شناسایی ۳۲۰ گسل فعال در کشور

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۷۹

علی بیت‌اللهی، مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و مسکن با بیان اینکه ایران جزو کشور‌های زلزله‌خیز دنیاست، گفت: ۳۲۰گسل فعال و بزرگ در اقصا نقاط کشور شناسایی شده و بیشتر این گسل‌ها در مراکز پر جمعیت است. بیت‌اللهی با بیان اینکه باید اقدامات پیشگیرانه و در جهت کاهش خطرات زلزله انجام دهیم، گفت: از ۲۱ آبان تا ۱۰ آذر ظرف ۲۰روز ۲زلزله بزرگ داشتیم که به ندرت در کل دنیا اتفاق می‌افتد. وی بیان کرد: در زلزله کرمان تلفات جانی نداشتیم چون محل زلزله محل خالی از جمعیت بوده و بعد از زلزله زرند روستا‌هایی آن منطقه مقاوم‌سازی شدند. مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و مسکن افزود: در نقشه کشور به صورت نوار‌هایی گسل‌های فعال وجود دارد که نشان می‌دهد باید اقدامات اجرایی جدی برای کاهش خسارت انجام گیرد. وی تصریح کرد: بررسی‌هایی که از زلزله رودبار تاکنون صورت گرفته بیانگر افزایش دانش مهندسی در ساخت و ساز و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله است به طوری که نسبت ساختمان اسکلت‌دار نسبت به ساختمان بنایی بالا رفته است. بیت‌اللهی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: میزان خطر‌پذیری در برابر زلزله با افزایش جمعیت و افزایش ساختمان بیشتر شده اگر زلزله طبس دوباره صورت گیرد، آمار تلفات ما بیشتر خواهد شد زیرا زیربنای خانه‌ها بیشتر شده است. وی با بیان اینکه ویرایش چهارم آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان را منتشر کردیم، تصریح کرد: ما درخصوص سیستم نظارت در اجرای ساخت و ساز نقص داریم و باید به صورت جدی مسوولیت‌ها را بپذیریم. وی تاکید کرد: در زلزله کرمانشاه ساختمان‌هایی که با تمهیدات آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان ساخته شده بودند، خراب نشدند که باید با انجام ساده‌ترین کار‌ها خطرات و آسیب‌پذیری را کم کنیم و سیستم نظارت باید مسوولیت خود را بپذیرد.

بیت‌اللهی افزود: بتن و مصالح نقش عمده‌یی در مقاوم‌سازی دارند ما جزو آسیب پذیرترین کشور‌های دنیا قرار داریم اما نظارت بر استفاده از مصالح ساختمانی با کیفیت نداریم. مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه و مسکن با بیان اینکه هزینه کردن برای کاهش مخاطرات نوعی سرمایه‌گذاری است، گفت: در سرپل ذهاب خانه‌هایی بودند که حتی ترک هم نداشتند و با توجه به انبوه‌سازی باید بازنگری در ساخت و ساز صورت گیرد. وی افزود: در 3-2 سال اخیر کار بزرگی درخصوص کاهش خطرات زلزله برای شهر تهران انجام دادیم، گسل‌های شهر تهران تعیین شده و مکان‌هایی که گسل دارند، ساخت ساختمان‌های مهم و برج‌سازی ممنوعیت دارد. بیت‌اللهی بیان کرد: نقشه گسل تهران سال گذشته تهیه شد و بسیاری از ساختمان‌های قدیمی که روی این گسل هستند اگر دوباره بخواهند ساخته شوند باید از یک‌سری ضوابط پیروی کنند.

 هشدار درباره تعویض تخلف با جریمه

 او همچنین در دومین نشست ویژه بررسی ابعاد زلزله ۲۱ آبان ماه در کرمانشاه- سرپل ذهاب در تشریح راهکارهای مرکز تحقیقات جهت ایجاد مقاومت در برابر زلزله اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، وظایف شهرداری‌ها و تعویض تخلف با جریمه یکی از مشکلات اصلی اتفاق افتاده در این حوزه بوده که ما در زلزله اخیر کرمانشاه متوجه آن شدیم و در حقیقت پوشاندن تخلف با جریمه به عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری به شمار می‌رود و یکی از دلایل اصلی افزایش میزان خسارات و تخلف در این مناطق بوده است.  بیت‌اللهی در ادامه با بیان اینکه ما در قسمت اجرا و سازندگان نیز دچار ضعف هستیم، گفت: متاسفانه ورود افراد فاقد صلاحیت به بازار کار به دلایل اقتصادی یا عدم درک صحیح از اهمیت خطر به ساخت واحدهای مسکونی پرداخته که در برخی موارد عدم نظارت جدی نیز افزون بر این مساله، مشکل را دوچندان کرده است.

 بازخوانی نظام اداری حوزه ساخت و ساز

 شکرچی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در در دومین نشست ویژه بررسی ابعاد زلزله ۲۱ آبان ماه در کرمانشاه ضمن گلایه از نامهندسی‌های صورت گرفته، آمار ساختمان‌های فاقد آسیب‌دیدگی در مسکن مهر مناطق زلزله‌زده غرب کشور را ۵۳ درصد و سایر ساختمان‌ها را ۶۵ تا ۷۰درصد اعلام کرد و گفت: براساس اطلاعات به دست آمده تعداد کشته‌شدگان سایت مسکن مهر در این مناطق ۳ نفر ولی آوارگان باقی‌مانده از تخریب‌ آنها بسیار زیاد گزارش شده است. شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه پس از وقوع زلزله همکاران ما سریعا در مرکز برای بررسی ابعاد این زمین‌لرزه به منطقه اعزام شدند، گفت: در جلسه امروز به تحلیل موضوع زلزله و راهکارهای برخورد با آن از جهت مهندسی سازه و ژئوتکنیک در جریان‌های حیاتی و شهرسازی خواهیم پرداخت. شکرچی‌زاده تاکید کرد: بدون شک با توجه به نتایج به دست آمده باید بازخوانی کاملی در نظام اداری حوزه ساخت و ساز عمومی و خصوصی کشور صورت گیرد تا ضمن تقویت نقاط مثبت، نقاط ضعف آن نیز حذف و مرتفع شود.

 

 

ارسال نظر