بازار نفت وارد محدوده قرمز شده‌ است

۱۳۹۷/۰۷/۱۹ - ۰۰:۳۶:۲۹
کد خبر: ۱۳۱۴۷۷

گروه انرژی|

مصرف‌کنندگان نفت ناراضی‌اند. افزایش قیمت‌های نفت که با توافق میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری روسیه از سال 2017 آغاز شد، با اختلالاتی در سمت عرضه همراه شد تا آنجا که اکنون قیمت در بازار به حدود 85 دلار در روز رسیده است. حال، آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای مصرف‌کننده نفت مشاوره می‌دهد، در یک درخواست مستقیم از اوپک و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت خواست تولید خود را افزایش دهند و هشدار داد قیمت‌های بالا به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند. قیمت هر بشکه نفت خام دریای شمال روز گذشته با اندکی کاهش به 84 دلار و 79 سنت رسید.

روز چهارشنبه قیمت نفت از گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول از رشد جهانی تاثیر پذیرفت. صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود، با اشاره به کند شدن رشد اقتصاد جهانی، برای اولین بار در ۲ سال اخیر پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان را کاهش داد.

قیمت شاخص جهانی نفت، برنت صبح روز گذشته در ساعت 7:35 به وقت‌ گرینویچ در بازار نقل و انتقالات اوراق آتی اروپا مستقر در لندن با 25 سنت کاهش، بشکه‌ای 84 دلار و 75 سنت معامله شد. این درحالی بود که روز سه‌شنبه قیمت نفت افزایشی 1.3 درصدی را پشت سر گذاشته بود. قیمت نفت خام امریکا نیز 25 سنت کاهش یافت تا به بشکه‌ای 74 دلار و 71 سنت برسد.

افزایش قیمت‌ها به سطوحی که شاید 6 ماه پیش تصورش هم برای بسیاری از تحلیلگران دور از ذهن بود، بسیاری از جمله مصرف‌کنندگان نفت را نگران کرده است. فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی که وظیفه‌اش ارایه مشاوره به کشورهای وارد‌کننده انرژی است، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت: «ما باید همگی این وضعیت پرریسک را درک کنیم. بازارهای نفت وارد محدوده قرمز شده‌اند. انرژی گران در زمانی به بازار بازگشته که روند رشد اقتصاد جهانی آهسته شده و ما واقعا به نفت بیشتری نیاز داریم».

اشاره اصلی سخنان بیرول نیز به دغدغه کشورهای مصرف‌کننده نفت بازمی‌گردد؛ قیمت نفت اوایل ماه جاری به دلیل نگرانیها نسبت به تحریم‌های امریکا علیه نفت ایران و سقوط بیشتر تولید در ونزوئلا که نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه را تشدید کرد، به ۸۵ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت در چهار سال گذشته بود. معامله‌گران همچنین نگران هستند که بزرگ‌ترین عضو اوپک یعنی عربستان سعودی نتواند به سرعت کافی برای جبران کمبود عرضه عمل کند. به گفته بیرول، اقتصادهای نوظهور به خصوص هند، متحمل ضرر ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی شدند، زیرا با سقوط ارزش ارزهای خود و پیامدهای اختلافات تجاری دست و پنجه نرم می‌کنند. با کاهش ارزش روپیه مصرف‌کنندگان هندی به اندازه قیمت ۱۰۰ دلار برای نفت پول پرداخت می‌کنند.

در این میان اما، هند تنها نیست، بحران مالی در انتهای تابستان بسیاری از اقتصادهای نوظهور را تهدید کرد و با کاهش ارزش ارز آنها نفت که با دلار قیمت‌گذاری را برای ایشان گران کرد. در ماه سپتامبر، خبرگزاری رویترز گزارش داد که هزینه انرژی برای شهروندان در ترکیه 14 درصد افزایش یافته است.  بیرول هشدار داد اگر از سوی تولیدکنندگان بزرگ اقدامی صورت نگیرد سه ماهه چهارم امسال بسیار «چالش‌برانگیز» خواهد بود. وی گفت: «ما میزان زیادی از نفت ونزوئلا را از دست می‌دهیم و همچنین عرضه کمتر نفت ایران را در پیش داریم. تولید نفت ونزوئلا به دلیل وخامت بحران اقتصادی که به زیرساخت‌های انرژی این کشور آسیب زده است، دچار سقوط آزاد شده و ممکن است به زودی به یک میلیون بشکه در روز سقوط کند».  بر اساس گزارش بلومبرگ، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی عنوان کرد: «ما باید بازارها را آرام کنیم. حوادث امروز بازار ممکن است خبر بدی برای مصرف‌کنندگان و واردکنندگان باشد اما معتقدم ممکن است این تحولات در آینده به تولیدکنندگان نفت نیز ضربه بزند». اعتراض فاتح بیرول به افزایش قمیت نفت به سطوح کنونی، برای اولین بار مطرح نمی‌شود. اما کسی که بیشترین اعتراضات را متوجه قیمت نفت و سازمان کشورهای صادرکننده نفت که متولی افزایش قیمت به حساب می‌آید، وارد ساخته رییس‌جمهور ایالات‌متحده است.

دونالد ترامپ، با وجود کاهش قیمت وست تگزاس اینترمدییت از بالاترین رکورد خود در چهار سال گذشته، همچنان از بالا ماندن قیمتهای نفت ابراز نارضایتی کرد. پیش‌تر ترامپ اعتراض خود از اوپک را به مجمع عمومی سازمان ملل برده بود.

ترامپ در این مسیر به اعتراض اکتفا نکرده و راه‌هایی برای کاهش تقاضا برای نفت نیز در سر دارد. همین دیروز، رییس‌جمهور ایالات‌‌‌متحده به به آژانس حمایت از محیط زیست امریکا دستور داد محدودیت تابستانی برای بنزین حاوی حداکثر ۱۵ درصد اتانول را رفع کند. این یک پیروزی برای تولیدکنندگان ذرت که تامین‌کنندگان اصلی اتانول هستند، به شمار می‌رود و اعتراض تولیدکنندگان نفت را برانگیخت. وی همچنین از عزم خود برای تسریع مجوزها برای توسعه خطوط لوله در تگزاس نیز سخن گفت. محدودیت ظرفیت خطوط لوله در تگزاس باعث شده است برخی نرخ رشد تولید نفت شیل حوضچه پرمین را کند پیش‌بینی کنند. تا اینجا صدای مصرف‌کنندگان در جدال عرضه و تقاضا نفت بلندتر بوده است. در انتهای هفته جای، گزارش اوپک نیز منتشر می‌شود تا وضعیت بازار از نگاه این سازمان نیز آشکار گردد.

 

ارسال نظر