افزایش یک درصدی قیمت نفت در روز سه‌شنبه

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۶۹

گروه انرژی| فرداد احمدی|

قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تأثیر کاهش تولید اوپک و تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا و ایران یک درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که رشد تولید نفت امریکا و حصول توافق تجاری میان این کشور با چین نیز بر معادلات نفت اثرگذار بوده است. عربستان سعودی که بودجه خود را برای سال 2019 با نفت 80 الی 85 دلاری بسته است، برای افزایش قیمت نفت، تولید خو را 500 هزار بشکه بیش از آنچه طبق توافق به کاهش تولید ملزم بود کاهش داده، در حالی که امریکا روز به روز به تولید نفت خود می‌افزاید. همچنین تحریم‌های ایالات متحده علیه نفت دو کشور موسس اوپک، ایران و ونزوئلا، و نیز ابهام در سرنوشت مذاکرات تجاری میان چین و امریکا آینده نفت را بیش از پیش پیش‌بینی‌ناپذیر کرده است. بهای معاملات آتی شاخص جهانی نفت برنت، با 61 سنت افزایش به ۶2 دلار و 12 سنت در هر بشکه و بهای معاملات شاخص وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز با 54 سنت افزایش به ۵۲ دلار و 95 سنت در هر بشکه رسید.

پس از یک تعطیلی جزئی در واحد تقطیر نفت خام فیلیپس 66 در روز دوشنبه که منجر به توقف فروش برای نخستین‌بار شد، معامله‌گران گفتند که ادامه تعطیلی قسمت‌هایی از خط لوله کی‌استون که نفت کانادا را به امریکا منتقل می‌کند نیز به تقویت بهای وست‌تگزاس اینترمدیت کمک کرده است.

تحلیلگران می‌گویند با کاهش داوطلبانه تولید از سوی اوپک و متحدانش از جمله روسیه و نیز تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا و ایران، بازار نفت با کمبود عرضه مواجه شده است.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و رهبر اوپک، روز سه‌شنبه اعلام کرد که تولید نفت خود را در ماه مارس به حدود 9 میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد که این میزان کاهش تولید تقریبأ 500 هزار بشکه در روز بیشتر از توافق انجام شده برای کاهش تولید نفت میان اعضای اوپک و متحدان است.

همچنین اظهارات امیدوارکننده‌ای از سوی مقامات امریکایی و چینی مطرح شده است که در دور جدید مذاکراتی که از روز دوشنبه در پکن آغاز شد، این دو کشور به اشتراک نظر درباره سهل‌گیری در جنگ تجاری نزدیک‌تر شوند.

پکن و واشنگتن سعی دارند قبل از مهلت مقرر 1 مارس، بدون اینکه ایالات متحده تعرفه بر کالاهای چینی به ارزش 200 میلیارد دلار را از 10 درصد به 25 درصد افزایش دهد، به توافقی دست یابند.

با این حال، رشد تولید نفت ایالات متحده، جنگ داخلی در نزدیکی میدان نفتی اصلی کشور لیبی، تحریم‌های علیه ونزوئلا و نامعلوم بودن این مساله که آیا ایالات متحده مجبور خواهد شد معافیت‌ها به بازارهای خریدار نفت ایران را تمدید کند یا خیر، بازارها را نسبت به تصویر کلی عرضه نفت نامطمئن کرده است.

 در همین زمینه، بانک جی پی مورگان امریکا در یادداشتی هفتگی نوشت: ما بر این باوریم که نفت روی ریسک‌های عرضه اخیر حساب نکرده است، زیرا بازارها در حال حاضر بر مذاکرات تجاری امریکا و چین متمرکز شده‌اند.

این بانک امریکایی ادامه داد: اگر مذاکرات تجاری میان چین و امریکا موفقت‌آمیز باشد، بازارهای نفت توجه خود را از نگرانی‌های کلان اثرات آتی رشد تقاضای نفت در بلندمدت به سمت کمبود عرضه فیزیکی و خطرات ژئوپولیتیکی تأثیرات فوری عرضه معطوف خواهند کرد. به گزارش رویترز، هرگونه کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال پیش‌رو ممکن است پیشروی بازار نفت را محدود کند. بانک مرکزی امریکا نسبت به کاهش قابل توجه رشد اقتصاد جهانی هشدار داده و اضافه کرده است که انتظار می‌رود شاخص‌های نفتی برنت و دبلیو تی‌ای در سال 2019 بطور متوسط به 70 دلار و 59 دلار به ازای هر بشکه برسند و در سال 2020 به ترتیب با 65 دلار و 60 دلار در هر بشکه معامله شوند.

بانک امریکا مریل لینچ اعلام کرده با مدیریت عرضه از سوی اوپک و منازعات سیاسی در خاورمیانه و افزایش عرضه غیر اوپک، سهم بازار جهانی اوپک از ۳۱ میلیون و 900 هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۲۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا خواهد کرد.

ادوارد مویا، تحلیلگر بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه که ناشی از رشد عرضه امریکا است، با نزدیک شدن به ماه‌های گرم‌تر همچنان موضوع اصلی مورد توجه بازارهای نفت خواهد ماند.

طبق یادداشت مورگان استنلی، افزایش تولید نفت امریکا که عمدتاً از نوع سبک است و سال گذشته به رکورد ۱۱ میلیون و 900 هزار بشکه در روز دست یافت، به تولید مازاد بر نیاز بنزین منجر شده است.

حاشیه سود بنزین از اواسط سال ۲۰۱۸ سقوط کرده و در آسیا و اروپا در بحبوحه رشد ضعیف تقاضا و رشد عرضه، منفی شده است. حاشیه سود ضعیف پالایش و آمار اقتصادی نه چندان مطلوب به معنای آن است که قیمت نفت فضای محدودی برای افزایش خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر