کاهش 72 درصدی مالیات بر واردات خودرو

۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۰۱
کاهش 72 درصدی مالیات بر واردات خودرو

گروه اقتصادکلان  

وضعیت درآمدهای مالیاتی در 6 ماهه نخست امسال نشان می‌دهد، در حالی که سهم مالیات بر ارزش افزوده در مالیات ستانی به حدود 25درصد از کل مالیات‌ها رسیده است، درآمدهای مالیات بر واردات خودرو نسبت به سال گذشته 72درصد کاهش یافته است.

به گزارش «تعادل» آمارهای بانک مرکزی در زمینه وضعیت درآمدهای مالیاتی دولت در ۶ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که از 59.3هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی مصوب، 43.1هزار میلیارد تومان محقق شده و میزان رشد آن نیز منفی 0.4درصد است.

این میزان درآمد مالیاتی شامل دو نوع مالیات مستقیم و غیر‌مستقیم می‌شود که از هر یک آنها به ترتیب 23.1 و 19.9هزار میلیارد تومان درآمد کسب شده است. به بیان دیگر سهم مالیات‌های مستقیم از کل مالیات‌های پرداختی 53.8درصد بوده و به همین شکل 46.2درصد از طریق مالیات غیرمستقیم عاید شده است. البته بر اساس مصوب بودجه سهم مالیات غیرمستقیم بیشتر از مستقیم است. مطابق این مصوبه در سال 96 درآمدهای مالیاتی باید به میزان 116.4هزار میلیارد تومان باشد که از این مقدار 56.8 هزار میلیارد از طریق مالیات‌های مستقیم و 59.5 هزار میلیارد تومان با مالیات غیرمستقیم به دست خواهد آمد. کارشناسان معتقدند که هرقدر سهم مالیات‌های مستقیم بیشتر باشد، نشان‌دهنده کارایی و پیشرفت کشورها در زمینه مالیات‌گیری است. به گفته آنها مالیات مستقیم اثرگذاری بیشتری در زمینه اجرای سیاست‌های عدالت محورانه و بازتوزیع درآمد دارد. مالیات مستقیم شامل مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمد، ثروت می‌شود و در کنار آن مالیات‌های غیرمستقیم از طرق مالیات‌گذاری بر واردات و کالا و خدمات بخصوص مالیات بر ارزش افزوده حاصل می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده به تنهایی سهمی 25درصدی در کل درآمدهای مالیاتی (مستقیم و غیرمستقیم) دارد.

 کاهش 5درصدی مالیات‌های مستقیم

مطابق گزارش بانک مرکزی میزان مالیات مصوب اشخاص حقوقی در دوره مورد بررسی 18.6هزار میلیارد تومان بوده که ۱۴هزار میلیارد تومان آن محقق شده و در این بخش ۱۲.۱درصد رشد منفی وجود دارد.

همچنین از ۸۷.۹هزار میلیاد ریال درآمد مصوب مالیاتی در بخش مالیات بر درآمدها نیز ۷.8هزار میلیارد تومان محقق شده و در این بخش ۸.۷درصد رشد وجود دارد. میزان مصوب مالیات بر ثروت در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۱.5هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان 1.3هزار میلیارد تومان محقق شده و ۵.۱درصد رشد در این بخش مشاهده می‌شود.

مجموع مالیات‌های مستقیم مصوب شده در دوره زمانی ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۲۸.9هزار میلیارد تومان بوده که از این میزان ۲۳.1هزار میلیارد تومان محقق شد و رشد آن منفی ۵.۱درصد است.

 افزایش 11درصدی مالیات بر ارزش افزوده

میزان مالیات بر واردات تصویب شده نیز تا پایان شهریورماه سال جاری 8.8هزار میلیارد تومان بود که 4.1هزار میلیارد تومان محقق شد و ۱.۸درصد رشد نشان می‌دهد. این گزارش حاکی است ۲۱.5هزار میلیارد تومان مالیات بر کالاها و خدمات در دوره زمانی مورد بررسی تصویب شده و از این میزان ۱۵.8 هزار میلیارد تومان محقق شد و ۶.۶درصد رشد داشته است. جالب است، بدانیم که از این 15.8هزار میلیارد تومان 10.7هزار میلیارد تومان از طریق مالیات بر ارزش افزوده به دست آمده است. در نیم‌سال اول به میزان 11.9درصد به درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده است، این در حالی است که مالیات بر واردات خودرو (زیرشاخه مالیات بر واردات) در این مدت به میزان 72.6درصد کاهش یافته است.

جمع مالیات‌های غیرمستقیم مصوب در ۶ماهه ابتدای سال جاری ۳۰.3هزار میلیارد تومان بوده که 19.9هزار میلیارد تومان آن محقق شد و در این بخش نیز 5.6درصد رشد به ثبت رسید.

 

ارسال نظر