در شهر

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۵۶

 افزایش سهم حمل‌ و نقل عمومی از صندوق توسعه ملی

  شهردار تهران پیش‌بینی منابع لازم برای کاستن از آلودگی هوای شهر تهران در بودجه سال 97 را بخشی از نتایج دیدار خود با علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد.

 به گزارش ایلنا، نجفی در این باره گفت: در این جلسه مقرر شد در بودجه سال 97 تسهیلات و امکانات لازم برای توسعه این بخش گنجانده شود. با کمک نمایندگان مجلس باید جهشی را چه در ارتباط با توسعه خطوط و افزایش واگن‌های مترو و چه در ارتباط با سایر ابزارهای حمل و نقل عمومی در شهر تهران به انجام برسانیم تا حداقل رضایت مورد نظر شهروندان عزیز را فراهم کنیم.

نجفی اظهار کرد: در لایحه‌یی که دولت به مجلس ارائه داده، پیش‌بینی‌هایی انجام شده است. به طور مثال استفاده از صندوق توسعه ملی برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران و نیز حمل و نقل عمومی. نکاتی که در این جلسه مطرح شد این بود که سهم تهران در ارتباط با استفاده از این منابع باید افزایش پیدا کند.

شهردار پایتخت در بخش دیگری از اظهارات خود به مساله افزایش قیمت انرژی در لایحه بودجه سال 97 اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد که بخشی از درآمد حاصل از افزایش قیمت انرژی مستقیما در اختیار شهرداری در ارتباط با توسعه حمل و نقل عمومی قرار بگیرد و با هماهنگی نمایندگان به خصوص کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارقام دقیق اعلام شود.  نجفی با ابراز امیدواری نسبت به انجام تغییرات در بودجه عنوان کرد: شهرداری ارقام مختلفی در بودجه دارد؛ یکی از آنها در ارتباط با یارانه بلیت مترو و اتوبوس است که بخشی از آن را باید دولت متقبل شود. مورد دیگر نیز درخصوص احداث خطوط مترو است که در قانون ذکر شده 50 درصد هزینه‌ها را باید دولت تقبل کند و 50 درصد باقی مانده برعهده شهرداری تهران باشد.

 تراز عملیاتی شهرداری تهران در سال ۹۷ مثبت خواهد بود

مدیرکل برنامه و بودجه معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران گفت: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در بودجه سال ۹۷ تراز عملیاتی شهرداری تهران مثبت خواهد بود.

به گزارش مهر، مهدی پندار با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷ بیشتر روی درآمدهای شهرداری تکیه می‌شود، گفت: تعدادی از سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری تهران درآمدهایی دارند که تاکنون میزان آن شفاف نبوده و این درآمد به حساب این سازمان‌ها و شرکت‌ها واریز می‌شده در صورتی که نتیجه فعالیت و براساس خدمات ارائه شده آنها نبوده است.  وی افزود: برای مثال سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از طریق فروش آرم که وظیفه حاکمیتی شهرداری تهران است، درآمدهایی دارد که باید به خزانه شهرداری وارد شود.

پندار اضافه کرد: سازمان زیباسازی نیز باید درآمدهای حاصل از اجاره تابلوها و بیلبوردهای سطح شهر را به خزانه کل شهرداری تهران واریز کند؛ زیرا این درآمد نتیجه خدمات سازمان زیباسازی نیست بلکه نمای شهر تهران است که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ایجاد اداره کل خزانه‌داری شهرداری تهران تا پایان امسال گفت: این درآمدها به همان خزانه کل واریز و براساس نظر شهردار تهران نیز ردیف درآمد هزینه برای آنها ایجاد می‌شود.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران یادآور شد: در تبصره‌های بودجه ذکر می‌شود که این ردیف درآمد هزینه است و متناسب با تحقق منابع عمومی که به خزانه واریز می‌شود، هزینه‌های شرکت‌ها تامین خواهد شد.  وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب قسمت درآمدی شهرداری تهران نسبت به سنوات گذشته تقویت خواهد شد. پندار تصریح کرد: اینکه درآمد سازمان‌ها و شرکت‌ها به حساب سازمان‌ها واریز و درآمد و هزینه از هم کم شود، نشان‌دهنده سودی خواهد بود که باید مالیات آن پرداخت شود در صورتی که این درآمد در نتیجه خدمات این سازمان‌ها و شرکت‌ها نیست.

پندار تاکید کرد: با وجود اینکه براساس ماده ۶ قانون برنامه 5 ساله ششم بیش از ۲هزارمیلیارد تومان از درآمدهای شهرداری تهران از محل مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کرده که ازجمله درآمدهای پایدار شهرداری تهران بوده است براساس تدابیر اتخاذ شده که برای سال آینده در نظر گرفته شده، ردیف‌های هزینه‌یی در حداقل ممکن کاهش پیدا می‌کند.

 بلاتکلیفی طرح ایمنی ایستگاه فرودگاه امام

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: مترو فرودگاه امام(ره) به پرند قرار است به وزارت راه و شرکت راه آهن واگذار شود که خطر توقف فعالیت‌های عمرانی وجود دارد.

به گزارش مهر، محمدعلی کرونی با اشاره به جزییات بازدید از مترو فرودگاه امام (ره) گفت: این خط شامل 3 فاز است که فاز نخست آن حد فاصل ایستگاه شاهد- شهر آفتاب، فاز دوم ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام (ره) و از فاز سوم از فرودگاه امام تا شهر پرند است که فاز نخست از سال ۹۱ آغاز شده و سال ۹۵ به بهره‌برداری رسیده، فاز دوم نیز در مرداد ۹۶ افتتاح شد اما ۱۹کیلومتر فاز سوم که از فرودگاه امام به پرند است هنوز به بهره‌برداری نرسیده و تنها ۳۵درصد پیشرفت داشته است. البته این پیشرفت در بخش ساختمانی ۵۵ درصد است اما در بخش تجهیزات کاری انجام نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت شهر پرند راه‌اندازی این ایستگاه در مسافرپذیری این خط تاثیر بالایی دارد و می‌تواند از ورود خودروها که روزانه از این مسیر وارد تهران می‌شوند بکاهد درحالی که در اعتبار سال ۹۷ بودجه‌یی برای این بخش پیش‌بینی نشده زیرا گفته می‌شود در حوزه شهر و شهرداری تهران قرار ندارد.

کرونی با بیان اینکه قرار است این پروژه پیمانکارش از شهرداری تهران به وزارت راه تغییر کند، گفت: این تغییر قرارداد احتمال توقف پروژه را دارد زیرا با توجه به مشکلاتی که وجود دارد ممکن است بودجه لازم به این بخش تزریق نشده درحالی که اگر همچنان پیمانکار آن مترو تهران باشد و مترو پیگیر اعتبارات لازم برای تکمیل آن احتمالا زودتر به بهره‌برداری برسد. به گفته وی، تکمیل این بخش از مترو تا پرند ۳۲۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد اما به ‌شدت روی ورود خودرو به شهر تهران تاثیرگذار است و تکمیل آن می‌تواند بخشی از مشکلات ترافیکی پایتخت را حل کند.

 

ارسال نظر