اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۵۷

تغییر ماهیت مهاجرت در ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مهاجرت از روستا به شهرها به جابه‌جایی درون شهری و ایجاد پدیده حاشیه‌نشینی تغییر کرده است.

محمدسعید ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نتایج سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد جابه‌جایی جمعیت به شکل عظیم و گسترده سابق وجود ندارد البته جابه‌جایی درون شهری به سمت نواحی حاشیه‌یی همچنان پابرجاست که سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید در این راستا اعمال شود. وی افزود: در دولت یازدهم با راه‌اندازی کارگروه پیش‌گیری و پیش‌نگری از ایجاد مناطق حاشیه‌نشین که محوریت آن برعهده قوه قضاییه بود توفیقات خوبی به دست آوردیم. به گفته ایزدی، در کارگروه پیش‌گیری، مباحثی همچون کمربند سبز، جلوگیری از تصرفات غیرقانونی، توجه به آسیب‌های اجتماعی و غیره موردتوجه قرار گرفت که ادامه دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اقدام دیگر، تشکیل کارگروه ساماندهی روستاهای واقع در حریم کلان‌شهرهاست. بالغ بر ۳۷۰۰ روستا در حریم شهرها قرار دارد که بزرگ‌ترین تهدید در بحث حاشیه‌نشینی، محسوب می‌شود.

تکذیب تعویض قطعه هواپیمای برجامی ATR

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هواپیماهای ATR به‌طور کامل با اقلیم ایران سازگاری دارند، گفت: 20 سال است که از ورود نخستین ATR به ایران می‌گذرد و این هواپیماها خدمات زیادی عرضه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده درباره نقص فنی هواپیمای ATR با رجیستر TA در مسیر مشهد به گرگان، گفت: مشکلی به لحاظ فیزیکی برای این هواپیما رخ نداده است.

وی بیان کرد: اخطار اشتباه کامپیوتر هواپیما موجب شد تا سیستم هشداردهنده موتور عملیاتی شود و خلبان طبق وظیفه‌یی که داشته موتور را خاموش و اجازه فرود اضطراری می‌گیرد و بعد از شروع به کار مجدد دستگاه، مشکل برطرف می‌شود. عابدزاده با بیان اینکه گاهی اخطار اشتباه از طرف کامپیوتر هواپیماها رخ می‌دهد، تاکید‌ کرد: مشکل این هواپیما نقص در قطعات نبوده و هیچ‌گونه تغییر قطعه‌یی صورت نگرفته است و نیاز به تغییر قطعه نیست. رییس سازمان هواپیمایی کشوری با رد این موضوع که ATRهای خریداری شده مناسب اقلیم ایران نیست، گفت: این هواپیماها کاملا با اقلیم ایران سازگاری دارند و ATR‌ها در تمام جهان و در اقلیم‌های مختلف پرواز دارند. عابدزاده بیان کرد: تاکنون شرکت ATR بر پشتیبانی از هواپیماهای فروخته شده به ایران تعهد داشته و هیچ مشکلی برای تامین قطعه نداشتیم.

ریسک جهش قیمت مسکن بسیار پایین است

مدیر علمی طرح جامع مسکن معتقد است که عدم تقابل جدی میان تحولات خانوار و صدور پروانه ساختمانی و وجود 2.5 میلیون مسکن خالی از سکنه نشان می‌دهد که ریسک جهش قیمت مسکن در کشور بسیار پایین است.

فردین یزدانی در گفت‌وگو با فارس، درباره تاثیرات طولانی شدن رکود بازار مسکن، گفت: جهش قیمت مسکن به‌دلیل طولانی شدن رکود مسکن چندان امکان‌پذیر نیست و چند دلیل مهم دارد.

وی افزود: نخستین دلیل آن تغییر ساختار جمعیتی کشور است و تقاضای مسکن در حال کم شدن است. دوم اینکه بخش مسکن مستقل از سایر بخش‌ها نیست چون مازاد اقتصادی که در مجموعه اقتصاد شکل می‌گیرد باید وارد بخش مسکن شود زیرا مسکن یک کالای مصرفی در دوره بلندمدت است. مدیر علمی طرح جامع مسکن اضافه کرد: بنابراین آن بخش اقتصاد هنوز به رشد پایدار نرسیده است. بنابراین منابع مالی هم برای جهش قیمت مسکن وجود ندارد. یزدانی یادآور شد: باوجود این تحولات، صدور پروانه‌های ساختمانی به‌طور نسبی با تحولات خانوار تعادل جدی و مناسبی ندارد و وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کنار این عدم تعادل نشان می‌دهد که احتمال ریسک جهش قیمت مسکن بسیار پایین است. این پژوهشگر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه تا زمانی که اقتصاد کلان از رکود خارج نشود، مسکن رونق نمی‌گیرد، گفت: مگر اینکه دولت بخواهد یک اقدام عجیب انجام دهد و خط اعتباری ایجاد کند و پول چاپ کند و میان مردم توزیع کرده و بگوید مسکن مجانی تحویل بگیرید.

یزدانی تاکید کرد: هیچ اقتصادی در دنیا نمی‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت بر پایه بخش مسکن رشد کند، مگر اینکه دچار بحران‌ شده باشد که نمونه آن بحران امریکا در سال 2008 یا برزیل 1997 و شرق آسیا 1998 بود.

 

ارسال نظر