خسارت 35 میلیارد دلاری هاروی

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۴۰
خسارت 35 میلیارد دلاری هاروی

 گروه جهان|

 با مرگ 6 نفر از اعضای یک خانواده که در شهر هیوستون در ایالت تگزاس در سیل کشته شدند، تعداد قربانیان توفان هاروی به 20 نفر رسیده است. همزمان مقام‌های چهارمین شهر بزرگ امریکا می‌گویند نگران بازگشت توفان هستند.

به گزارش رویترز، هاروی قوی‌ترین توفانی‌‌ است که مناطق ساحلی جنوب ایالات‌متحده، از سال ۱۹۶۱ به ‌این ‌سو، شاهد آن بوده است. این توفان پس از درنوردیدن هیوستون و شهرهای اطراف در روزهای نخست، بار دیگر با قدرتی بیشتر همراه با باران‌های سنگین استوایی به خشکی بازگشته و بنا به پیش‌بینی‌ها قصد کوتاه آمدن ندارد. سازمان هواشناسی ایالات‌متحده امریکا توفان و سیل اخیر را رویدادی بی‌سابقه خوانده که هنوز تمام پیامدهای آن روشن نیست.  در این میان دونالد ترامپ رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، به ایالت تگزاس رفته تا از نزدیک شرایط را ارزیابی کند؛ آن هم در شرایطی که برخی از توییت‌های او -ازجمله آرزوی موفقیتش برای مردم تگزاس!- با واکنش‌های گسترده‌یی روبه‌رو شده است.

 خسارت 35 میلیارد دلاری هاروی

منابع خبری امریکا اعلام کرده‌اند که توفان هاروی حداقل 35 میلیارد دلار به خانه‌های ساکنان ایالت تگزاس و مناطق اطراف آن، خسارت وارد کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، رابرت هانتر مدیر بیمه در فدراسیون مصرف‌کنندگان امریکا، پیش‌بینی کرده است که خسارت وارده از سیل حداقل به 35 میلیارد دلار برسد که معادل خسارت توفان کاتریناست که در آگوست 2005 روی داد. در جریان توفان کاترینا نزدیک به 2 هزار نفر کشته شدند. در توفان ویلما که در اکتبر همان سال روی داد هم ۸۷ نفر جان خود را از دست دادند.  رابرت هانتر گفته است: «در شرایط فعلی که توفان هاروی اتفاق افتاده تنها 2 خانه از هر 10 خانه بیمه‌نامه برای دریافت خسارت‌های ناشی از سیل دارند. مساله این است که بیمه خانه‌ها، خسارت‌های توفان را پوشش می‌دهد و خدمات بیمه‌یی، برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل نداریم. برای این کار شما باید از برنامه ملی بیمه خسارت سیل استفاده کنید. این بیمه باید توسط مالکان خانه‌ها از شرکت‌های رهنی دولتی خریداری شوند که بیشتر مناطق آسیب‌پذیر از خطر سیل را پوشش می‌دهد.» در جریان توفان کاترینا نیمی از خانه‌های سیل‌زده دارای بیمه‌نامه برای جبران خسارت سیل بودند.  گفته شده، کاخ سفید به کنگره اطلاع داده که برای کمک‌های فوری به تگزاس و لوییزیانا در جمع‌آوری زباله‌ها و پاکسازی منطقه پس از عقب‌نشینی آب و کمک‌های غذایی و بهداشتی به سیل‌زدگان، کمک ۳میلیارد دلاری کفایت می‌کند تا بعد نوبت جبران خسارت‌ها به ساکنان مناطق توفان زده برسد. گفته شده، خدمات آب و برق در این مناطق قطع شده و پیش‌بینی می‌شود ساکنان آنجا که از توفان گریخته‌اند، نتوانند تا چند هفته آینده به خانه‌های خود بازگردند و پس از آن هم مشخص نیست که اساسا دیگر خانه‌یی برای آنها مانده باشد.  شهردار و رییس پلیس هیوستون هم از حالا ابراز نگرانی کرده‌اند که با فروکش کردن توفان و عقب‌نشینی آب، با جسدهای کسانی رو به‌رو شوند که نیروهای امداد و گارد ساحلی موفق به نجات به‌موقع آنها نشده‌اند.

 مقررات منع رفت‌وآمد

در پی وقوع توفان هاروی و سیل ناشی از آن که با سرقت‌های مسلحانه و مواردی از غارت و جعل هویت نیروهای پلیس همراه شده، شهر هیوستون مقررات منع رفت‌وآمد اعلام کرده است. به گزارش رویترز، سیلوستر ترنر شهردار هیوستون، اعلام کرده است منع رفت‌وآمد از نیمه ‌شب سه‌شنبه ادامه داشت. ترنر در توییتر خود گفته مقررات منع رفت‌وآمد تنها برای جلوگیری از حوادث جنایی احتمالی است و مانع فعالیت داوطلبان و امدادگران، اسکان کسانی که از سیل آسیب دیده‌اند و افرادی که باید عازم محل کار خود شده یا از آن برگردند، نخواهد شد.  رییس ‌پلیس هیوستون از مردم خواسته رانندگی نکنند و به اماکن و مناطق عمومی نیز نروند چراکه مشکلاتی در ارتباط با سرقت‌های مسلحانه و نیز افراد مسلح وجود دارد. شهرداری هیوستون اعلام کرده اقامتگاه‌های موقتی تازه‌یی برای سیل‌زدگان و جلوگیری از ازدحام مردم در مراکز خرید، برپا کرده است.

 شکافتن سد دریاچه کلمبیا

یورونیوز هم گزارش داده که بارش باران‌های شدید و جاری شدن سیل در هیوستون موجب ایجاد شکاف‌هایی در بدنه سد دریاچه کلمبیا شده است. گفته شده، مقام‌های امنیتی ضمن هشدار به شهروندان جنوب هیوستون از آنها خواسته‌اند تا فوری مناطق در معرض خطر را ترک کنند. یکی از مقام‌های ایالت تگزاس هم گفته که آب از سد ادیکس در خارج شهر هیوستون سرریز شده و اکنون آبی بیش از حد ظرفیت مخزن، پشت سد جمع شده است. بنا بر این گزارش، مهندسان سد برای محافظت از مردمی که در اطراف آن زندگی می‌کنند مجبور به باز کردن دریچه‎های سد و رها کردن مقادیری از آب پشت آن شده‌اند. سرریز شدن آب سد ادیکس باعث درهم شکستن آن نخواهد شد اما به معنای آن است که آب بیشتری به رودخانه بوفالو بایو، مهم‌ترین روخانه هیوستون، سرازیر خواهد شد. آب گرفتگی تگزاس به حدی رسیده که به ایالت مجاور -لوییزیانا- هم سرایت کرده است. مقامات همچنین نگران سد بیکر هستند که روی همین رودخانه بوفالو بایو در غرب هیوستون واقع است.

 

ارسال نظر