کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۹۸

مقایسه طرح‌های شرکت‌های خارجی برای چشمه‌خوش

شانا  جلسه اخیر کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت ایران به بررسی الگوهای توسعه‌یی میدان چشمه‌خوش که از سوی شرکت‎های گازپروم‎نفت، او‎ام‎وی و پتروناس ارائه شده، اختصاص یافت.

طرح‎های پیشنهادی شرکت گازپروم‎نفت روسیه، او‎ام‎وی اتریش و پتروناس مالزی برای توسعه میدان چشمه‎خوش، در یکصد و چهل و پنجمین جلسه کمیته مشاوران مدیریت مخازن شرکت ملی نفت ایران بررسی شد که بر اساس بررسی‎های صورت گرفته، برنامه‎های توسعه‎یی شرکت‎های گازپروم‎نفت و او‎ام‎وی به دنبال حفظ سقف تولید در این میدان است و شرکت پتروناس، امکان افزایش تولید از میدان را نیز طرح کرده است. در طرح‎های پیشنهادی ارائه شده، استفاده از حفاری شاخه‌دار و افقی و همچنین ایجاد شکاف‌های هیدرولیکی در میدان آسماری پیشنهاد شده است. روش‌های ازدیاد برداشت پیشنهادی نیز شامل تزریق آب (هوشمند) در بخش ماسه‌سنگی سازند آسماری، تزریق گاز (به صورت امتزاجی) در لایه‌های کربناته سازند آسماری و استفاده از فرازآوری مصنوعی در چاه‌های هر دو مخزن است. پیش‎بینی می‎شود در صورت اجرای برنامه‌های پیشنهادی، ضریب بازیافتی بین ۲۷ تا ۳۵درصد را در مخزن آسماری و ٦ تا ۸درصد را در مخزن بنگستان شاهد باشیم.

بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی خراسان‌رضوی

شانا  طرح‌های گازرسانی به شهرها و روستاهای خراسان‌رضوی و خطوط انتقال گاز در این منطقه، امروز (چهارشنبه ۶ دی‌ماه) با حضور معاون اول رییس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.

سعید مومنی مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: «طی مراسمی رسمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری و حمیدرضا عراقی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بهره‌برداری و کلنگ‌زنی پروژه‌های گازرسانی شهر همت‌آباد از توابع نیشابور و ۳۲۷ روستا با هزینه‌یی بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان امروز ششم دی‌ماه آغاز می شود.» وی افزود: «شهر همت‌آباد از توابع شهرستان فیروزه نیشابور و نیز ۱۸۰ روستا در این منطقه، طی هفته جاری به شبکه گاز طبیعی کشور متصل خواهند شد و مردم این شهر و روستاهای اطراف در زمستان امسال از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.» به گفته مومنی، این مراسم همزمان با بهره‌برداری رسمی از خط انتقال گاز همت‌آباد صورت می‌گیرد که طی آن جمعیت یک هزار و ۲۷۴ نفری شهر همت‌آباد نیز از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

امسال قطعا افزایش قیمت سوخت نخواهیم داشت

ایسنا  یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین در قیمت سایر اقلام حتی مواد خوراکی تاثیرگذار است، گفت: «قطعا در سال ۹۶ افزایش قیمت سوخت نخواهیم داشت اما در مورد سال آینده نمی‌توان با قاطعیت اظهارنظر کرد، احتمالا مجلس در این باره احتیاط می‌کند.» حسین امیری‌خامکانی درباره موضوع افزایش قیمت بنزین افزود: «دولت در ماده ۱۸ لایحه بودجه ۹۷ پیش‌بینی کسب ۱۷هزار و ۵۰۰میلیارد تومان درآمد از محل تفاوت قیمت سوخت در سال ۹۶ و ۹۷ کرده است. اینکه این میزان چقدر باعث افزایش قیمت بنزین، گازوییل و سایر فرآورده‌ها می‌شود هنوز مشخص نیست و باید آن را محاسبه کرد.»

وی با بیان اینکه قرار است منابع حاصله صرف ایجاد اشتغال شود، بیان کرد: «تصویب این ماده در بودجه منوط به موافقت مجلس است که مجلس در حال بررسی این موضوع است ولی قطعا می‌توان گفت که افزایش قیمت بنزین تا پایان سال جاری در دستور کار مجلس و دولت نیست و تنها دولت در لایحه بودجه سال آینده چنین پیشنهادی را مطرح کرده است.»

 

 

ارسال نظر