تورم نقطه‌ای تولیدکننده کاهشی شد

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۱۱۲

آمارهای مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تورم تولیدکننده نقطه‌ای در فصل تابستان پس از چندین فصل متوالی افزایش اکنون روند کاهشی به خود گرفته و به زیر 50 درصد رسیده است. در عین حال تورم‌های سنگین فصلی در فصل‌های منتهی به تابستان 98 اکنون خود را در تورم سالانه نشان می‌دهد همچنانکه تورم سالانه تولیدکننده به 59.9 درصد رسیده است.

به گزارش «تعادل»، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان 1398 به 1.3 درصد رسیده است که در مقایسه با این شاخص در فصل قبل 13.1 درصد کاهش دارد. کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش‌های تولیدی کشاورزی (منفی 4.7 درصد) و صنعت 2 درصد است. بیشترین تورم فصلی تولیدکننده نیز به ترتیب مربوط به بخش‌های برق (22درصد) و خدمات 7.3 درصد است. بررسی جزییات تورم تولیدکننده هم نشان می‌دهد که در گروه کشاورزی تورم زراعت و باغداری منفی 12.6 درصد بوده است. در این گروه نیز کمترین تورم مربوط به سبزیجات با منفی 30 درصد و بیشترین تورم مربوط به غلات با 17.9 درصد است.

همچنین تورم فصلی پرورش حیوانات 4.3 درصد، دامداری سنتی 3.1 درصد و دامداری صنعتی 7.7 درصد است. همچنین تورم فصلی بخش معدن معادل 3.5 بوده است. دراین گروه نیز کمترین تورم مربوط به استخراج زغال سنگ منفی1.3 درصد و بیشترین تورم مربوط به استخراج سایر معادن معادل 5.9 درصد است.همچنین تورم تولیدکننده فصلی صنعت نیز معادل 0.2 درصد بوده است. دراین گروه نیز کمترین تورم متعلق به گروه «صنایع تولید زغال سنگ-پالایشگاه‌های نفت» بوده که منفی 4.2 درصد برآورد شده است و بیشترین تورم نیز متعلق به «تولید وسایل نقلیه موتوری تریلر و نیم تریلر» بوده است. همچنین تورم فصلی گروه برق 22 درصد و تورم فصلی گروه خدمات 7.3 درصد بوده است.  تورم فصلی آموزش 1.4 درصد و بهداشت و مددکاری اجتماهی هم 10.5 درصد است.

  تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل تابستان ١٣٩٨ به ٤٩,٤ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ٢٠.١ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ٤٩.٤ درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق (١.٤- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به یخش صنعت (٦٠.٥ درصد) است.

همچنین در زیرگروه‌های تورم‌تولیدکننده نیز تورم بخش کشاورزی 46.6 درصد بوده است. در این گروه تورم زراعت و باغداری 31.2 درصد، پرورش حیوانات 65 درصد و دامداری سنتی 74.8 درصد است. تورم نقطه‌ای تولید‌کننده دامداری صنعتی نیز 43.3 درصد اعلام شده است.

همچنین در فصل تابستان تورم نقطه‌ای تولیدکننده معدن 51.4 درصد اعلام شده است. تورم تولیدکننده نقطه‌ای صنعت هم 60.5 درصد. تورم تولیدکننده نقطه‌ای برق نیز منفی 1.4 درصد و تورم تولیدکننده خدمات 30.9 درصد بوده است. تورم نقطه‌ای آموزش 18.4 درصد و بهداشت و مددکاری اجتماعی نیز 23.3 درصد اعلام شده است. گفتنی است بررسی وضعیت تورم نقطه به نقطه تولید‌کننده نشان می‌دهد که این این نرخ پس از تجربه چند فصل متوالی تورم بالای 50 درصد در فصل تابستان به زیر 50 درصد رسیده است. به این ترتیب که در پاییز 97 تورم نقطه‌ای تولیدکننده 56.1 درصد، در زمستان 97 این تورم به 66.3 درصد رسید و بعد آن بهار نیز تورم 69.5 درصدی را گذراند و اکنون به 49.4 درصد رسیده است.

  تورم  سالانه

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به مقدار مشابه در سال قبل به ٥٩,٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ١.٣ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. در این فصل، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (٣.٥- درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش صنعت (٧٧.٠ درصد) است.

گفتنی است تورم تولید‌کننده سالانه همچنان در حال ثبت رکورد است. همچنانکه پس از ثبت تورم تولیدکننده سالانه 34.8 درصدی در فصل پاییز 97، 47.5 درصدی در فصل زمستان 97، 58.6 درصدی در فصل بهار 98 اکنون تورم تولیدکننده سالانه 59.9 درصدی در فصل تابستان 98 ثبت شده است.

 

ارسال نظر