هیاهوهای سیاسی و شفافیت اقتصادی

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۲۳
هیاهوهای سیاسی و شفافیت اقتصادی

برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که اقتصاد ایران در حال گذار به یک اقتصاد مدرن و جهانی است و در این راه اعمال برخی تغییرات از جمله تصویب قوانین لازم جهت شفاف‌سازی امری اجتناب ناپذیر است.

ایرنا در گزارشی با بیان این مطلب افزود: به گفته برخی از صاحب‌نظران، اقتصاد ایران در حال گذار و به قولی در حال پوست‌اندازی است. هرچند مقدار زیادی از مسیر دوران گذار را طی کرده است و انواع و اقسام نهادهای مدرن همچون بانک‌ها، نظام مالیاتی و... در اقتصاد کشور ما شکل گرفته‌اند اما در حوزه‌هایی نظیر شفافیت نیازمندِ بر تن کردن جامه‌ای با قد و قواره جهانی و متناسب با شرایط روز دنیا است.

مبارزه با پول‌شویی به عنوان یکی از مصادیق تلاش برای شفافیت یکی از اقداماتی است که لازمه همراهی با اقتصاد جهانی است.

این اقدامات بخشی از تلاش‌های دولت و مجلس برای تصویب لوایح چهارگانه اف‌ای تی اف است. در همین چارچوب اخیرا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله ‌با تأمین ‌مالی تروریسم سی اف تی پس از بررسی در مجلس به تصویب رسید و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شد. در این شورا ایراداتی به آن وارد شد و برای اصلاح به مجلس بازگرداند. مجلس شورای اسلامی هفته گذشته بخش‌هایی از این ایرادات را رفع و برخی را نیز قابل تغییر ندانسته است. به همین خاطر آن را به مجلس تشخیص مصلحت نظام فرستاده و در انتظار رأی آن است.

علی مطهری نائب‌ رییس مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت چهار لایحه FATF گفته است: به نظرم این چهار لایحه قبل از مهلتی که به ایران داده شده است نهایی می‌شود.

«حشمت‌الله فلاحت پیشه» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا زمان مهلت چهار ماهه FATF، مجمع تشخیص مصلحت نظام موارد ارجاعی را تصویب می‌کند، اظهار داشت: مجمع تشخیص همزمان با ما جلساتی را برگزار می‌کند، اما مجلس کار خود را تمام کرد و همانطور که نظرات مجلس به صورت اجماعی اتخاذ شد در مجمع هم قطعا این رویه ادامه پیدا می‌کند.

صاحبنظران در این میان تاکید دارند شفافیت اقتصادی در بخش‌های مالی و بانکی اساسی‌ترین درمان مشکل اقتصاد کشور بوده و از این رو، همه نقل و انتقالات مالی باید به روشنی در اختیار نهادها و مراجع نظارتی قرار گیرد.اما این اقدامات به همان اندازه‌ای که موجب امیدواری به آینده اقتصاد کشور است موجد نگرانی‌ها برخی نیز شده هست. به منظور بررسی اهمیت شفاف‌سازی اقتصادی پژوهشگر ایرنا گفت‌وگویی با احمد انارکی محمدی نماینده رفسنجان و انار و علی ساری نماینده اهواز انجام داده است.

    سوءاستفاده دشمنان از سیاسی‌کاری

در موضوع پول‌شویی

احمد انارکی محمدی در ابتدای بحث خود اظهار داشت: ما باید بر اساس کارشناسی، بر مبنای واقعیت‌ها، حساب وکتاب‌ها و مسائل اقتصادی عمل کنیم. یکی از کارهایی که در مجلس انجام شده یا در حال نهایی شدن است، الحاق به کنوانسیون سی اف تی است. این امر بر اساس یک کار کارشناسی و در طی یک فرایند زمانی صورت گرفته است. اما اگر بخواهیم در این مورد سیاسی کاری کنیم از اصل قضیه غافل می‌شویم. هیاهوهای سیاسی که انجام شود به اقتصاد، به جامعه و به اصل موضوع صدمه می‌زند. شاید بسیاری از کسانی که در دنیا دشمن ما هستند بتوانند از این موضوع بهره‌برداری کنند و از این طریق به کشور صدمه بزنند. ما شاهد هستیم که روزانه رسانه‌هایشان روی این مسائل تمرکز می‌کنند، آنها را بزرگنمایی می‌کنند و به عنوان ابزاری بر علیه کشور استفاده می‌کنند.

    هیاهوهای سیاسی بر مبارزه با پول‌شویی اثر نمی‌گذارد

نماینده رفسنجان گفت: موضوع پول‌شویی هم در فرهنگ و هم در آموزه‌های دینی ما منفور است. بعلاوه ما خودمان از قربانیان تروریسم هستیم و با پول‌شویی هم مبارزه می‌کنیم. اما موضوع پول‌شویی این را می‌طلبد که ما در دنیا طبق نظرات کارشناسی عمل کنیم. به همین خاطر این موضوع توسط کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بررسی قرار گرفته و ما در مجلس بر اساس این نظرات کارشناسی و با اختیار تام نمایندگان به آن پرداخته و آن را تصویب کرده‌ایم. شورای محترم نگهبان نیز ایراداتی وارد دانسته است. بررسی این ایرادات نیز روند قانونی خودش را در مجلس طی خواهد کرد. نمایندگان نیز طبق اختیارات خود به این ایرادات خواهند پرداخت. قرار نیست این هیاهوها روی نمایندگان تأثیری داشته باشد و روند کار آنها را مختل کند. نمایندگان در بررسی‌های خود بدون شک از نظرات مشاوران مختلف استفاده خواهند کرد و با کار کارشناسی و با در نظر گرفتن قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام بدون شک به وظیفه خودشان عمل خواهند کرد. وی در ادامه عنوان کرد: ما امروز شاهد هستیم دنیا و منطقه در یک طرف قرار گرفته است و امریکا با تحریم‌های ظالمانه‌اش در یک طرف دیگر و همیشه دنبال بهانه‌گیری است، نباید بهانه دست امریکا و دشمنان داد. در مورد پول‌شویی نمی‌توانیم به دنیا بگوییم ما خودمان جدا از آنها بحث مبارزه با پول‌شویی را پیش می‌بریم. باید به دنیا نشان بدهیم که بر اساس واقعیت‌ها کار ما چیست و با منطق پیش می‌رویم.

    دستگاه‌های نظارتی

پول‌شویی را پیگیری می‌کنند

این نماینده مجلس ضمن اشاره به سخنان وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف به کمیسیون امنیت ملی آمدند و درباره پول‌شویی توضیحاتی دادند و موضوع را باز کردند. فکر می‌کنم جای هیچ نگرانی وجود ندارد. چون اتهام خاصی به شخص یا گروه خاصی داده نشده است. بدون شک دستگاه‌های نظارتی می‌آیند، موضوع پول‌شویی را پیگیری می‌کنند. اگر موردی باشد برخورد می‌کنند. اما اینکه برخی از این موضوع استفاده‌های خبری بکنند و آن را بزرگنمایی بکنند به نظر من خیلی مناسب نیست.

انارکی محمدی در ادامه اظهار داشت: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که چنین سیاسی کاری‌ها و هیاهوها نمی‌تواند اصل قضیه مبارزه با پول‌شویی را به حاشیه ببرد. اما در هر صورت گفته‌های آقای ظریف و اینکه دولت هم گفته است که این حرف‌ها را تأیید می‌کنند به نظرم باید پیگیری شود. و وظیفه ذاتی مجلس هم نظارت و پیگیری است و به همین خاطر باید این موضوع را پیگیری کند. علاوه بر مجلس سایر دستگاه‌های نظارتی نیز بایستی در موضوع پول‌شویی وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند. و اگر خدای ناکرده پول‌شویی رخ داده و مورد یا مواردی مشخص شود با مردم در میان بگذارند و اگر هم نیست باز برای مردم روشن و شفاف کنند.

    باید شفافیت اساس کار در جامعه باشد

انارکی محمدی در ادامه گفت: ما باید ببینیم چه چیزی به نفع جامعه است. به نظر من اساس کار ما باید بر شفافیت باشد؛ شفافیت در اطلاعات، شفافیت در مبادلات اقتصادی، مبادلات بانکی و .... خیلی از مشکلاتی که ما امروز داریم به خاطر نبود شفافیت است. برخی از این عدم شفافیت‌ها ممکن است عمدی باشد اما بخش زیادی هم ناخواسته است و به خاطر نبود زیرساخت‌ها و سیستم‌های لازم نمی‌توانیم شفافیت را اعمال کنیم، که امیدوارم با امکانات موجود بتوانیم به این شفافیت برسیم.

وی در پایان عنوان داشت: به همین خاطر ما امروزه نمی‌توانیم از واقعیت‌ها دوری کنیم. ممکن است برخی به دنبال به حاشیه بردن اصل قضیه شفافیت باشند اما باید این را بدانند که ما داریم به سمت شفافیت می‌رویم و این امر کم کم خودش را نشان خواهد داد و دیگر کسی نمی‌تواند با هیاهوی سیاسی آن را به حاشیه ببرد. یعنی منظورم این است که ممکن است مدتی هیاهو راه بیاندازند اما چون دنیا دارد به این سمت می‌رود به ناچار این موضوع در کشورما نیز اتفاق می‌افتد. حالا نشد یک ماه دیگر، دوماه دیگر و... بالاخره رخ خواهد داد. اما فارغ از مسائل و حاشیه‌ها هم دلی و همراهی کلیه دستگاه‌ها و گروه‌ها می‌تواند باعث حل مشکلات جامعه خواهد شد.

 سی‌اف‌تی ارتباطی با لو رفتن

اطلاعات کشور ندارد

در همین رابطه علی ساری نماینده اهواز نیز ضمن ابراز مخالفت خود با پول‌شویی گفت: ما به عنوان یک کشور مسلمان همیشه مخالف پول‌شویی بوده و هستیم و مخالف هم خواهیم بود. اینکه می‌گویند اگر به کنوانسیون مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم بپیوندیم، اطلاعات کشور لو می‌رود، و بهانه‌هایی از این دست، معمولاً سیاسی کاری و دور کردن افکار از اصل ماجراست. ما نباید مسائل را با یکدیگر خلط کنیم. مگر دیگر کشورهای دنیا سیستم اطلاعاتی ندارند. چطور این کشورها به این کنوانسیون ملحق شده‌اند و مشکلی برای سیستم اطلاعاتی شان به وجود نیامده است، اما برای سیستم اطلاعاتی ما پیش می‌آید.

وی با بیان اینکه تمام تخلفات اقتصادی ما پول‌شویی نیست و خیلی از مفاسد اقتصادی در سیستم اداری ممکن است وجود داشته باشد، گفت: در هر صورت مجلس توانسته است اقداماتی در زمینه مبارزه با پول‌شویی انجام دهد و برخی از این اقدامات نیز نهایی شده است. در حال حاضر که شورای محترم نگهبان ایراداتی به cft وارد دانسته است امیدوارم با گفت‌وگو موانع و مشکلات حل و هرچه زودتر این امر به سرانجام برسد.

 

 

ارسال نظر