فراز و فرود نفت در روز جمعه

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۳۸۴۰۷

تسنیم|

در حالی که اعتراضات مخالفان دولت در ونزوئلا موجب نگرانی در مورد احتمال اختلال در صادرات نفت این کشور شده است، قیمت نفت روز جمعه ابتدا شاهد افزایش بیش از یک درصدی بود، اما این افزایش قیمت تحت تاثیر موجودی بالای بنزین و افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام در امریکا قرار گرفت و در معاملات آتی تا 61 دلار در هر بشکه پایین آمد.

قیمت هر بشکه نفت برنت روز جمعه با 19 سنت کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 60 دلار و 90 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز روز گذشته 4 سنت افت داشت و به 53 دلار و 9 سنت رسید.

به گزارش رویترز، در حالی که وضعیت سیاسی و ‌اقتصادیی در کاراکاس آشفته است، واشنگتن روز پنجشنبه از احتمال تحریم صادرات نفت ونزوئلا سخن گفت. در میان تظاهرات خیابانی، خوان گوایدو، رهبر مخالفان خود را به‌ عنوان رییس‌جمهور موقت اعلام کرده و از سوی دولت ترامپ و چند کشور دیگر امریکای لاتین مورد حمایت قرار گرفته است. مواضع کاخ سفید در قبال تحولات ونزوئلا سبب شده تا نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا روابط سیاسی با واشنگتن را قطع کند. امریکا قصد دارد صادرات نفت ونزوئلا را فلج کند. نفت تقریبأ کل صادرات ونزوئلا را تشکیل می‌دهد. امریکا این کار را در پاسخ به انتخاب دوباره نیکلاس مادورو انجام خواهد داد. تحریم‌های احتمالی امریکا علیه صادرات نفت خام ونزوئلا ارتباط این کشور را با پالایشگاه‌های گالف کوست امریکا، بزرگ‌ترین مشتریان نفت ونزوئلا قطع می‌کند. در صورت چنین رخدادی پالایشگاه‌های امریکایی باید نفت مورد نیاز خود را از بازارهای دیگری تأمین کنند. طبق اطلاعات وزارت انرژی امریکا، ونزوئلا بطور میانگین حدود 500 هزار بشکه نفت خام در روز در سال 2018 به امریکا صادر کرده است. این صادرات در نوامبر به 385 هزار بشکه در روز کاهش یافت. واکنش بازار نفت به احتمال کاهش بیش از پیش عرضه نفت ونزوئلا به افزایش یک درصدی شاخص‌های نفتی در روز جمعه انجامید. اما بازار نفت که به دلیل افزایش تولید امریکا همچنان با مازاد عرضه مواجه است، افزایش قیمت‌ها را جبران کرد. تولید نفت امریکا سال گذشته با بیش از 2 میلیون بشکه افزایش به 11.9 میلیون بشکه در روز رسید.

به گفته بانک بارکلیز، تولید بالای نفت خام امریکا احتمالا هر گونه اختلال کوتاه‌مدت در عرضه نفت ونزوئلا را خنثی خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، بانک و موسسه مالی معتبر بین‌المللی بارکلیز پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال 2019 را پایین آورد و اعلام کرد تولید بالای امریکا احتمالا اختلال‌های کوتاه‌مدت در تولید ونزوئلا را به خاطر تحریم‌های امریکا جبران می‌کند. این بانک پیش بینی خود برای سال 2019 را از 72 دلار قبلی به 70 دلار در هر بشکه پایین آورد. این بانک پیش‌بینی خود برای سه ماهه اول سال را نیز از 71 دلار تا 65 دلار و برای سه ماهه دوم سال از 75 دلار تا 73 دلار در هر بشکه کاهش داد.

بانک بارکلیز در یک یادداشت تحقیقاتی اعلام کرد: «به نظر ما ریسک پایین آمدن قیمت نفت به خاطر مسائل مربوط به تقاضا و عملکرد امریکا در مورد تولید نفت، بیش از خوش‌بینی مربوط به کاهش شدید عرضه اوپک است». امریکا پس از رسیدن به رکورد تولید نفت در سال گذشته تبدیل به بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان شد و کاهش تولید اوپک را برای تنظیم قیمت‌ها جبران کرد.

 

 

ارسال نظر