چالش ایرلاین‌ها‌ دردو مدیریتی‌شدن فرودگاه نجف

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۲۰:۳۴
کد خبر: ۱۳۱۷۱۳
چالش ایرلاین‌ها‌ دردو مدیریتی‌شدن فرودگاه نجف

سال گذشته فرودگاه نجف با تصمیم‌گیری‌هایی دررابطه با رشد نرخ خدمات فرودگاهی و افزایش قیمت هر لیتر سوخت هواپیما (از 98سنت به یک دلار و 24سنت) مشکلات بسیاری را برای ایرلاین‌های ایرانی ایجاد کرد، این مشکلات موجب شد که شرکت‌های هواپیمایی کشورمان چندین بار طی سال گذشته، همکاری با این فرودگاه خصوصی را متوقف کنند و دوباره با انجام مذاکراتی بین سازمان هواپیمایی عراق و سازمان هواپیمایی ایران، پروازها به نجف از سر گرفته شد.

به نظر می‌رسد که کشمکش میان فرودگاه نجف و ایرلاین‌های ایرانی تمامی ندارد و در سال جاری بحث دومدیریتی شدن این فرودگاه مشکلاتی را برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی ایجاد کرده است، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به مشکلات فرودگاه نجف اشاره کرد و گفت: یکی از این مشکلات دو مدیریتی بودن فرودگاه نجف است. مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه‌ مشکلات فرودگاه نجف هنوز به قوت خود باقی است، افزود: شرکت‌های هواپیمایی حدود 16 میلیون دلار به فرودگاه نجف بدهکار هستند.

او ادامه داد: از سوی دیگر افزایش نرخ تعرفه‌های خدمات نشست و برخاست و خدمات فرودگاهی از اول اکتبر در فرودگاه نجف اعمال شده است.

اسعدی سامانی اضافه کرد: فرودگاه نجف دچار مشکلات مدیریتی شده است‌ و اختلافاتی بین مسوولان فرودگاه نجف وجود دارد، یک رییس از سوی استانداری نجف برای فرودگاه نجف و یک رییس هم از سوی سازمان هواپیمایی عراق برای فرودگاه نجف تعیین شده است و هر کدام از اینها ادعاهای خاص خود را دارند و درگیری‌ مدیریتی در این فرودگاه وجود دارد.  دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: به هر حال انجمن شرکت‌های هواپیمایی در حال هماهنگی با ایرلاین‌هاست تا پروازهای نجف در ایام اربعین تا اندازه‌ای خوب انجام شود، البته احتمالاً جلسه‌ای با مسوولان سازمان هواپیمایی کشور عراق درباره پروازهای اربعین خواهیم داشت که در این باره در حال رایزنی هستیم.

او درباره آماده‌سازی ناوگان هوایی برای پروازهای اربعین، نظارت بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و نظارت بر نرخ‌ در این ایام پرتقاضا، اظهارکرد: پروازهای خارجی مشمول قیمت‌گذاری نیست، اما در راستای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه به دلیل افزایش تقاضای سفر به عتبات در ایام اربعین و در راستای جلوگیری از افزایش نرخ‌ها، امسال سقف نرخ تعیین شد.

اسعدی سامانی اضافه کرد: بر این اساس قیمت بلیت پرواز‌ تهران - نجف - تهران و سایر شهرستان‌ها 2.2 میلیون تومان، پرواز مشهد - نجف - مشهد 2.8 میلیون تومان و مسیر یک‌طرفه تهران - نجف و سایر شهرستان‌ها به نجف، 1.1 میلیون تومان و مشهد - نجف 1.4 میلیون تومان تعیین شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی پروازهای اربعین را با نرخ تعیین شده انجام خواهند داد و این نرخ شامل همه عوارض‌ مربوطه است؛ نرخ‌های مذکور با ارز سامانه نیما محاسبه شده است، این در حالی است که هنوز شرکت‌های هواپیمایی در حوزه دریافت ارز سامانه نیما، مشکلات زیادی دارند. او بیان کرد‌: طی هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی، مقرر شد، ایرلاین‌ها دفاتر فروش بلیت پروازهای خود را برای ایام اربعین مشخص کنند که این موضوع انجام شد.

    صدور مجوز 330 پرواز فوق‌العاده عتبات

اسعدی سامانی با بیان اینکه فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای اربعین در حال انجام است، گفت: تاکنون حدود 330 درخواست برقراری پرواز فوق‌العاده عتبات، از سوی شرکت‌های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است؛ سازمان هواپیمایی هم درخواست‌ها را تأیید کرده است و شرکت‌های هواپیمایی در حال هماهنگی با فرودگاه‌های نجف و بغداد هستند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: معمولاً در هفته 91 پرواز برنامه‌ای به فرودگاه‌های نجف و بغداد توسط شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌شود، اما در ایام اربعین با توجه به افزایش تقاضا حدود 330 پرواز فوق‌العاده درخواست شده است. او با بیان اینکه تاکنون پنج‌ شرکت هواپیمایی‌ مجوز انجام پروازهای اربعین را دریافت کرده‌اند، گفت: این شرکت‌ها که مجوز پروازهای برنامه‌ای به نجف و بغداد را دارند، ‌شامل ماهان، ایران‌ایر، قشم‌ایر، کیش ایر و تابان است که پروازهای اربعین را از 2 آبان ماه تا 12 آبان ماه انجام می‌دهند. اسعدی سامانی با بیان اینکه ظرفیت پروازهای اربعین محدود است، گفت: امسال به دلیل محدودیت‌های ارزی و دیگر محدودیت‌هایی که دامنگیر شرکت‌های هواپیمایی شده است، نظیر محدودیت هواپیما‌ و نوع برخورد در فرودگاه‌های نجف و بغداد، تعداد شرکت‌های هواپیمایی که پروازهای اربعین را انجام می‌دهند، نسبت به گذشته کمتر شده است.

او افزود: در این راستا تعداد صندلی هواپیما برای سفرهای اربعین نسبت به سال‌‌ قبل کمتر شده است و شرکت‌های هواپیمایی با توجه به محدودیت‌ها، نمی‌توانند همه تقاضای موجود را پاسخگو باشند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: تلاش می‌شود، ظرفیت‌هایی که از سوی شرکت‌های هواپیمایی ایجاد شده است، با همان نرخ‌های مصوب به زائران حسینی ارایه شود. اسعدی سامانی با بیان اینکه‌ شرکت‌های هواپیمایی هم خود در این ایام نظارت و کنترل نرخ‌ها را هم انجام می‌دهند، افزود: با دفاتر و آژانس‌های فروش بلیت هواپیما که برای فروش پروازهای اربعین معرفی شده‌اند، هماهنگی می‌شود تا اقدامات لازم برای فروش بلیت انجام شود، تا بلیت به دست مصرف‌کننده نهایی برسد. او با بیان اینکه در حال حاضر بلیت پروازهای اربعین توسط شرکت‌های هواپیمایی در حال فروش است، گفت: سال گذشته در پروازهای اربعین حدود 110 هزار نفر مسافر با هواپیماها جابه‌جا شد که امسال با توجه به روند موجود امیدواریم تا همین اندازه بتوانیم، مسافر جابه‌جا کنیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه پروازهای برنامه‌ای نجف و بغداد طبق برنامه در حال انجام است، گفت: پس از صدور مجوز پروازهای فوق‌العاده شرکت‌های هواپیمایی به تدریج فروش بلیت پروازهای فوق‌العاده را انجام می‌دهند.

 

 

ارسال نظر