جایزه بزرگ «فودار» به عکاس ایرانی رسید

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۰۰:۳۱:۴۶
کد خبر: ۱۴۲۹۱۵
جایزه بزرگ «فودار» به عکاس ایرانی رسید

عادل پازیار عکاس مستند و خبری عکس‌های مجموعه «سوسوی چراغ» را روایتی شاعرانه از کانون اصلاح و تربیت دانست که با تکیه بر نشانه‌ها، مخاطب را دعوت به یک خوانش و رمزگشایی می‌کند. عادل پازیار عکاس مستند و خبری که جایزه بزرگ دهمین دوسالانه عکس مستند بلغارستان (فودار) را از آن خود کرده است، در این باره به مهر گفت: در دهمین دوسالانه عکس مستند بلغارستان، با مجموعه عکسی از کانون اصلاح و تربیت با عنوان «سوسوی چراغ» شرکت کردم. این مجموعه عکس پیش از این در هفتمین دوره جایزه مستند عکس «شید» حضور داشت که توانستم تندیس این جشنواره را نیز دریافت کنم. او درباره مجموعه عکس «سوسوی چراغ» توضیح داد: ثبت این مجموعه عکس را از سال ۹۵ آغاز کرده‌ام و هنوز هم در حال عکاسی هستم. این عکس‌ها روایتی شاعرانه از کانون اصلاح و تربیت است و با تکیه بر نشانه‌ها، مخاطب را دعوت به یک خوانش و رمزگشایی می‌کند و تک عکس‌ها در کنار یکدیگر راوی واقعیت هستند. برای نمایش این فضای مبهم که گویی زمان در آن متوقف شده، محیط کانون را بدون حضور افراد و فقط با استفاده از نشانه‌های بصری و سمبلیک عکاسی کردم.

برنده دهمین دوسالانه فودار، بخشی از استیتمنت این مجموعه عکس را بیان کرد و گفت: حافظه در و دیوارهای رمزآلود اینجا، پراست از رازهای مدفون و داستان‌هایی به رنگ عشق، خشم و انتقام. در دوردست‌های ذهن آنها، چراغی رو به آینده‌ای مبهم سوسو می‌کند تا خواب‌ها منتهی شوند به رویای بخشش در مسیر بازگشت به خانه یا کابوس مرگ. عادل پازیار، جایزه ویژه مستند نهمین دوسالانه عکس بشریت در چین، مدال طلای اولین دوره مسابقه عکس آن دری استنین روسیه، مدال نقره دهمین جایزه مطبوعاتی عکس چین، نفر اول مسابقه مطبوعاتی دانشگاه ملی اکراین و نفر سوم گرنت بین‌المللی لندن را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

دوسالانه عکس «فودار» (PHODAR) معتبرترین جایزه عکس مستند و هنری شرق اروپا است که اولین دوره خود را در سال ۱۹۹۹ برگزار کرد و اکنون به مدت ۲۰ سال است که در بلغارستان برگزار می‌شود و توانسته است با تمرکز بر مجموعه عکس‌های روایی توجه عکاس‌های بین‌المللی مستند را به خود جلب کند.

 

ارسال نظر