کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۵۸۵

حفاظت ارتش عراق از مسیر انتقال نفت

رویترز   نیروهای نظامی عراق در حال آماده‌سازی عملیات نظامی هستند تا بتوانند کنترل بر منطقه مرزی با ایران را که مسیر انتقال نفت به این کشور است، افزایش دهند. به گفته این مقام‌ها، عملیات برای ایمن کردن منطقه کوهستانی «همرین» ممکن است، هفته جاری آغاز شود. منطقه یاد شده میان میدان‌های نفتی کرکوک و شهر خانقین قرار دارد که هم مرز ایران است. مقام‌های نفتی عراق در آذرماه اعلام کردند، قصد دارند تا 60هزار بشکه در روز از نفت منطقه کرکوک را از طریق زمینی و با کامیون‌های نفتکش تحت قرارداد معاوضه سوخت (سوآپ) به پالایشگاه کرمانشاه منتقل کنند، گرچه ارسال نخستین محموله که قرار بود هفته گذشته انجام شود به دلایل ذکر نشده‌یی به تاخیر افتاده است.

افتتاح پروژه تکمیلی آبرسانی به شهر دهگلان

پاون  پروژه تکمیلی آبرسانی به شهر دهگلان شامل ایستگاه پمپاژ، مخزن ذخیره و ساختمان کلرزنی آبرسانی به شهر دهگلان روز دوشنبه 16 بهمن‌ماه به بهره‌برداری رسید. این پروژه دارای 1150مترمعکب مخزن ذخیره بوده و 824 متر خط انتقال در آن اجرا شده است و برای آن 253میلیون تومان از محل منابع داخلی و تملک دارایی‌های استان هزینه شده است. یکی از اهداف مهم این پروژه ارتقای کمی و کیفی آب شرب شهر دهگلان است؛ عدم تزریق مستقیم پمپاژ آب به شبکه توزیع آب شرب شهری و جلوگیری از ایجاد مشکلات بهره‌برداری و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی‌های اقتصادی از دیگر اهداف این طرح به شمار می‌رود. پایداری تامین آب شهر به علت ایجاد مخزن ذخیره آب به هنگام بروز حوادث در تاسیسات، جلوگیری از ورود ذرات شن و ماسه ناشی از تزریق مستقیم آب چاه‌ها به شبکه توزیع، ایجاد زمان‌ماند کلر آزاد باقیمانده و کاهش نوسان کلر از دیگر اهداف این پروژه است.

 

برندگان بازار نفت جهان

ایسنا  روسیه در پایان سال 2017 برای دومین سال متوالی عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت چین را حفظ کرد و فروش به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت آسیا را حدود ۱۴درصد افزایش داد. قدرت‌نمایی روسیه باعث شد، مشارکت‌کنندگان بازار این باور را پیدا کنند که تصاحب این عنوان از روسیه برای هر صادرکننده نفت دیگری در سال ۲۰۱۸ دشوار خواهد بود. روسیه با وجود کاهش 0.2درصدی صادرات بر مبنای سال به سال در دسامبر با صادرات 5.03 میلیون تن بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین ماند. با این ‌همه مجموع فروش نفت روسیه به چین برای کل سال ۲۰۱۷ به میزان 13.9درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد کرد و به 59.8میلیون تن رسید. طبق آمار اداره کل گمرک چین، واردات نفت چین از عربستان در دسامبر بر مبنای سالانه 31.7درصد رشد کرد و به 4.71میلیون تن یا معادل 1.11میلیون بشکه در روز رسید. رشد چشمگیر واردات نفت در آخرین ماه سال میلادی گذشته، مجموع صادرات نفت عربستان به چین در سال ۲۰۱۷ را به میزان 2.3 درصد افزایش داد و به 52.18 میلیون تن رسید.

 

ارسال نظر