اتوماسیون؛ میهمان ناخوانده مشاغل

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۳۰
اتوماسیون؛ میهمان ناخوانده مشاغل

گروه گوناگون|

در سال‌های اخیر با توجه به رشد اتوماسیون، نگرانی‌های بسیاری ناشی از افزایش بیکاری ایجاد شده است. بسیاری از مردم بر این باورند که رشد اتوماسیون و هوش مصنوعی در آینده منجر به نابودی بسیاری از مشاغل برای نیروی کار انسانی خواهد بود. با این ‌حال در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که بازارهای کار بارها توانسته‌اند خود را با تغییرات ناشی از ورود تکنولوژی‌های جدید تطبیق دهند. این تغییرات گاهی ممکن است برای بازار کاری که با محوریت نیروی انسانی فعال است، ویرانگر باشد و دستمزدها و شمار افراد شاغل کاهش یابد، اما آن طور که آمار نشان می‌دهد، این نوسان‌ها موقتی است. با توجه به نگرانی‌های مطرح شده از رشد اتوماسیون و هوش مصنوعی بسیاری از کارشناشان بر این باورند که ممکن است تا سال 2030 تقاضای نیروی کار تا 9درصد افزایش یابد که این افزایش مربوط به مشاغل جدیدی خواهد بود که با ورود اتوماسیون راه‌اندازی شده است. تحلیل‌های دیگری نیز نشان می‌دهد که با بهبود رشد اقتصادی، نوآوری و جذب سرمایه کافی، افزایش مشاغل جدید تا حدی خواهد بود که تاثیر کاهشی اتوماسیون بر بازار کار جبران می‌شود. در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که پیشرفت‌های فناوری از قبیل اتوماسیون می‌تواند رشد تولید ناخالص داخلی جهان را در ۱۰ تا ۱۵سال آینده بیش از یک تریلیون و یکصد میلیون دلار افزایش دهد.

طبق تازه‌ترین آمارهای منتشر شده، نگاه بسیاری از مردم به ورود اتوماسیون و هوش مصنوعی به محل کار و زندگی نگاه مثبتی دارند؛ این در حالی است که در سال‌های گذشته بسیاری از رسانه‌ها خبر از نگرانی عمومی مردم جهان از ورود اتوماسیون به بازار کار منتشر کرده بودند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، بسیاری از مردم در سراسر جهان، اتوماسیون و هوش‌مصنوعی را فرصت جدید و مهمی در بازار کار می‌دانند. آن‌طور که گفته شده این نظرسنجی در میان بیش از 8 هزار شهروند از کشورهای چین، آلمان، هند، بریتانیا و امریکا صورت گرفته است. طبق گزارش‌های به دست آمده، این کشورها تا سال 2030 بیشترین آسیب را از گسترش اتوماسیون متحمل خواهند شد. با این‌ حال، آن‌طور که در تازه‌ترین آمارها منتشر شده، شمار بسیاری از ساکنان این کشورها که در نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، از گسترش ورود اتوماسیون اظهار رضایت دارند. طبق نتایج نظرسنجی‌ صورت‌ گرفته، حدود 37درصد از افراد شرکت‌کننده از ایجاد امکانات جدید در جهان هیجان‌زده شده و آن را یک تجربه و فرصت نو برای بازار کار می‌دانند. به گفته کارشناسان د‌ر سال‌های آیند‌ه، چین و هند‌ پیشتازان هوش مصنوعی د‌ر جهان خواهند‌ بود‌. این آمار د‌ر حالی اعلام شد‌ه که طبق بسیاری از گزارش‌ها، هوش مصنوعی د‌ر هند‌ عمد‌تا از سوی شرکت‌هایی مورد‌ استقبال قرار می‌گیرد که بیش از 100میلیارد‌ د‌لار د‌ر این زمینه سرمایه‌گذاری د‌اشته‌اند‌. آن‌طور که پیش‌بینی شد‌ه د‌ر آیند‌ه‌یی نه چند‌ان د‌ور امریکا د‌ر کنار چین و هند‌، رهبری جهان را د‌ر حوزه هوش مصنوعی به د‌ست خواهد‌ گرفت. با وجود آنکه گفته شده با ورود اتوماسیون، هوش مصنوعی و روبات‌ها به بازار کار بسیاری از افراد مشاغل خود را از دست می‌دهند، اما نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد حدود 36درصد از مردم در کشورهای مورد بررسی اعلام کرده‌اند که به خوبی می‌توانند در مشاغل تازه که به واسطه گسترش اتوماسیون ایجاد شده، رشد کنند. طبق آمار منتشر شده در صورت گسترش ورود اتوماسیون و هوش مصنوعی تنها حدود 18درصد از مردم نگران از دست رفتن مشاغل و بازار کار خود در آینده هستند. هرچند که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده که با افزایش هوش مصنوعی به احتمال زیاد‌ از بین رفتن شغل‌ها گسترش می‌یابد‌ و تنها نقش‌های مراقبتی‌، خلاق یا نظارتی باقی می‌مانند‌.

بر اساس نتایج این نظرسنجی حدود 8درصد از مردم کشورهای مورد بررسی اعلام کرده‌اند که در حال حاضر تمایل ندارند به آینده‌ جدید بازار کار و گسترش اتوماسیون فکر کنند؛ این موضوع می‌تواند ناشی از نگرانی یا بی‌اطلاعی از اوضاع بازار کار، پس از گسترش اتوماسیون و هوش مصنوعی باشد.

 

 

ارسال نظر