اخبار

۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۱۱۰

قطعات خودرو در صدر لیست واردات

تسنیم| بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد در ۲ماهه امسال قطعه‌سازان با واردات بیش از ۴۶۰میلیون دلار قطعه با رشد ۳۰تا ۹۰درصدی واردات در صدر لیست واردکنندگان کالا به کشور قرار گرفته‌اند. براساس آمارهای گمرک ایران در 2ماهه نخست سال جاری واردکنندگان قطعات خودرو در صدر فهرست واردکنندگان کشور قرار گرفته‌اند. در این مدت 332میلیون دلار قطعات منفصله خودرو با ساخت داخل حداکثر 30درصد وارد کشور شده که این کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل 92درصد رشد داشته است. همچنین قطعات خودرو با درصد ساخت داخل 50 درصد به بالا به میزان 72میلیون دلار وارد کشور شده که این مورد نیز با رشد 10درصدی مواجه شده است. در این بین واردات قطعات خودرو با درصد ساخت داخل کمتر از 50 درصد 63 میلیون دلار بوده که نسبت به اردیبهشت سال قبل رشد 31درصدی داشته است. بر این اساس در این مدت مجموعا 468میلیون دلار انواع قطعه خودرو با درصد ساخت‌های مختلف وارد کشور شده است. با توجه به شکل‌گیری کامل نظام ارز تک نرخی به نظر می‌رسد این حجم واردات با ارز 4200تومانی انجام شده باشد.

تداوم همکاری‌ با فرانسه در بخش خودرو

مهر| دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه اگر پژو مجاب شود که تولید و تامین قطعات را به ایرانی‌ها واگذار کند این ‌بار هم می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند، گفت: فرانسوی‌ها می‌خواهند با ایران کار کنند. مازیار بیگلو با اشاره به خروج امریکا از برجام و سرنوشت قراردادهای خودرویی ایران با فرانسوی‌ها گفت: خودروسازان فرانسوی طی اعلامیه‌یی به خودروسازان و قطعه‌سازان اعلام کرده‌اند که تغییری در سیاست‌های خود در ایران نخواهند داشت و کماکان قرار است با خودروسازان ایرانی کار کنند. او افزود: اما به هر حال این را هم خوب می‌دانند که اگر بخواهند در ایران بمانند با مشکلات تحریم و محدودیت‌های بانک‌های بین‌المللی که وصل به امریکا هستند، مواجه خواهند بود.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: در این شرایط بهتر است کارگروه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برای مقابله با تحریم‌ها شکل داده‌اند، راهکارهای مناسب را پیدا کرده و پیش روی آنها قرار دهند. او افزود: باید نقش‌آفرینی قطعه‌سازان نیز بیش از شرایط کنونی در نظر گرفته شود.

افزایش قیمت دوچرخه و موتورسیکلت

ایرنا| رییس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم یدکی اعلام کرد: قیمت دوچرخه و موتورسیکلت به دلیل نوسانات نرخ ارز حدود 10تا 15درصد افزایش یافت. محمدخادم منصوری در مورد اختصاص ارز 4200تومانی برای واردات موتورسیکلت گفت: ظرف دو ماه اخیر این امر محقق نشد اما از هفته گذشته، موافقت‌هایی برای تخصیص ارز به واردکنندگان موتورسیکلت و قطعات آن اعلام شده است. او با اشاره به ممنوعیت واردات موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های انژکتوری افزود: علاوه بر افزایش قیمت ناشی از نوسانات نرخ ارز، قیمت موتورسیکلت‌های انژکتوری به طور میانگین 700تا 800 هزار تومان گران‌تر از موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

خادم منصوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکنون موتور موتورسیکلت‌های مونتاژ داخل به طور کامل از خارج از کشور وارد می‌شود، گفت: در بازار ایران، سهم موتورسیکلت‌های چینی 70درصد و سهم موتورسیکلت‌های هندی 30درصد است. او ادامه داد: موتور موتورسیکلت‌های چینی وارد و قطعات بدنه در داخل تولید می‌شود اما در مورد موتورسیکلت‌های هندی، قطعات منفصله به طور کامل وارد و در کشور مونتاژ می‌شود.

انگلیسی‌ها مشتاق ادامه همکاری با ایران

ایرنا | معاون رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران گفت که شرکت‌های علاقه‌مند به تجارت با ایران منتظر صدور دستورالعمل جدید اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های فرامرزی امریکا هستند تا به همکاری‌های اقتصادی خود در ایران ادامه دهند. سیروس مهدی‌زاده با استناد به گفت‌وگوهای اخیر خود با برخی صاحبان کسب‌وکار در انگلیس ابراز امیدواری کرد که رویکرد عملی اروپا در اجرای برجام بدون امریکا می‌تواند به شرکت‌های علاقه‌مند به تجارت با ایران اطمینان ببخشد. او گفت: اتحادیه اروپا قرار است ظرف چند هفته آینده دستورالعمل‌های جدیدی را برای مقابله با تحریم‌های فرامرزی امریکا علیه شرکت‌های اروپایی وضع کند. او در ادامه افزود: دولت انگلیس نیز برخلاف خروج یک‌جانبه و تاسف‌بار امریکا از برجام کاملا حامی این توافق و از طریق تعامل با سایر اعضای باقیمانده در این توافق به دنبال تدوین راهکاری است که براساس آن ضمن بهره‌مندی ایران از منافع برجام، شرکت‌های انگلیسی نیز قادر باشند به همکاری‌های تجاری با ایران ادامه دهند. مهدی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یک روز پس از خروج امریکا از برجام، وزارت دارایی انگلیس بیانیه‌یی را منتشر و در آن اعلام کرد که از تعاملات تجاری قانونی با ایران حمایت و در جهت آن تشویق می‌کند. عکس‌العمل سریع انگلیس در انتشار این بیانیه برای صاحبان کسب‌وکار اطمینان‌بخش بوده و به همین خاطر آنها مشتاقانه جویای راهکار عملی هستند تا به تجارت با ایران ادامه دهند. او اضافه کرد: همچنین جامعه تجاری انگلیس امیدوار است که با خروج امریکا از برجام و جبهه متحد اروپا علیه تحریم‌های فرامرزی امریکا، بانک‌های این کشور نیز از امنیت و اطمینان بیشتری برخوردار شوند تا روابط مالی خود با ایران را بدون واهمه از جریمه‌های امریکا از سر بگیرند. این مقام اتاق بازرگانی انگلیس افزود: موسسات علاقه‌مند به تجارت با ایران ازجمله اتاق بازرگانی انگلیس و ایران فعالانه در این رابطه مشغول لابی هستند.

 

ارسال نظر