروه گوناگون|

تنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، در هفته‌های گذشته به‌شدت افزایش یافته است. کره‌شمالی، طرح‌هایی را برای هدف قرار دادن قلمرو امریکا در جزیره گوام ارائه کرده که موجب نگرانی‌های بسیاری شده است. طبق گزارش‌های به‌دست آمده، موشک‌های بالستیک قاره‌پیمایی که به‌تازگی کره‌شمالی آزمایش کرده، نشان می‌دهد که توانایی پرتاب به سمت امریکا را نیز دارد.

با این حال، طبق نظرسنجی‌های صورت ‌گرفته، بسیاری از امریکایی‌ها، همچنان داعش را جدی‌ترین خطری می‌دانند که کشورشان را تهدید می‌کند.

پیش از این فرماندار ایالت تگزاس امریکا، درباره احتمال نفوذ داعش به خاک امریکا، از طریق مرز مکزیک هشدار داده بود. طبق سایر گزارش‌های به‌دست آمده، وضعیت امنیتی مرزهای امریکا نامناسب توصیف شده و برنامه‌هایی برای ممانعت از ورود تروریست‌ها به خاک امریکا ارائه شد. هر چند که شواهد روشنی از حضور این گروه تروریستی در خاک امریکا به دست نیامده اما احتمال نفوذ داعش یا سایر گروه‌های تروریستی، از مهم‌ترین نگرانی‌های مردم امریکا به‌شمار می‌رود.

هر چند که دولت امریکا سعی در آرام نگه داشتن اوضاع کشور را دارد، باز هم شهروندان امریکا از حملات تروریستی و جنگ، هراس دارند. آن‌طور که نتایج نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد، حدود 64درصد از امریکایی‌ها، داعش را تهدیدی بسیار جدی برای کشورشان می‌دانند. در این میان، حدود 23‌درصد نیز داعش را تهدیدی نسبتا جدی می‌دانند و 8‌درصد اعلام کرده‌اند که این گروه تروریستی تهدید اندکی برای کشورشان شناخته می‌شود. تنها 4‌درصد نگرانی‌ از نفوذ داعش در خاک امریکا ندارند. همان‌طور که گفته شد، شواهد و تنش‌ها میان امریکا و کره‌شمالی نشان می‌دهد که در حال‌ حاضر این کشور جدی‌ترین خطر برای شهروندان امریکایی‌ است اما آن‌طور که آمار نشان می‌دهد نگرانی امریکایی‌ها از تهدید کره‌شمالی، کمتر از داعش است. طبق این نظرسنجی، 62‌درصد از مردم امریکا، کره‌شمالی را تهدیدی بسیار جدی می‌دانند. حدود 23‌درصد از شهروندان این کشور نیز اعلام کرده‌اند که کره‌شمالی تهدیدی نسبتا جدی به‌‌شمار می‌رود و 9‌درصد تهدید این کشور را اندک می‌دانند. در این میان حدود 5‌درصد نیز تهدیدها و نفوذ کره‌شمالی را باور ندارند.

چین در چند دهه اخیر، در زمینه‌های اقتصادی و بین‌المللی توسعه‌های بسیاری را تجربه کرده که این مساله، جایگاه بین‌المللی امریکا با مشکل نفوذ استراتژیک در مناطق آسیایی مواجه کرده است. امریکا نیز به خوبی از توسعه‌یابی چین در عرصه بین‌المللی آگاه است و آن را تهدیدی علیه خود می‌داند. علاوه بر دولت امریکا، مردم این کشور نیز، چین را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خطرهای

پیش روی خود می‌شناسند. هر چند که در مقایسه با داعش و کره‌شمالی، امریکا‌یی‌ها نگرانی‌ اندکی در مقابل چین دارند. طبق نتایج نظرسنجی سی‌ان‌ان، 20‌درصد از شهروندان امریکایی‌، چین را تهدیدی بسیار جدی برای کشورشان می‌دانند و 36‌درصد اعلام کرده‌اند که این کشور تهدیدی نسبتا جدی برای امریکاست. 23‌درصد نیز تهدید چین را اندک اعلام کرده‌اند و نگرانی چندانی از این کشور ندارند و 19‌درصد از مردم امریکا، اعتقادی به مورد تهدید قرار گرفتن از سمت چین ندارند. نکته قابل‌توجه در این گزارش، تهدید شناخته شدن امریکا، توسط بسیاری از مردم جهان است. نتایج بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهد که داعش و تغییرات آب‌وهوایی، نگرانی‌های بسیاری در میان شهروندان اکثر کشورها ایجاد کرده، همچنین بسیاری از مردم در سراسر جهان، از خطر نفوذ امریکا نگرانی دارند.

 

ارسال نظر