ترخیص 13 هزار خودرو دپو شده

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۶۹

نتیجه جلسه سران سه قوا درباره ترخیص خودروهای مانده در گمرک به زودی اعلام می‌شود. به گزارش گمرک ایران، در صورت موافقت سران قوا، شرایط خاصی از جمله پرداخت عوارض و حقوق گمرکی برای ترخیص این خودروها تعیین می‌شود. همچنین صبح امروز صدا و سیما به نقل از یک مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ترخیص خودروهای ثبت سفارش غیرقانونی از گمرک در روزهای آینده خبر داد.

بر این اساس، قرار است خودروهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، تفاوت آن پرداخت و سپس ترخیص شود. همچنین آن دسته از خودروهایی که برخی شرکت‌ها با ثبت سفارش غیرقانونی وارد کردند؛ اما از مشتریان پیش ثبت نام کردند نیز از گمرک ترخیص و به مشتریان تحویل شود. بر این اساس، واردکنندگانی که به صورت غیرقانونی ثبت سفارش کردند، باید مراحل دادرسی را طی و مجازات قانونی را تحمل کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، شرکت‌های واردکننده خودرو بتوانند به بیشتر تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و دوره انتظار مشتریان برای دریافت خودرو کوتاه شود.

بعد از تغییر سیاست‌های ارزی از خرداد ماه سال جاری بر اساس مصوبه دولت واردات بیش از 1330 قلم کالا از جمله خودرو به کشور ممنوع شده است، این در حالی است که حدود 120 میلیون دلار ارز دولتی در 3ماهه نخست سال برای واردات خودرو تخصیص داده شده اما بعد از ممنوعیت واردات، عملاً قسمت مهمی از خودروهای واردشده به گمرک امکان ترخیص پیدا نکرد. همچنین در موضوع ثبت سفارش‌های فاقد اعتبار که در سازمان توسعه تجارت ایران انجام شده بود حدود 6500 خودرو با ثبت سفارش‌های جعلی وارد کشور شدند که از این تعداد حدود 1900 دستگاه ترخیص و نزدیک به 1400 دستگاه نیز در محوطه‌های گمرکی توقیف شد. بر اساس آمارهای گمرک حدود 13هزار دستگاه انواع خودرو در گمرکات کشور دپو شده و با توجه به تداوم ممنوعیت ثبت سفارش خودرو وضعیت بازار خودروهای خارجی نیز با آشفتگی جدی روبرو شده است.

از آن سو اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خواستار ورود سازمان توسعه تجارت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک شده است. مهدی دادفر گفت: سازمان توسعه تجارت باید در جهت حل مشکل و ترخیص خودروهای مانده در گمرک اقدام کند. دادفر در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طبق آمار موجود تعداد زیادی بالغ بر ۱۴ هزار و ۲۴۰ دستگاه خودروی دپو شده در گمرک وجود دارد که خبری از زمان ترخیص آنها در اختیار نیست، چراکه در حال حاضر گرفتار معضل بزرگی به عنوان نپذیرفتن مسوولیت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و در واقع سازمان توسعه تجارت هستیم. او افزود: کارها توسط سازمان توسعه تجارت انجام نمی‌شود چراکه قصد انجام وظایف خود را ندارند. در حال حاضر چاله‌ای کوچک تبدیل به گودالی بزرگ شده و در واقع یک عملیات پیش‌پا افتاده به معضلی بسیار بزرگ تبدیل شده است. در نهایت نیز کار به دست به سران قوا و پاسکاری‌های مکرر کشانده شده است در صورتی که رسیدگی به این موضوع (ترخیص خودروها) وظیفه سازمان توسعه تجارت بوده که به درستی انجام نشده است.

 دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با ذکر این عبارت که انسان همیشه به امید زنده است، تصریح کرد: امیدواریم که تکلیف خودروهای دپو شده هرچه سریع‌تر مشخص شود؛ اما موضوع اصلی در حال حاضر این است که هرگاه سازمان توسعه تجارت قصد کند که به وظایف خود عمل کند این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد. دادفر با تاکید بر اینکه مشکل نه از سوی گمرک و جای دیگر نیست، گفت: مشکل تنها از سوی سازمان توسعه تجارت است و لاغیر. اطلاعات چه صحیح و چه غلط از برخی نقاط به وزیر منتقل می‌شود اما تا زمانی که سازمان بر موضع خود برای حل نشدن مشکلات باشد، مشکلی حل نخواهد شد. زمانی که موضع‌ها تغییر کند و دستشان برای حل گره و گرفتاری حرکت کند، قطعا ظرف ۲۴ ساعت مشکل این حوزه حل خواهد شد.

این اما در حالی است که اخباری از ترخیص خودروهای دپو شده طی هفته آینده به گوش می‌رسد. به گزارش تسنیم، با پیگیری‌های انجام‌شده در گمرک و وزارت صنعت و تصویب پیشنهاد جامع ارایه‌شده به شورای عالی هماهنگی سه قوه، فرآیند ترخیص بیش از ۱۳هزار خودروی دپوشده در گمرکات از هفته آتی آغاز خواهد شد. به‌نظر می‌رسد با صدور مجوز درخواست‌شده در شورای عالی هماهنگی اقتصادی از هفته آینده فرآیند ترخیص و رفع مشکل 13‌هزار خودروی دپوشده در گمرکات کشور آغاز شود. گرانی خودرو در ماه‌های اخیر یکی از مشکلات مهم بازار خودرو در کشور بوده که آزادسازی واردات 13 هزار دستگاه خودروی دپوشده در گمرکات می‌تواند زمینه‌ساز کاهش قیمت و همچنین وصول درآمد حداقل 1500 میلیارد تومانی برای گمرک باشد.

 

ارسال نظر