کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۹۶

توفانی به بهای 300هزار بشکه

ایسنا   طبق گزارش اداره ایمنی و محیط زیست امریکا، یک‌ششم از تولید فراساحلی در خلیج مکزیک تا پایان چهارشنبه گذشته در آستانه توفان گرمسیری سیندی تعطیل شد. مجموع ظرفیت تولید نفتی که تعطیل شده است به ۳۰۱هزار و ۶۱۸بشکه در روز می‌رسد. تولید گاز طبیعی نیز به میزان 0.32درصد یا 10.1میلیون فوت مکعب کاهش پیدا کرده است. بندر نفت فراساحلی لوییزیانا که بزرگ‌ترین تسهیلات ذخیره‌سازی نفت خصوصی در امریکاست، رویه بارگیری را متوقف کرده است.  بریتیش پترولیوم، چساپیک انرژی و سایر شرکت‌های نفتی که در خلیج مکزیک فعال هستند، پرسنل غیرضروری را با انتظار برای توفان سیندی تخلیه کرده‌اند. بر اساس گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، فصل توفان در اقیانوس آتلانتیک و خلیج مکزیک در اول ژوئن آغاز می‌شود اما امسال نخستین توفان گرمسیری که آرلن نام داشت، در آوریل به وقوع پیوست.

صدور نخستین محموله بوتان پارس‌جنوبی

تعادل  مجری فازهای 17 و 18 پارس‌جنوبی گفت: نخستین محموله بوتان فازهای 17و 18 آماده بارگیری و صادرات در ماه جاری می‎شود. به گزارش شرکت ملی نفت ایران، محمدرضا چلیپا با اشاره به تکمیل زنجیره ارزش این 2 فاز گفت: باتوجه به راه‌اندازی مخازن ذخیره‌سازی بوتان و پروپان، هم‌اکنون روزانه 2600 تن بوتان و پروپان تولید و در این مخازن ذخیره‌سازی می‌شود. وی با بیان اینکه همین ماه نخستین محموله LPG  فازهای 17 و 18 آماده بارگیری و صادرات می‌شود، افزود: به این ترتیب تمام فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه در چرخه ارزآوری قرار می‌گیرد. مجری فازهای 17 و 18 پارس‌جنوبی تولید تجمعی میعانات گازی در فازهای 17 و 18 پارس‌جنوبی را 19.5میلیون بشکه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این فاز با تولید بی‌وقفه این محصول ضمن دستیابی به ارزآوری بالا از محل فروش، توانسته بخشی از نیاز بازار داخلی و خارجی را تامین کند.

افزایش ظرفیت صادرات بزرگ‌ترین پایانه نفتی

تعادل  مدیرعامل شرکت پایانه‎های نفتی ایران از آماده‎سازی همزمان ۹ اسکله برای پهلوگیری کشتی‎های نفتکش در پایانه خارگ خبر داد و گفت: هم‎اکنون این پایانه ظرفیت صادرات روزانه حدود 8میلیون بشکه نفت را داراست.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، سید پیروز موسوی یادآور شد: از میان شرکت‌های اروپایی تاکنون شرکت فرانسوی توتال بیشترین نفتکش تحت اجاره خود را برای دریافت نفت به پایانه خارگ اعزام کرده است؛ همچنین ۷۰ تا ۷۵ درصد نفت ایران به ویژه به سوی مقاصد آسیایی توسط ناوگان شرکت ملی نفتکش صادر شده است. موسوی با اشاره به افزایش رفت و آمد کشتی‌های نفتکش خارجی در پایانه‌های نفتی ایران در دوران پسابرجام گفت: تاکنون شرکت‌هایی همچون توتال، انی ایتالیا، لوک‎اویل روسیه، شرکت‌های یونانی، بلاروس، نروژ و... با ارسال نفتکش اقدام به بارگیری نفت خام صادراتی ایران در پایانه خارگ کرده‌اند.

 

ارسال نظر