روند صعودی بورس در آینده نزدیک

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۹۲۳
روند صعودی بورس
 در آینده نزدیک

فرشید  اردبیلیون جهانی

حال بازار سهام کمی عجیب و ناگوار است و پیش‌بینی می‌شود هفته‌های آینده قاعدتا بازار سهام صعودی باشد چراکه اغلب سهام موجود در بازار روند اصلاح قیمتی را پشت سرگذاشته‌اند و به‌طور کلی دو سوم قیمت خود را از دست داده‌اند، قیمت‌های فعلی سهام ارزندگی لازم را دارند. همه سهام را بر مبنای ارزش روز دارایی‌ها محاسبه نمودند برای مثال؛ اگر یک دارایی زمین باشد ارزیابی با فرض اینکه این کارخانه داری زمین بخواهد نقل مکان کند و یا کاربری زمین تغییر نماید و زمین داخل شهر و...  به هرحال اتفاقی بیفتد که این دارایی‌ها انتقال پیدا کند به یک جای دیگر و با کمک شهرداری برای این زمین تغییر کاربری بگیریم و زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد معمولا دو سوم زمین نابود می‌شود و تنها یک سوم باقی می‌ماند تا بتوان از آن نتیجه مطلوب را گرفت. بنابراین سهام‌ها براساس ارزش روز دارایی کمی مشکل‌دار شد و قیمت‌هایی بر روی این سهام گذاشتند که کمی دست نیافتنی بود و این اتفاق در بازار رخ داد. درحال حاضر قیمت سهام بسیار ارزنده است و اگر بر مبنای سودآوری محاسبه شود .

تقربیا می‌توان گفت قیمت سهام متعادل و سودآور است، در نتیجه افت چندانی را نمی‌توان متصور بود مگر اینکه اتفاقات مهم اقتصادی و یا سیاسی در بازار رخ دهد.

اگر نتیجه انتخابات نیز عوض شود بورس تحول چندانی را تجربه نمی‌کند زیرا؛ هدف دونالد ترامپ نزدیک و مذاکره با ایران است و در نهایت با نگاه وی یک توافقی در سطح جهانی رخ می‌دهد یعنی در هر صورت ریاست‌جمهوری بایدن و یا ترامپ یک توافق رخ می‌دهد و تنها تفاوت این دو مسیر حرکت است. اما براساس اخبار بورس‌های ایران و جهان عکس‌العمل تند و شدیدی را نشان می‌دهند این بدان معناست که واکنش بورس‌ها خصوصا بورس ایران بسیار بیشتر از حد معمول است و باعث این نوسانات شدید در بازار می‌شود. از چند سال گذشته که دیگر شرکت‌ها به جای اعلام EPS سالیانه و سود چهار دوره سه ماه را میانگین می‌کنند و به جای EPS استفاده می‌کنند یعنی سود‌های سنوات گذشته را، این درصورتی است که نگاه EPS به آینده است و از زمان حذف این مورد از شرکت‌ها، قیمت گذاری براساس دارایی صورت گرفت و تورم نیز به این مساله کمک کرد و ارزش روز دارایی وابستگی نزدیکی به دلار دارد در نتیجه نوسان قیمتی دلار نیز بر روی بورس اثرگذار است.

 

ارسال نظر