اسیدپاشی زنجیره‌ای لندن

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۹۲
اسیدپاشی زنجیره‌ای لندن

گروه گوناگون|

 هفته گذشته، دو مرد موتورسوار در لندن با اسید به 5 نفر حمله و آنها را مجروح کردند. این حملات زنجیره‌یی در کمتر از 90دقیقه و در نواحی ایزلینگتون، استوک نیویینگتون و منطقه هکنی لندن رخ داد. پلیس اعلام کرد در حداقل 4مورد از 5 حمله‌یی که با اسید رخ داد، مهاجمان سوار بر موتورسیکلت بوده‌اند و در دست‌کم  2 مورد از این حملات، مهاجمان دارایی‌های قربانیان را به سرقت برده‌اند.

افزایش حملات اسیدپاشی در بریتانیا، دولت و مقامات این کشور را به بازبینی قوانین درباره این پرونده‌ها ترغیب کرده است. اهمیت این موضوع به قدری بوده که دیروز نمایندگان پارلمان موضوع حملات اسیدپاشی را به بحث گذاشتند. طبق گزارش پلیس متروپولیتن از سال 2010 تاکنون بیش از 1800مورد حمله با اسید در پایتخت بریتانیا گزارش شده است. در سال گذشته میلادی، تعداد جرایم استفاده از مواد اسیدی 458مورد بوده که این رقم در سال 2015 حدود 261مورد گزارش شده بود. این تعداد جرایم در سال 2017 تا پایان ماه آوریل حدود 114مورد اعلام شده که اگر مقابله مناسبی با این حوادث نشود، آمار اسیدپاشی در سال 2017 رکورد قابل ‌توجهی را به ثبت می‌رساند.

رییس پلیس لندن تعداد قربانیانی که مورد حمله با مواد اسیدی قرار گرفته‌اند را بسیار نگران‌کننده می‌داند. به گفته کرسیدا دیک، انگیزه مشخصی برای این حملات اسیدپاشی وجود ندارد. هر چند که پلیس لندن تلاش می‌کند با طرح مسائلی همچون دزدی، این حوادث را عادی جلوه دهد اما در پی اسیدپاشی‌های اخیر در لندن ترس و وحشت بسیاری بر جامعه بریتانیا سایه افکنده است. تا جایی که حتی برخی از شهروندان ساکن لندن جرات خروج از خانه‌شان را ندارند.

طبق گزارش‌ به دست آمده از پلیس لندن، بیشترین حملات اسیدپاشی در سال‌های گذشته در منطقه نیوهام لندن گزارش شده است. در سال‌هایی که لندن با افزایش جرایم استفاده از مواد اسیدی روبه‌رو بود، در این منطقه حدود 243مورد اسیدپاشی اعلام شده است.

پس از این منطقه بارکینگ و دگنهام، بیشترین جرایم استفاده از مواد اسیدی را به خود اختصاص داده است. در آماری که از سوی پلیس لندن منتشر شده، مجموع حملات اسیدپاشی در این منطقه حدود 98مورد گزارش شده است.

منطقه تاور هملتس نیز با 72مورد اسیدپاشی در سال‌های اخیر، رتبه سوم در میان مناطقی با بیشترین جرایم استفاده از مواد اسیدی را به دست آورده است.

این محله‌ها عمدتا مسلمان‌نشین هستند. هر چند که پلیس این کشور ادعا کرده که هیچ مدرکی حاکی از انگیزه نژادی یا مذهبی در دست نیست اما بسیاری از افراد آنچه رخ داده را با اسلام‌هراسی مرتبط دانسته‌اند.

با افزایش این حملات، ساکنان شرق لندن طی جلسه‌یی نگرانی خود را به شهردار ابراز کردند. همزمان در رسانه‌های اجتماعی نیز پیام‌هایی هشدارآمیز منتشر شده است. در یکی از این پیام‌ها آمده است:«مراقب باشید به ویژه اگر پوستتان تیره است.» به نظر می‌رسد این حملات افرادی آسیایی‌تبار یا مسلمانان را هدف قرار می‌دهد.» این فرضیه با اخباری از افراد آسیایی‌تبار و مسلمان که مورد حملات اسیدپاشی قرار گرفته‌اند همچنین با بی‌توجهی دولت بریتانیا به کنترل این وضع و پوشش ضعیف خبری آن قوت گرفته است.

به گزارش هافینگتون پست، رسانه‌های اندکی حملات مرتبط با اسیدپاشی را پوشش می‌دهند به ویژه وقتی قربانی مسلمان باشد.

 

ارسال نظر