تعادل نامیمون در نرخ طلای سیاه

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۹۱
تعادل نامیمون در نرخ طلای سیاه

ایران درباره عبور محموله‌های نفتی عراق از تنگه هرمز به عراقی‌ها تضمین داد

گروه انرژی|

بالاگرفتن تنش‌ها در خاورمیانه سبب شد که قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه روند افزایشی خود را برای سومین روز متوالی ادامه دهد و عامل «نگرانی‌ درباره ضعف در تقاضای نفت» به دلیل ابهام در نرخ رشد اقتصاد جهانی را بی‌اثر کند. همچنین نگرانی‌ها نسبت به ایجاد اختلال عرضه نفت در خلیج فارس، کشور عراق را که روزانه حدود 3 میلیون و 500 هزار بشکه نفت از مسیر تنگه هرمز به جهان صادر می‌کند به تکاپو انداخت تا نسبت به متوقف نشدن صادرات نفت خود از این مسیر اطمینان حاصل کند. دیروز ثامر عباس الغضبان، وزیر نفت این کشور اعلام کرد که در سفر روز سه‌شنبه عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به ایران، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران تضمین‌هایی برای عبور نفتکش‌ها از خلیج فارس و تنگه هرمز به عبدالمهدی داده است.

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر تداوم نگرانی‌ها نسبت به مختل شدن عرضه در خاورمیانه افزایش پیدا کرد. انتشار آمار جدید از ذخایر نفتی امریکا که بیش از حد انتظار کاهش داشت نیز به تقویت قیمت‌ها کمک کرد.

بهای معاملات آتی شاخص جهانی نفت برنت ۲1 سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۶۴ دلار و 4 سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه‌شنبه حدود یک درصد افزایش پیدا کرده بود. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز ۲8 سنت یا ۰.5 درصد افزایش یافت و به ۵۷ دلار و 5 سنت در هر بشکه رسید.گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد که سطح ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به ۱۹ ژوییه بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرده و با ۱۱ میلیون بشکه کاهش، به ۴۴۹ میلیون بشکه رسیده است. تحلیلگران کاهش ذخایر نفت امریکا به میزان 4 میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند.همچنین سطح ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که قطب تحویل نفت است، به میزان ۴۴۸ هزار بشکه کاهش یافت. ذخایر بنزین ۴ میلیون و 400 هزار بشکه رشد کرد در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۷۳۰ هزار بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. آمار رسمی دولت امریکا بعد از ظهر روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

تحلیلگران اظهار کردند که پتانسیل تجدید مذاکرات تجاری امریکا و چین نیز به تقویت قیمت‌ها کمک کرد.

لری کودلاو، مشاور اقتصادی کاخ سفید سفر مقامات بلندپایه امریکایی به پکن را نشانه خوبی برای احیای مذاکرات تجاری خواند.بر اساس گزارش رویترز، ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: نزدیک شدن احتمالی امریکا و چین به توافق تجاری، از دارایی‌های پرریسک حمایت کرده و کمک کرد قیمت‌های نفت برای سومین روز متوالی افزایش پیدا کند.

در همین حال، نشانه‌ها از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، باعث جبران تأثیر چشم‌انداز ضعف در رشد اقتصادی جهان، پیش‌بینی شده توسط صندوق بین‌المللی پول، بر تقاضای نفت شد و قیمت‌های نفت را کمی بالاتر از نرخ‌های روز سه‌شنبه نگه داشت. با وجود افزایش قیمت نفت در این هفته، چشم‌انداز ضعیف تقاضا سبب شده است که نرخ‌ها حدود 64 دلار باقی مانده و رشد بیشتری پیدا نکند.نیروی دریایی ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشتی نیروی دریایی این کشور هفته گذشته احتمالا دومین پهباد ایرانی نیز در تنگه هرمز درگیری موفقیت‌آمیزی داشته است، اما مشاهده نکرده است که پهپاد دوم سقوط کرده و در آب بیفتد. ایران تاکنون ادعاهای ایالات متحده را تایید نکرده است.

همچنین به واسطه بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه و توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز، انگلستان از طرح فرانسه، ایتالیا و دانمارک برای تأمین امنیت خلیج فارس به رهبری اتحادیه اروپا حمایت کرد. یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد که درخواست انگلستان برای افزایش امنیت دریایی به جای واشنگتن، احتمال موافقت کشورهای اروپایی از این طرح را بالاتر می‌برد. وی اضافه کرد که این طرح فارغ از طرح فشار حداکثری دولت امریکا علیه ایران است.

هفته گذشته ایران یک نفتکش متخلف انگلستان را در تنگه هرمز توقیف کرد. برخی معتقدند که اقدام ایران در تلافی توقیف نفتکش این کشور در تنگه جبل‌الطارق توسط انگلستان بوده است. بلومبرگ در گزارش روز سه‌شنبه خود گفته بود که توقیف شدن نفتکش «استنا ایمپرو» متعلق به انگلستان در تنگه هرمز به دست ایران نشان‌دهنده این نکته است که ممانعت از حمل‌ونقل دریایی از تنگه هرمز چقدر برای ایران آسان است. بلومبرگ دیروز در گزارش دیگری نوشت که با وجود آنکه تا دو هفته پیش 6 نفتکش انگلیسی در خلیج فارس فعالیت داشتند، اما یک هفته بعد هیچ نفتکشی وجود نداشت. اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی «گریس یک» در جبل‌الطارق باعث شده است کشتی‌های انگلیسی از ترس تلافی ایران حاضر نشوند در مهم‌ترین منطقه ترانزیت نفت جهان حضور پیدا کنند.

در راستای افزایش تنش‌ها در تنگه هرمز، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز در سفر روز سه‌شنبه خود به ایران، با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران دیدار کرد تا نگرانی‌ها درباره احتمال ایجاد اختلال در صادرات نفت عراق از خلیج فارس را با ایران در میان بگذارد. وزیر نفت عراق که نخست‌وزیر این کشور را در سفر روز سه‌شنبه به ایران همراهی می‌کرد، دیروز با اشاره به اهمیت تنگه هرمز گفت که ایران تضمین‌هایی برای عبور نفتکش‌ها از خلیج فارس و تنگه هرمز به عبدالمهدی داده است.به گزارش ایسنا، وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که ثامر عباس الغضبان، وزیر نفت این کشور گفته است: حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران تضمین‌هایی به هیات عراقی به ریاست عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور در رابطه با امنیت عبور نفتکش‌ها از خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان داده است.

وی اعلام کرد که ما شاهد توافق نظر ایران و عراق در رابطه با ضرورت تضمین امنیت عبور نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری از خلیج فارس و تنگه هرمز و احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی بودیم که این مساله کشتیرانی تمام کشورها و خصوصا کشورهای منطقه را تضمین می‌کند.الغضبان با تاکید بر اهمیت تنگه هرمز و عبور روزانه 18 میلیون بشکه نفت از آن گفت: همه طرف‌ها خواهان عدم تنش و بحرانی نشدن اوضاع و روی آوردن به گفت‌وگوهای سازنده هستند و عراق در این راه نقش ایفا می‌کند.خلیج فارس و تنگه هرمز مسیرهای کلیدی صادرات بیش از 3 میلیون بشکه نفت خام عراق از بنادر جنوبی این کشور در خلیج فارس هستند. به گزارش اویل‌پرایس، طبق گفته مقامات عراق، میانگین صادرات عراق از بنادر این کشور در خلیج فارس 3 میلیون و 454 هزار بشکه در روز در ماه مه‌بوده است. چندی پیش، پس از مورد حمله قرار گرفتن دو نفتکش در دریای عمان، عاصم جهاد، سخنگوی وزیر نفت عراق گفته بود که هیچ جایگزینی برای صادرات نفت از بنادر جنوبی عراق وجود ندارد و سایر گزینه‌های این کشور محدود هستند.

عراق تلاش می‌کند از هرگونه آسیب احتمالی که وضع امنیتی منطقه خلیج فارس می‌تواند به صادراتش بزند، مصون بماند و بدین منظور تصمیم دارد خطوط لوله نفتی به اردن، سوریه و ترکیه بسازد. اما بنا به گفته عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق ساخت این خطوط لوله 5 سال طول خواهد کشید.

 

 

 

ارسال نظر