رسیدگی به وضعیت کارگران مناطق آزاد در شورای عالی کار

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۱۵۰

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به بحث رسیدگی به قانون اشتغال مناطق آزاد گفت: یکی از درخواست‌های‌مان برای برگزاری جلسه شورای عالی کار رسیدگی به قانون مناطق آزاد است.

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه قرار بود طی این هفته جلسه شورای عالی کار برگزار شود گفت: یکی از موضوعات مورد توجه ما در جلسه بحث رسیدگی به قانون اشتغال مناطق آزاد بود. یکی از درخواست‌های ما در جلسه گذشته شورای عالی کار بحث رسیدگی به قانون اشتغال مناطق آزاد بود.

 وی با اشاره به اینکه اشتغال کارگران در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از موضوعات مهم در جلسات است گفت: در چند ماه گذشته در راستای مصوبه مجلس شاهد رشد تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بودیم. متأسفانه در مناطقی که از شمول قانون کار خارج است، اشتغال تحت قوانین خاص صورت می‌گیرد، در حال حاضر بیش از یک پنجم کارگران کشور مشغول به کار هستند و این در حالی است که وزارت کار به عنوان متولی اصلی روابط کار در کشور، هیچ نظارتی بر این حوزه‌ها ندارد و عملا ‌قوانینی که مختص این حوزه‌ها باشد اجرایی نمی‌شود. نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به قانون اشتغال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان کرد: آخرین ماده این قانون تاکید کرده که کلیه مقاوله نامه‌ها و توصیه نامه‌های بین‌المللی در این مناطق لازم الرعایه هستند و عملاً‌ هیچ کدام از این مقاوله نامه‌ها و توصیه نامه‌های سازمان بین‌المللی کاردر مناطق آزاد اجرا نمی‌شود و هیچ نهادی وجود ندارد که این موضوعات را پیگیری کند. خدایی بیان کرد: یکی از مشکلات در بحث مناطق آزاد این است که در این مناطق قوانین بالادستی از جمله قوانین کار را اجرا نمی‌کنند و به دنبال از بین رفتن این قوانین هستند، از سوی دیگر تعدادی از افراد را از تحت پوشش خارج می‌کنند.  وی با بیان اینکه تعداد جمعیت شاغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به‌شدت افزایش یافته است گفت: در جلسه شورای عالی کار دوپیشنهاد در زمینه ملغی شدن قانون اشتغال مناطق آزاد دارم. ارایه طرح یا لایحه برای لغو کامل قانون اشتغال مناطق آزاد ویژه اقتصادی. پیشنهاد نمایندگان کارگران این است که این قانون لغو شود.   خدایی با بیان اینکه با توجه به گسترش مناطق آزاد، کارگران این مناطق، از قانون کارِ سرزمین اصلی تبعیت کنند افزود: ما حق نداریم یک قسمت از جامعه را با هر تصمیمی از حقوق قانونی محروم کنیم؛ در سال‌های اخیر هر جایی از کشور را که میل داشته‌اند، خیلی راحت منطقه آزاد معرفی کرده و در نتیجه، همه حقوق حمایتی کارگران سلب شده است؛ بنابراین خواسته اول ما لغو قانون اشتغال در این مناطق است و اگر این اتفاق نیفتاد، خواستار این هستیم که ماده 51 همان قانون را به صورت جدی پیگیر باشیم.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه ماده 51 قانون اشتغال مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر لزوم اجرایی شدن تمام مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی از جمله مقاوله‌نامه‌های 87 و 98 سازمان بین‌المللی کار تاکید دارد افزود: کارگران مناطق آزاد باید تشکل داشته باشند تا بتوانند از حقوقشان دفاع کنند.

 

ارسال نظر