اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۹۵

رشد تراز تجاری فولاد ایران

ایمیدرو  براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تراز تجاری ایران در بخش فولاد در سال 2016 با مثبت 971 هزار تن به بالاترین میزان در 10 سال اخیر رسید. این درحالی است که تراز تجاری ایران در سال 2007، منفی 11.6 میلیون تن به ثبت رسیده بود. انجمن جهانی فولاد با انتشار گزارشی، اطلاعات مربوط به صادرات، واردات و مصرف فولاد 74کشور جهان را در 10 سال اخیر منتشر کرد که براساس این گزارش در سال 2007، ایران با تراز تجاری منفی 11.6میلیون تن فولاد بزرگ‌ترین واردکننده منطقه بود در حالی که در سال 2016 به بزرگ‌ترین صادر‌کننده منطقه تبدیل شده و با تراز تجاری مثبت 971هزار تن جایگزین ترکیه شد. در سال 2015 تراز تجاری فولاد ایران منفی 674 هزار تن بود. مصرف ظاهری فولاد در ایران در سال گذشته میلادی 19میلیون و 105 هزار تن و سرانه 238 کیلوگرم و مصرف واقعی فولاد نیز 20 میلیون و 762 هزار تن و سرانه 259 مصرف واقعی کیلوگرم به ثبت رسید.  

درخواست ارز مبادله‌ای برای نهاده‌ها

تسنیم  معاون وزیر کشاورزی درباره افزایش بی‌سابقه قیمت خوراک طیور، تاثیر آن بر قیمت مرغ و آشفتگی بازار هشدار داد و خواهان اختصاص ارز مبادله‌یی برای واردات نهاده‌‌های خوراک طیور شد. حسن رکنی با ارسال نامه‌یی به مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با هشدار درباره افزایش قیمت مرغ و احتمال آشفتگی بازار، خواهان اختصاص ارز مبادله‌یی برای واردات نهاد‌ه‌های ذرت و سویا برای استفاده در خوراک طیور شد. متن این نامه به‌ شرح زیر است: «با احترام؛ پیرو نامه شماره 900/96/4832 مورخ 4/9/1936 و موضوعات مطروحه در جلسه مورخ 20/9/96 در دفتر آن معاونت، همان‌گونه که مستحضرید قیمت نهاده‌های اصلی خوراک دام و طیور شامل ذرت، کنجاله، سویا و جو طی روزهای اخیر با تغییرات افزایشی کم‌سابقه‌یی مواجه بوده که این موضوع موجبات نارضایتی و اعتراضات گسترده تولیدکنندگان بخش را فراهم کرده است، لذا مستدعی است به‌منظور جلوگیری از نوسانات شدید نرخ نهاده‌ها که می‌تواند موجبات آشفتگی بازار علوفه کشور و متعاقبا محصولات دامی را فراهم نماید، دستور فرمایید با قید فوریت نسبت به پیگیری موضوع تسهیل در امر واردات نهاده‌ها توسط دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط و تخصیص ارز مبادله‌یی موردنیاز وارد‌کنندگان جهت واردات ماهیانه 550هزار تن ذرت دامی، 200 هزار تن کنجاله سویا، 150هزار تن لوبیای سویا و همچنین تامین ارز متقاضی وارد‌کنندگان جو دامی، اقدام مقتضی معمول و از نتیجه این معاونت را مطلع نمایند.»

ضرورت معاملات مالی بین‌المللی در مناطق آزاد

مشاور رییس‌جمهور گفت: راه‌اندازی مراکز پولی-مالی بین‌المللی در منطقه آزاد کیش از ضرورت‌ها و برنامه‌های جدی در این منطقه است که فصل نوینی از فعالیت‌ها و تعاملات مالی بین‌المللی در کشور را به‌دنبال خواهد داشت. به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مرتضی بانک در سفر به جزیره کیش و در جمع مدیران سازمان منطقه آزاد کیش، با اشاره به اهمیت ایجاد درآمدهای پایدار در مناطق آزاد در دولت دوازدهم، تاکید کرد: برای رسیدن به اهداف عالی مناطق آزاد در کشور، همه دستگاه‌های مرتبط با این مناطق می‌توانند با حمایت و پشتیبانی از این مناطق به توسعه اقتصادی در کشور کمک کنند. مشاور رییس‌جمهور ادامه داد: همه با هم باید تلاش کنیم تا مشکلات موجود قانونی یا بین دستگاهی میان مناطق آزاد و دبیرخانه شورای عالی را با دستگاه‌ها و نهادهای مستقر در مناطق حل کنیم تا روند فعالیت‌های شکل گرفته استمرار یابد

اعطای وام به واحدهای گردشگری

شاتا  قائم‌مقام وزیر و معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با بیان اینکه رفع مشکلات واحدهای گردشگری در چرخه اقتصادی و اشتغال تاثیر بسزایی دارد، گفت: ثبت‌نام واحدهای گردشگری در سامانه بهین‌یاب آغاز شده است و این واحدها پس از ثبت‌نام می‌توانند تسهیلات دریافت کنند. رضا رحمانی افزود: واحدهای گردشگری که ثبت‌نام‌شان نیز در سامانه بهین‌یاب آغاز شده است، می‌توانند در سه بخش تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام گردشگری با پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد، بازسازی و نوسازی و تجهیز تاسیسات گردشگری و توسعه کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی به جمع دریافت‌کنندگان تسهیلات اضافه شوند. وی ادامه داد: افزایش اشتغال تولید و صادرات مشروط بر توانایی فروش محصول است، به عبارتی ما به واحدی که فروش نداشته باشد نمی‌گوییم سرمایه در گردش دریافت کرده و تولید خود را افزایش دهد.

تزریق پول برای نوسازی صنایع

ایسنا  رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای نوسازی صنایع در کشور خبر داد. منصور معظمی در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از کارخانه نساجی شماره سه قائم‌شهر اظهار کرد: کارخانه نساجی که یک سرمایه ملی محسوب می‌شود بلاتکلیف مانده و برای رفع مشکلات آن، به همراه نمایندگان و مقامات محلی بررسی لازم صورت می‌گیرد. او با بیان اینکه به لحاظ مالکیت، کارخانه نساجی خصوصی است و دولت نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند، تصریح کرد: باید راهی مشخص شود تا از طریق مشارکت، تشویق بخش خصوصی و حمایت سازمان گسترش، مشکلات این کارخانه برطرف شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه سازمان صنعت و معدن باید  به توسعه صنعتی کمک کند، گفت: برای راه‌اندازی مجموعه‌هایی که سال‌ها بلاتکلیف مانده خوشبین هستیم. معظمی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های سازمان گسترش وزارت صنایع، نوسازی است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: صنعت نساجی مورد تاکید دولت است چراکه از نظر سرمایه‌گذاری نسبت به دیگر صنایع، سرمایه کمتری نیاز دارد و اشتغال‌زایی بیشتری نیز در پی خواهد داشت.

 

ارسال نظر