ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۳۴۰۴۸

اثرپذیری مسکن از توازن عرضه و تقاضا

نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک در خصوص قیمت بازار مسکن طی ماه‌های آینده اظهار کرد: بخش مسکن (رشد قیمت‌ها یا رکود) از عوامل بیرونی متعددی از جمله توازن بین عرضه و تقاضا، تسهیلات بانکی، تولید مسکن، بالا رفتن قیمت مصالح و زمین تاثیر می‌پذیرد.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با تسنیم ادامه داد: نرخ ارز یکی از شاخصه‌های اصلی و موثر بر بازار مسکن در سال 97 است. در صورت کاهش نرخ ارز (که به وجود آمده)، پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم بهمن تا پایان امسال، قیمت مسکن در برخی از نقاط کشور به ویژه شهرهای بزرگ، 25 درصد کاهش پیدا کند.

او بیان کرد: در صورتی که نرخ ارز به ثبات نرسد یا افزایش یابد، رکود تورمی را در بازار مسکن شاهد خواهیم بود.نایب‌رییس اول اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه عدم ثبات نرخ ارز موجب رکود تورمی تا پایان نیمه اول سال آینده می‌شود و در واقع رکود دامن‌گیری به سال 98 سرایت می‌کند، اظهار کرد: نیمه سال آینده شامل دو فصل بهار و تابستان است؛ بازار مسکن در فروردین تقریبا تعطیل است، در اردیبهشت قیمت‌ها مشخص می‌شود و خرداد، ماه آغاز معاملات است.عقبایی گفت: در واقع سه ماه اول سال آینده، ماه‌های موثری در بازار مسکن نیست.

برخورد جدی با مهندسان متخلف

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، درباره تخلفات انجام شده در میان اعضای این سازمان گفت: باید با مهندسان ناظری که بدون حضور در کارگاه‌های ساختمانی، برگه‌های نظارت را امضا می‌کنند، برخورد جدی شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، احمد خرم گفت: متأسفانه در صنعت ساختمان و در صنعتی‌سازی خیلی کند پیش رفتیم، در منطقه خاورمیانه به عنوان اولین کشور با ساخت شهرک اکباتان وارد صنعتی‌سازی شدیم، این شهرک بعد از گذشت ۴۰ سال از ساخت و ساز، به صورت استوار ایستاده و مردم از این ساختمان‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

خرم ادامه داد: قبل از انقلاب متوسط عمر ساختمان‌ها در ایران ۳۰ سال بود، در همان زمان امریکایی‌ها ساختمان‌هایی با عمر متوسط ۳۲ سال داشتند. به خاطر بی‌توجهی و عدم کنترل ساخت و ساز، این شاخص در ایران به ۲۳ سال کاهش یافته است، این درحالی است که امریکایی‌ها به عمر بالای ۱۰۰ سال دست یافتند. او درباره کنترل کیفیت ساختمان‌ها افزود: کنترل کیفیت توسط سازمان نظام مهندسی، شهرداری یا بیمه صورت می‌گیرد و هم‌اکنون بیمه باید کیفیت را تضمین کند اما بازرسی انجام نمی‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یادآور شد: سازمان نظام مهندسی تهران سالانه ۷ هزار وام ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه به اعضا می‌دهد. این در حالی است که چنین وام‌هایی به یک نوآور و کارآفرین در صنعت ساختمان اعطا نمی‌شود. سازمانی که هفت، هشت هزار وام قرض الحسنه می‌دهد، قطعا می‌تواند دو هزار وام ۵۰ میلیونی به نخبگان و نوآوران صنعت ساختمان بدهد و این کار را اخیرا در سازمان نظام مهندسی شروع کردیم.

راه‌اندازی سامانه اولویت‌بندی پروژه‌های شهری

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، از راه‌اندازی سامانه اولویت‌بندی و کنترل و نظارت پروژه‌های شهری خبر داد.

به گزارش مهر، محمدعلی کرونی با بیان اینکه پس از آغاز به کار دوره پنجم شورای شهر تهران، شکل‌گیری فعالیت‌های تخصصی کمیسیون در کارگروه‌های مربوطه نیز انجام پذیرفت گفت: این فعالیت‌ها در قالب جلسات تخصصی با معاونت‌های شهرداری، مناطق و سازمان‌های مرتبط در زمینه عمران و حمل و نقل پیگیری شد و پس از مدت کوتاهی، طرح پایش پروژه‌های شهری تهران در مناطق و معاونت‌های فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک کلید خورد.

وی ادامه داد: طی اجرای دور اول این طرح، تمامی پروژه‌های کلان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران مورد بازدید کارگروه تخصصی کمیسیون قرار گرفت و پس از بررسی نتایج و گزار ش‌های حاصله، نظر بر شکل‌دهی و راه‌اندازی سامانه‌ای جامع، جهت مدیریت، کنترل و نظارت بر روند اجرایی پروژه‌ها و همچنین تشخیص اولویت‌بندی در تخصیص اعتبارات، در سطوح مدیریتی، قرار گرفت.

کرونی با اشاره به جزییات راه‌اندازی این سامانه، گفت: اقدامات اولیه برای تدوین شاخص‌ پروژه‌های اولویت‌دار انجام شد و در نهایت اطلاعات مرتبط با پروژه‌های دارای شاخص به دست آمده در عناوین تعریف شده، جمع‌آوری و تدوین شد. اقدامات مورد نیاز جهت اجرایی شدن سامانه انجام و فاز اولیه آن در مهر ۹۷ آغاز به‌کار کرده است.

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: هدف اولیه بر این بوده است که با ادامه روند بازدید و نظارت بر پروژه‌های اولویت‌دار شهر تهران، به مرور اطلاعات ارایه شده تدقیق، و در جهت اولویت دهی تکمیل و بهره‌برداری آنها، مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته کرونی، ارزیابی اولیه انجام گرفته از اطلاعات گردآوری شده مربوط به پروژه‌های دارای اولویت، نشان از وجود ۸۸ پروژه اولویت‌دار در مناطق بیست و دوگانه و ۱۹ پروژه اولویت‌دار ذیل معاونت فنی و عمرانی است. همچنین در بسیاری از پروژه‌هایی که درصد پیشرفت بالایی دارند، اعتبار مصوب در سال ۹۷، در جهت تکمیل پروژه کفایت نمی‌کند.

 

ارسال نظر