کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۶۴۵

راه‌اندازی دومین سکوی فاز 14

شانا| مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با اعلام انجام موفقیت‌آمیز عملیات راه‌اندازی دومین سکوی دریایی فاز ۱۴، ضمن اعلام ظرفیت کنونی ۱۴,۱ میلیون مترمکعبی برداشت گاز ترش غنی از عرشه ۱۴C، افزود: با بهره‌برداری از دومین سکوی گازی، مجموع ظرفیت برداشت گاز از بخش فراساحلی این فاز در سال جاری به ۲۸.۲ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.  حمیدرضا مسعودی روز شنبه عنوان کرد: گاز ترش استحصال شده از این سکو پس از انتقال با گاز تولیدی سکوی اصلی ۱۴A به پالایشگاه‌های محدوده صنعتی پارس ۲ در منطقه کنگان ارسال شده و پس از فرآیندهای پالایشی به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

وی با اشاره به احجام و فعالیت‌های انجام شده در ساخت عرشه ۲۳۰۰ تنی ۱۴C افزود: انجام تکنیک‌های خلاقانه و پیشرفت بالای ساخت سکوی اقماری ۱۴C، زمان عملیات نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی در دریا را به حداقل رساند. مسعودی سکوی ۱۴C را نخستین سازه دریایی در طول ساخت عرشه‌های فراساحلی پارس‌جنوبی عنوان کرد که با کسب پیشرفت ساخت ماهانه ۳,۵ درصدی، رکورد بی‌نظیری را از زمان آغاز توسعه این میدان مشترک گازی با کشور قطر بر جای گذاشته است.

نگرانی چین از افزایش  قیمت گاز

ایسنا| دولت چین به شرکت‌های انرژی دولتی CNPC، CNOOC و سینوپک هشدار داد در تعیین قیمت گاز در آستانه فصل زمستان که تقاضا افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند، دقت کنند.

مصرف گاز طبیعی چین در ۱۰ سال گذشته چهار برابر شده و به بیش از ۲۵ میلیارد فوت مکعب در روز رسیده است. چین دومین واردکننده بزرگ LNG جهان است و حدود ۳۸ میلیون تن از این سوخت را در سال ۲۰۱۷ خریداری کرد که ۴۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش داشت. اکنون شرکت‌ها برای اجتناب از تکرار کمبود گاز زمستان گذشته، میادین گاز قدیمی را به تاسیسات ذخیره سازی تبدیل کرده‌اند. بر اساس گزارش اویل پرایس، تولید گاز طبیعی چین در سپتامبر به ۱۲.۲ میلیارد متر مکعب رسید که ۸.۵ درصد رشد سالانه داشت. تولید این کشور طی ۹ ماه نخست امسال به ۱۱۶.۲ میلیارد متر مکعب رسید که ۶.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

واردات این کشور نیز در آستانه فصل پیک تقاضا، رشد کرده و به ۷.۶۲ میلیون تن در سپتامبر رسید که ۲۸.۳ درصد نسبت به سپتامبر گذشته افزایش داشت. آمار صادرات ۹ ماهه به ۶۴.۷۸ میلیون تن رسید که ۳۴ درصد افزایش سالانه داشت.

خرید نفتی ماه آینده هند از ایران

ایرنا| یک مقام ارشد هندی اعلام کرد شرکت‌های دولتی نفتی این کشور برای ماه نوامبر (آبان) از ایران نفت خریداری کرده‌اند.

به گزارش روزنامه بیزینس استاندارد در روز شنبه، سانجی سودیر رییس بخش همکاری‌های بین‌المللی در وزارت نفت هند گفت: شرکت‌های دولتی ما هم‌اکنون سفارشات نفتی خود را به ایران برای ماه نوامبر (آبان) ارایه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ایران به صورت سنتی یک تامین‌کننده مهم نفت برای هند بوده است. در هند ما به امنیت انرژی خود توجه می‌کنیم. مقامات هندی در حال گفت‌وگو با امریکا برای به دست آوردن معافیت در ارتباط با واردات نفت هند از ایران هستند.

هند 80 درصد از نیاز خود به نفت را از طریق واردات تامین می‌کند. مجموع تقاضای نفت خام هند حدود 4.6 میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف‌کننده بزرگ جهان پس از امریکا و چین قرار می‌دهد.

پس از خروج امریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه، این کشور به سایر ملت‌ها فشار وارد کرده است تا واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند. بخشی از تحریم‌های امریکا علیه ایران در تاریخ 6 ماه اوت (15 مرداد) اجرایی شدند درحالی که تحریم‌های بخش انرژی در چهارم نوامبر (13 آبان) به اجرا گذاشته می‌شوند.

پالایشگاه‌های نفتی هند در ماه گذشته (اکتبر- مهر) حدود 10 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کردند. هند پس از چین بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران است.

 

ارسال نظر