ترخیص فوری 50 آمبولانس

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۹۰۴

گمرک ایران، یکی از حوزه‌های خبرساز در روزهای انتشار بیماری کروناست. از آنجا که این سازمان مسوولیت نظارت بر ورود وخروج کالا بر کشور را دارد. در روزهای بیماری فراگیر عملکرد این دستگاه حساسیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است. در همین زمینه گمرک ایران روز گذشته در اخباری جدا گانه انتشار کلیپی که به تازگی در فضای مجازی مبنی بر صادرات ماسک از گمرکات بوشهر منتشر شده را، تکذیب کره، از رایزنی برای بازگشایی مرز ارمنستان خبر داد و همچنین اعلام کرد که با درخواست وزارت بهداشت، دستور ترخیص فوری ۵۰ دستگاه آمبولانس صادر شده و از امروز گذشته این خودروهای امدادی در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است.

به گزارش «تعادل»، به تازگی کلیپی با عنوان «فیلمی که یکی از کارمندان گمرک فرودگاه بوشهر از حجم زیاد ماسک که در صف خروج می‌باشد را منتشر کرده است» در فضای مجازی منتشر شد که معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران و همچنین ناظر گمرکات استان بوشهر به‌طور مشترک موضوع صادرات ماسک را تکذیب کردند؛ این در حالی است که کلیپ دیگری در ادامه کلیپ قبلی توسط همان شخص منتشر شده که نشان می‌دهد محتوای کلیپ قبلی از چه درجه صحتی برخوردار است.

در این خصوص بهروز قره‌بیگی، ناظر گمرکات بوشهر و مدیرکل گمرک بوشهر ضمن تکذیب خبر صادرات چنین محموله‌ای از طریق گمرکات استان بوشهر اعلام کرد: برابر بررسی‌های صورت پذیرفته و استعلامی که از روسای گمرکات و مسوولان ذی ربط به عمل آمده هیچگونه ماسکی از طریق گمرکات استان بوشهر صادر نشده و کلیپی که منتشر شده، اساساً داخل گمرک بوشهر یا گمرکات تابعه نیست؛ ضمن اینکه به کلیه گمرکات تابعه موضوع ممنوعیت به محض اطلاع و حتی قبل از ابلاغ اطلاع‌رسانی شده است. همچنین مهرداد جمال ارونقی معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران در این خصوص گفت: به محض اعلام وزارت بهداشت در تاریخ ۱۲ بهمن ماه سال جاری، ممنوعیت صدور ماسک به گمرکات کشور توجه داده شده و از تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه نیز متعاقب تصویب موضوع در کارگروه تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابلاغ آن ظرف همان روز به گمرکات اجرایی کشور، به صورت رسمی از صدور این کالا جلوگیری شده است. در عین حال، وفق بررسی‌های صورت پذیرفته توسط دفتر صادرات گمرک ایران، هیچ ماسکی از تاریخ اشاره شده (۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۸) از گمرکات اجرایی صادر نشده است؛ چراکه حتی قبل از وصول اولین مکاتبه در خصوص ممنوعیت صادرات ماسک از کشور، به دلیل حساسیت موضوع و پیش بینی‌های صورت پذیرفته و در راستای اقدامات پیشگیرانه، از صادرات این کالا از کشور، توسط اداره کل حراست گمرک ایران و حراست‌های گمرکات اجرایی، ممانعت به عمل آمده است. ارونقی افزود: کلیپ دیگری در ادامه کلیپ قبلی منتشر شده که نشان می‌دهد محتوای کلیپ قبلی از چه درجه صحتی برخوردار است.

    رایزنی برای بازگشایی مرز ارمنستان

همچنین روز گذشته به ددنبال نگرانی اهالی ارمنستان مبنی بر گسترش کرونا در کشورشان، این کشور اعلام کرد که از ۱۳ اسفند ۹۸ به مدت سه هفته یعنی ۲۴مارس مرز خود را با ایران بسته است.

ارمنستان صبح دیروز (13 اسفند 98) به مدت سه هفته یعنی ۲۴مارس مرز خود را با ایران بست.گمرک «نوردوز» استان آذربایجان شرقی از صبح دیروز و با تصمیم ایروان تردد تجاری کالا بین ایران و ارمنستان تا ۲۴مارس متوقف شد. گمرک ایران همچنین خبر داده است که تلاش‌ها برای تغییر این تصمیم از سوی مسوولان گمرک و دستگاه دیپلماسی در حال انجام است. گفتنی است پیش از این تردد مسافری بین دو کشور به دلیل ممانعت از شیوع کرونا از سوی ایروان ممنوع شده بود ولی روند صادرات کالای تجاری ایران به ارمنستان تا روز گذشته بی‌وقفه در حال انتقال بود که با این تصمیم صرفا اتباع ارمنی می‌توانند از مرز به سمت کشورشان بازگردند.

    ترخیص فوری 50 آمبولانس

گمرک ایران همچنین در خبری جداگانه اعلام کرده است که با درخواست وزارت بهداشت، دستور ترخیص فوری ۵۰ دستگاه آمبولانس صادر شده و از امروز گذشته این خودروهای امدادی در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است. ارونقی در این زمینه توضیح داد: روز گذشته وزارت بهداشت طی نامه‌ای درخواست ترخیص سریع آمبولانس از گمرک را مطرح کرد که تاکید شده بود با توجه به شیوع بیماری کرونا و نیاز ضروری برای استفاده از این آمبولانس‌ها در ناوگان اورژانس کشور نسبت به ترخیص فوری این تعداد دستگاه آمبولانس موافقت شود. وی گفت: به دنبال درخواست وزارت بهداشت گمرک ایران نیز دستور لازم را برای ترخیص و طی فرآیند لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر کرد. از این رو امروز یعنی ظرف ۲۴ ساعت، فرآیند ترخیص انجام شده و آمبولانس‌ها در حال خروج از گمرک تهران است. ارونقی توضیح داد: حدود ۶۳ دستگاه آمبولانس از گذشته در گمرک باقیمانده بود که ۵۰ دستگاه آن ترخیص خواهد شد. گفتنی است، این آمبولانس‌ها بنز اسپینتر ۳۱۵ هستند که برای تحویل به وزارت بهداشت، در اختیار آنها قرار گرفته است.

 

ارسال نظر