ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۱۷

 احتمال تاخیر در ورود نخستین بویینگ به ایران

در شرایطی که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود، نخستین بویینگ خریداری شده از سوی ایران‌ایر در اردیبهشت سال آینده به ایران وارد شود، صحبت‌های جدید قائم‌مقام وزیر راه حاکی از احتمال تاخیر در تحویل این هواپیماهاست. به گزارش ایسنا، ایران‌ایر سال گذشته و همزمان با نهایی کردن قراردادهای خود با ایرباس و‌ ای‌تی‌آر قرارداد خود با بویینگ را هم نهایی کرد. به دنبال نهایی شدن این قرارداد اعلام شد که ایران در چارچوب برنامه‌یی بلندمدت ٨٠ بویینگ تحویل خواهد گرفت و نخستین فروند آنها در آوریل ٢٠١٨ یعنی اردیبهشت ٩٧ به ایران تحویل می‌شود؛ موضوعی که صحبت‌های جدید قائم‌مقام وزیر راه نشان از تاخیر احتمالی آن دارد. ‌قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره قرارداد بویینگ با ایران گفته که ترامپ سعی کرده در موسسات مالی و بانک‌ها برای همکاری با ایران ترس ایجاد کند اما با وجود این، مجوزها معتبر بوده و هیچ تغییری ایجاد نشده است.  به گفته فخریه‌کاشان، بویینگ باید از اواسط سال آینده نخستین هواپیما را به ایران تحویل می‌داد اما به نظر می‌رسد که در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ هواپیمای بویینگ وارد ایران شود.

 توافق برای پرداخت وام احیای بافت فرسوده

دبیر کل کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری از توافق این کانون و شورای هماهنگی بانک‌های دولتی برای اولویت‌دهی پرداخت تسهیلات به بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی خبر داد. محمدرضا جمشیدی در گفت‌وگو با ایرنا درباره علت این تصمیم نظام بانکی گفت: پس از زلزله کرمانشاه و تعهدات نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات که دولت مصوب کرده و نیز تصمیم آنها در بازسازی بیمارستان اسلام‌آباد غرب، این ایده ارائه شد که بهتر است نظام بانکی منابع خود را به سمت احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده در مناطق شهری و روستایی هدایت کند. جمشیدی افزود: با این کار نه تنها در حوادث بعدی خانه‌های مردم به دلیل مقاوم‌سازی آسیب کمتری می‌بینند، بلکه صنعت ساختمان نیز به تحرک وادار می‌شود و مشاغل مرتبط با این صنعت که در وضعیت رکودی به سر می‌برند، بهبود می‌یابند. او با اشاره به وجود بافت‌های فرسوده در مناطق شهری و روستایی و نیز تکالیف دولت برای ساماندهی این بافت‌ها در برنامه ششم توسعه، ابراز امیدواری کرد که با رفع برخی مشکلات و موانع در این مسیر بتوان این ایده را در نظام بانکی اجرایی کرد.

 ‌میانگین ظرفیت کار مهندسان 7 درصد است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیشترین اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی را مربوط به ساخت و ساز و تولید مصالح ساختمانی دانست و گفت: به دلیل رکود ساخت و ساز در ایران میانگین ظرفیت کار مهندسان ساختمان امسال 7درصد بود.

فرج‌الله رجبی افزود: همچنین آمار تولید مسکن امسال در مقایسه با 25سال گذشته در بدترین شرایط رکود قرار داشته است. او ادامه داد: 500هزار مهندس ساختمان در کشور وجود دارند که بخش اعظم آنان به دلیل رکود صنعت ساختمان بیکار هستند و با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر دولت تسهیلات بیشتری را در حوزه مسکن و ساخت و ساز هزینه کند بخش زیادی از چرخه اقتصادی کشور شتاب خواهد گرفت. رییس سازمان نظام مهندسی معوقات بانکی در حرفه‌های مختلف اقتصادی سطح کشور را 25درصد اعلام کرد و گفت: اما این میزان در بخش مسکن کمتر از 2درصد است، بنابراین خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانک‌ها وام گیرندگان مسکن هستند.

 راه‌‌اندازی خطوط پروازی بین ساری و آسیای میانه‌

مدیرعامل ایران‌ایرگفت: هم‌اکنون در فرودگاه ساری در کنار تقاضای پروازهای عتبات، تقاضای پرواز به عشق‌آباد، تفلیس و برخی دیگر از کشورهای آسیای میانه وجود دارد که این برنامه در دست اجرا قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه شرفبافی بیان کرد: تاکنون در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور 8 فروند هواپیمای «ATR» وارد کشور شده است و به زودی 2 فروند دیگر هم وارد کشور‌ می‌شود. او تعداد قراردادهای خرید این نوع هواپیما را 20 فروند اعلام کرد و گفت: با نوسازی ناوگان هوایی کشور سازمان هواپیمایی می‌تواند به درستی برنامه‌های خود را در این حوزه برای خدمات‌دهی بهتر به مردم عملیاتی کند. ‌مدیرعامل ایران‌ایر گفت: با ورود این ناوگان در کشور پوشش پروازها به صورت منطقه‌یی در شهرهای دارای فرودگاه اجرا می‌شود. شرفبافی اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با خریدهای جدید هواپیماها آمادگی دارد تا پروازهای بین‌المللی را از فرودگاه دشت ناز ساری به کشورهای هدف دارای مسافر برقرار کند.

بنا بر این گزارش استان مازندران 3 فرودگاه در شهرهای نوشهر، رامسر و ساری دارد که سالانه‌‌ حدود 500هزار مسافر از طریق این فرودگاه‌ها جابه‌جا می‌شوند.

 ورود ۷۸ هزار کامیون‌ترکیه‌ای به ایران در ۲۰۱۷

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ ونقل بین‌المللی سازمان راهداری با اعلام اینکه حجم مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه به 5میلیارد دلار افزایش یافت، گفت: در سال ۲۰۱۷ میلادی ۷۸هزار کامیون ترکیه‌یی به ایران وارد شدند. به گزارش تسنیم، رضا نفیسی با بیان اینکه کاهش هزینه و زمان عوامل مهم ترانزیت کالا از خاک ترکیه و ایران است، تصریح کرد: این دو عامل بر تسهیل ورود و خروج ناوگان ایرانی از خاک ترکیه و ناوگان ترک از خاک ایران به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان بسیار تاثیرگذار است.

او با اشاره به سابقه تاریخی همکاری‌های مشترک بین ایران و ترکیه در زمینه تجارت کالا و ترانزیت، افزود: نخستین موافقتنامه حمل‌ونقل بین دو کشور سال 1980میلادی امضا و اصلاحیه آن نیز در سال 1995میلادی بین دو کشور لازم‌الاجرا شد.

 

ارسال نظر