ردپای قراردادهای خاص در توزیع همشهری

۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۰۹

الهام فخاری رییس شورای استان تهران و یکی از امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص از موسسه همشهری، زوایای این تحقیق را تشریح کرد و گفت: سیستم توزیع همشهری را به یک شرکت یا موسسه دیگری سپردند که قرارداد بسیار نامناسبی بود و رقم عجیب و غریبی سهم آن شرکت می‌شد. وقتی ریشه این شرکت را ردیابی می‌کنیم، نشانه و ردپاهای خوبی نمی‌بینیم.

به گزارش ایسنا الهام فخاری در مورد دلیل تحقیق و تفحص از موسسه همشهری گفت: وقتی می‌بینیم در مورد مسائل شهر مباحث زیادی مانند ادعای بی‌انضباطی‌ مالی و تخلفات مطرح می‌شود و این ابهام در موارد و سطح‌های مختلف آن مجموعه وجود دارد، بهترین روش برای ساماندهی مسائل کلیدی، ساز و کار کمیته تحقیق و تفحص است.

وی با بیان اینکه همشهری در برهه‌های خاص زمانی برای نمونه در دوره‌های انتخاباتی پنج سال اخیر بیش از حد متعارف درگیر فضای انتخاباتی و سوگیری خاص شد، اظهار کرد: در صورتی که ماموریت اصلی همشهری روزنامه‌نگاری و فعالیت رسانه‌یی در راستای بهبود و ارتقای سطح زندگی مردم است و قرار بود زندگی شهروندی را پوشش و ارتقا دهد. از محتوای روزنامه و فراوانی و محتوای بعضی از نشریه‌ها به نظر می‌رسید که از مسیر اصلی خود خارج شده است. دو ابهام اساسی آن هم در دو دوره انتخاباتی اخیر بوده است.

رییس شورای استان تهران افزود: ضمن آنکه در همشهری ضمیمه‌هایی چاپ می‌شود که شهروندان می‌پرسند این نشریه برای چه کسی چاپ می‌شود؟ برای منِ شهروند که کاربردی ندارد پس این نشریه سنگین و پربرگه برای چه کسی چاپ می‌شود؟ به نظر می‌رسد که بعضی از ضمیمه‌های همشهری برای آنهایی که در آن فعالیت می‌کردند، چاپ می‌شد نه برای مردم. بعضی برای اینکه عده‌یی آنجا سرگرم کار شوند یا برای اینکه قراردادی با فرد یا نهادی بسته شود. در حقیقت برای یک دکمه کت دوخته شده بود. باید متناسب با هدف‌ها و بر پایه درآمدها و بیت‌المال بر پایه نیازهای مردم یک ضمیمه راه‌اندازی شود. اگر موسسه همشهری از بیت‌المال، هزینه ضمیمه‌یی را بپردازد چون فردی می‌خواهد از این طریق درآمد داشته باشد یا نشریه‌یی چاپ شود برای اهداف یک تیم یا گروه، از حدود قانونی، اخلاقی و شرعی خروج کرده است.

وی با بیان اینکه این نخستین تحقیق و تفحص در شورای شهر تهران خواهد بود، گفت: پیش از این مباحثی به صورت ضمنی مطرح شده است ولی از نظر قانونی نخستین بار است که به این شکل به مساله می‌پردازیم.

فخاری افزود: در مورد همشهری چند مساله وجود دارد. یکی از مساله‌ها خرید چاپخانه بدون توجیه اقتصادی کارشناسان وقت است. مساله ساختمان‌هایی مطرح است که برای خدمات رسانه‌یی اجاره شده ولی کاربردهای دیگری داشته است. از جمله کاربرد انتخاباتی داشته است.

وی در ادامه گفت: مساله دیگر پول‌هایی است که همشهری در ازای خرید کاغذ به صورت کامل پرداخت کرده ولی هیچ کاغذی وارد سیستم نشده است. این مسائل در گزارش‌هایی که از سوی همشهری برای ما آمده، درج شده است و بر این باور هستیم که روشن‌کننده وضعیت نیست. جالب است که بدانید در همشهری در یک مدت کوتاه انتخاباتی تبدیل وضعیت نیرو رخ داده است، در شرایطی که همشهری اعلام کرده که ۵۰درصد نیروی مازاد در موسسه کار می‌کنند یا به عبارت بهتر برای هر موقعیت کاری دست‌کم دو نیرو استخدام هستند. همه این مسائل محل بحث است. برخی نشریه‌ها ۸۰درصد و بیشتر بازگشتی داشته است یعنی اگر هزینه توزیع این نشریات را نمی‌دادند و در چاپخانه خمیر می‌شد برای مردم به‌صرفه‌تر بود. وی با بیان اینکه ما خواستیم که حوزه‌های حسابرسی مالی، استخدام‌ها، تراز مالی و ارزیابی عملکرد موسسه همشهری در بازه ۸۴ تا ۹۶ مورد بررسی دقیق قرار گیرد، تاکید کرد: چون فقط یک مساله و موضوع مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، باید در کمیته تحقیق و تفحص مطرح شود. رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران به استخدام‌های آخرین ماه‌های دوره مدیریت قبل همشهری اشاره و اظهار کرد: مدیرعامل همشهری در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گزارشی ارائه کرد که بخشی از افراد، واجد شرایط استخدام نبوده‌اند و حداقل مدرک تحصیلی و شرایط شغلی تبدیل وضعیت را نداشته‌اند. این مساله خروج از ضوابط قانونی است. بهتر است فراتر از اظهارنظر شخصی حتی اعضای شورای و مدیران شهرداری به عنوان افراد حقوقی کمیت تحقیق و تفحص به عنوان یک کمیته قانونی و موجه برای کار به موضوع ورود کند و گزارش کاملی دهد تا وضعیت روشن شود و شائبه سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی به حداقل برسد.

 

ارسال نظر