جنجال ارزی در مجلس

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۶۷۸
جنجال ارزی در مجلس

بازار ارز در شرایط انتظار برای چگونگی اجرای سیاست‌های جدید قرار دارد

گروه بانک و بیمه|

به دنبال اعلام برنامه ستاد اقتصادی کشور به ریاست روحانی در عصر دوشنبه 20 فروردین که نرخ دلار را به صورت رسمی و تک‌نرخی 4200تومان از صبح سه‌شنبه 21 فروردین 97 اعلام و هر نوع خرید و فروش ارز با قیمت‌های غیررسمی را قاچاق ارزیابی کرده است، مسوولان اقتصادی، نمایندگان مجلس و فعالان بازار ارز و سکه نسبت به شرایط بازار ارز واکنش‌های مختلفی داشتند و متقاضیان ارز نیز روز سه‌شنبه صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها تشکیل دادند. برخی صرافی‌ها و طلافروشی‌ها نیز در انتظار بخشنامه بانک مرکزی و میزان عرضه ارز در بازار و تحولات مرتبط با آن هستند و به همین خاطر تمایلی به خرید یا فروش سکه و طلا نداشتند و به نظر می‌رسد که با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به صرافی‌ها و همچنین مشخص شدن میزان عرضه ارز به بازار، نرخ‌های انتظاری به تدریج شکل گرفته و بر اساس آن نرخ‌های جدید طلا و ارز شکل خواهد گرفت.

به گزارش «تعادل» رییس کانون صرافان با بیان اینکه بازار ارز در شوک قرار دارد، اعلام کرد: این بازار در انتظار ریزش قیمت‌هاست و صرافی‌ها در انتظار اعلام بخشنامه بانک مرکزی و شرایط جدید و میزان عرضه ارز به صرافی‌ها قرار دارد.

 در حالی که بانک مرکزی روز سه‌شنبه نرخ‌های رسمی را افزایش داده و نرخ رسمی دلار با 417تومان افزایش 4200تومان، پوند با 601.9 تومان رشد 5933 تومان و یورو با افزایش 529.5 تومانی 5170.9 تومان ارزش‌گذاری شده و همه 39 ارز درج شده در سایت بانک مرکزی افزایش نرخ داشته‌اند تا سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز اجرا شود، اما بازار آزاد در انتظار بخشنامه و ابلاغ بانک مرکزی به صرافی‌ها و تحولات و آثار سیاست‌های جدید بر عرضه و تقاضاست.

آخرین مشاهدات از بازار ارز در عصر سه‌شنبه حاکی از پراکنده شدن صف‌های طولانی خرید دلار در پی تعطیلی صرافی‌هاست. همان‌گونه که بانک مرکزی اعلام کرده دلار ۴۲۰۰تومانی به صرافی‌ها داده نمی‌شود و با وجود اینکه متقاضیان زیادی ساعت‌ها برای خرید دلار مقابل صرافی‌ها صف کشیده بودند اما در صرافی‌ها خبری از عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی نبود.

بانک مرکزی نیز در واکنش به صف صرافی‌ها اعلام کرد که مردم در مقابل صرافی‌ها تجمع نکنند. دلار فقط به متقاضیان قانونی تعلق می‌گیرد و ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان صرفا به متقاضیان قانونی برای فعالیت در حوزه‌های تجارت و تولید تعلق می‌گیرد و صرافان مجاز به فروش ارز به شهروندان عادی نیستند.

برخی فعالان بازار ارز اعلام کردند: با اینکه صف طولانی متقاضیان مقابل صرافی‌ها تشکیل شده بود اما نیروی انتظامی در ساعات عصر سه‌شنبه جلو تشکیل صف متقاضیان را گرفت و اجازه تشکیل صف را نداد و در مواردی نیز از معامله نرخ دلار به نرخ‌های 4900تومان به بالا جلوگیری کرده است.

برخی کارشناسان می‌گویند که با توجه به شکست تجربه نرخ رسمی 1226تومانی دولت احمدی‌نژاد در سال 91 و قاچاق اعلام کردن خرید و فروش ارز و... که عملا با سه‌برابر شدن نرخ دلار در بازار به 3600 تا 4هزار تومان مواجه شد، به نظر می‌رسد که اعلام تک نرخی 4200 تومان در سال 97 نیز مانند تجربه چند دهه اخیر در اعلام نرخ‌های رسمی 300 تومانی سال 1374، اعلام 1226 تومانی سال 90 و افزایش آن به 2800 تومان در سال 92 و افزایش تدریجی به بالای 3700تومان در ماه‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه خواهد شد و این سیاست‌ها قادر نخواهد بود که نرخ بازار آزاد را در حد نرخ رسمی کنترل کند و به تدریج نرخ آزاد از نرخ رسمی فاصله خواهد گرفت.

هر چند که در حال حاضر نرخ‌های دیگر ارز قاچاق محسوب می‌شود، اما اگر اقدامات بانک مرکزی متناسب با شرایط بازار نباشد بار دیگر باعث دونرخی ارز خواهد شد.

در این رابطه بسیاری از مسوولان اقتصادی با اشاره به مازاد ارزی کشور و تراز مثبت صادرات منهای واردات معتقدند که دلیلی برای افزایش نرخ ارز تا این حد وجود ندارد، اما برخی صاحب‌نظران معتقدند که اتکا به موضوع مازاد ارزی نمی‌تواند تنها دلیل کاهش نرخ ارز باشد، بلکه باید نرخ انتظاری و تحولات آینده، اثر اقدامات امریکا بر مبادلات بانکی و ارزی، تقاضای دلار به صورت اسکناس و احتمال افزایش آن و سایر دلایل غیراقتصادی از جمله میزان اعتماد فعالان اقتصادی به شبکه بانکی و سیاست‌های ارزی، نحوه سپرده‌گذاری و پرداخت سپرده ارزی به مشتریان، چگونگی تامین ارز مورد نیاز مردم و... را نیز در نظر گرفت.

از سوی دیگر به دنبال اعلام سیاست ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز از 4 کشور به تمام کشورها نیز با همان چالش‌هایی مواجه خواهد شد که در دوره‌های قبلی در پیمان‌سپاری و واردات با انتقال ارز و... وجود داشته است و لذا همه این موارد و چگونگی حضور در بازار و اجرای سیاست‌های جدید را باید به موضوع مازاد ارزی کشور اضافه کنیم تا قادر به مهار رفتار طرف تقاضای ارز در بازار باشیم.

برخی فعالان بازار می‌گویند که روز سه‌شنبه نخستین روز از اجرای برنامه جدید دولت، بازار بیشتر در شرایط انتظاری به سر می‌برد و بسیاری از صرافی‌ها و طلافروش‌ها خرید و فروش نمی‌کنند و منتظر اقدامات بانک مرکزی هستند تا نرخ‌ها به سمت تثبیت شدن و شفاف شدن میزان عرضه و تقاضا پیش برود. متقاضیان نیز با تشکیل صف‌های طولانی انتظار دارند که ارز مورد نیاز خود را با نرخ جدید و قیمت پایین‌تر از روز قبل دریافت کنند.

برخی متقاضیان ارز که دلار خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند، هنوز جواب مشخصی از بانک‌ها دریافت نکرده‌اند که آیا آنها همان ارز سپرده‌گذاری شده را دریافت می‌کنند یا معادل ریالی آن به نرخ 4200 تومان به آنها پرداخت خواهد شد و بانک‌ها گفته‌اند که هنوز به آنها ابلاغ نشده که چگونه باید عمل کنند. لذا تا مشخص شدن این اقدامات، بازار در شرایط شوک و انتظار به سر می‌برد.

روی تابلوی صرافی‌ها، نرخ‌های دلار۴۲۰۰، یورو۵۱۷۰ و پوند ۵۹۳۳ تومان درج شده اما خرید و فروش در حد مورد انتظار نیست و برخی مشتریان و متقاضیان که نیاز به ارز داشته‌اند از دلالان به نرخ دلار 5500تومان خرید کرده‌اند.

در بازار طلا نیز نرخ 18عیار و برخی سکه‌ها اندکی کاهش یافته اما معاملات عمدتا در رکود نسبی است و خریدار و فروشنده کمی در بازار وجود دارد و طلافروش‌ها تمایلی به فروش یا خرید ندارند. بر این اساس به دنبال اعلام نرخ‌های جدید ارز رسمی، قیمت برخی از سکه‌ها با کاهش مواجه شده است.

واکنش مسوولان

از سوی دیگر مسوولان مختلف اقتصادی کشور نیز واکنش‌های مختلفی در مورد سیاست‌های جدید ارزی داشته‌اند. مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد با اشاره به مازاد ارز در اختیار و تصمیمات ارزی دولت گفت: نرخ ارز در بازار واقعی نبود و در مدت اخیر رییس‌جمهور، رییس مجلس و مسوولان اقتصادی کشور اعلام کرده بودند که قیمت‌ها غیرمنطقی است و به وضعیت بازار ارز رسیدگی می‌شود و این مهم انجام شد.

سیف رییس کل بانک مرکزی نیز با حضور در مجلس به مصوبه شورای امنیت ملی برای کنترل بازار ارز اشاره و توضیحاتی را در مورد سامانه ارزی و برنامه‌های بانک مرکزی و دولت در بازار ارز به نمایندگان مجلس ارائه کرد.

نوبخت سخنگوی دولت نیز با ابراز اطمینان نسبت به برطرف شدن شوک و نوسان ارزی گفت: این نرخ قابلیت تغییر دارد، چرا که نظام ارزی شناور مدیریت شده است و بر اساس بازار حرکت خواهد کرد و حتی می‌توان آن را رها کرد تا جریان بازار آن را مشخص کند. اما اطمینان می‌دهم که دیگر شوک و نوسان ارزی نداریم.

واکنش لاریجانی به سخنان سیف

همچنین علی لاریجانی رییس مجلس نیز در واکنش به سخنان سیف با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی گفت: شما چرا در چند ماه گذشته که نوسان نرخ ارز داشته‌اید به موضوع سامانه ارزی و کنترل بازار و مهار التهاب‌ها توجه نکرده‌اید و چرا بعد از چند ماه نوسان و افزایش قیمت اجازه دادید که کشور و بازار ارز دچار این نوسان‌ها و التهاب شود و چرا حالا به دنبال این راهکار هستید و از قبل به این برنامه‌ها و اقدامات توجه نکرده‌اید؟

 لاریجانی اعلام کرد که کمیته‌یی در بانک مرکزی باید برای رصد مسائل ارزی تشکیل شود و گزارش تراز ارزی را به مجلس ارائه کند.

رییس مجلس شورای اسلامی به ضرورت تشکیل کمیته‌یی در بانک مرکزی برای رصد مسائل ارزی اشاره کرد و گفت: دولت باید تدابیر لازم برای ثبات نرخ ارز در سال جدید را از قبل در نظر می‌گرفت.

 

وی با اشاره به صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در این جلسه مطرح شد که منابع ارزی بسیار بیشتر از مصارف است؛ پس معلوم است اشکالاتی در مدیریت کار وجود دارد؛ اینکه شرایط ملتهب شده و پس از آن جلساتی برای رفع مشکلات برگزار شود، قابل قبول نیست زیرا باید از گذشته تدابیری برای جلوگیری از این رویه اتخاذ می‌شد.

تشکیل دولت‌ها برای این است که زندگی قابل پیش‌بینی برای مردم و سرمایه‌گذاران وجود داشته باشد. نباید گذاشت، شرایط ملتهب شود. اگر خطر به وجود آمدن رانت وجود داشته باشد تنها به این دلیل است که به موقع برای رفع مشکلات تصمیم‌گیری نمی‌شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه موضوع سپرده ارزی یک بار اجرایی شد، تصریح کرد: اما چون به درستی عمل نکردند در شرایط فعلی نیز مردم در این خصوص به مسوولان اعتماد نمی‌کنند.

بنابراین اگر لازم است در این زمینه قانونی تصویب شود، مسوولان هر چه سریع‌تر موضوع را با مجلس در میان بگذارند ضمن اینکه درخصوص صندوق ذخیره طلا نیز باید فکر اساسی صورت گیرد. بانک مرکزی باید حداقل هر 3ماه یک بار گزارشی از تراز ارزی به مجلس ارائه کند، تعداد صرافی‌ها نیز باید کنترل شود تا مشکلات شبیه موسسات مالی به وجود نیاید. در قانون بودجه واردات برخی از اجناس شبیه دارو با ارز مبادله‌یی در نظر گرفته شد بنابراین باید در شرایط فعلی تدابیری را برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای این بخش‌ها در نظر گرفت. همچنین بعضی از افراد اجناسی را با ارز مبادله‌یی به کشور وارد کردند که باید با نرخ فعلی ارز در بازار به فروش برسانند بنابراین باید به این موضوع نیز توجه کرد.

رییس مجلس تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی موارد را بررسی و پیگیری کند تا از ایجاد هر گونه مشکل جلوگیری شود. به طور حتم دولت اگر در این زمینه نیازمند قانون است باید لایحه را سریع‌تر به مجلس ارائه کند چراکه مجموعه بسته مورد نظر برای رفع مشکلات نرخ ارز باید یکجا اجرایی شود.

 سامانه جدید ارزی، سپرده ارزی و صندوق طلا

رییس کل بانک مرکزی نیز در مجلس از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای ساماندهی بازار ارز خبر داد و گفت: نوسان قیمت دلار ۵ الی ۶ درصد در سال خواهد بود.

ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: بخشنامه‌یی درخصوص جذب سپرده‌های ارزی در اسفند ماه سال 96 با لحاظ تضمین‌ها و پرداخت سود ارزی ارائه شده و مشکلات گذشته در این زمینه که عدم اعتماد ایجاد کرده بود در بخشنامه اخیر رفع شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم درخصوص صندوق ذخیره طلا در روزهای آینده انجام می‌شود، ادامه داد: در موضوع سپرده‌گذاری‌های ارزی مکانیسمی در نظر گرفته شده است که امکان استفاده از سپرده‌های ارزی برای صاحبان سپرده در خارج از کشور فراهم شود و متن بخشنامه مذکور در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد همچنین بحث ساماندهی و تمدید مجوز صرافی‌ها براساس عملکرد صرافی‌ها و با رعایت ملاحظات قانونی پیگیری می‌شود.

 وی درباره مساله سپرده‌گذاری ارزی در سیستم بانکی نیز گفت: با بخشنامه نظام بانکی اعلام کرده‌ایم که بانک‌ها برای جمع‌آوری منابع ارزی همه تلاش خود را انجام دهند و در سویی دیگر از آنجا که بخشی از ارز در بخش خانواده‌ها وجود دارد، سپرده ارزی می‌تواند با جذب آنها وضعیت فعلی را بهینه کند.

وی ادامه داد: وضعیت بازار ارز در روزهای گذشته از مولفه‌های اقتصادی متاثر نبود و بیشتر التهابات، بازار ارز را با مشکل روبه‌رو کرده بود که نرخ 4200تومانی برای هر دلار با لحاظ واقعیت‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است. براساس گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول و لحاظ پارامترهای اقتصادی و متغیرهای بنیادین، نرخ حدود 4200تومانی برای هر دلار مناسب است و حتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناسان اقتصادی نیز نرخ 4200تومان را برای دلار توصیه کرده‌اند البته نرخ مذکور تثبیت نخواهد شد چراکه در آینده مساله ایجاد می‌کند اما نوسانات قیمت دلار حدود 5 الی 6 درصد در سال خواهد بود.

 مصوبه شورای امنیت ملی

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم توجه بهینه به منابع و مصارف ارزی یادآور شد: هماهنگی‌های خوبی با قوه قضاییه، وزارتخانه‌های اقتصاد و کشور و نیروی انتظامی برای ساماندهی بازار ارز وجود داشته و در شورای عالی امنیت ملی مصوبه خوبی در این زمینه وجود دارد که حکم کافی برای تحت کنترل قرار گرفتن امور است.

 

 سامانه جدید ارزی

رییس کل بانک مرکزی با تشریح تصمیمات جدید ارزی دولت گفت: سامانه‌یی ایجاد شده تا تمامی ارزهای ورودی به کشور از منابع مختلف از نفتی و غیرنفتی همچنین مصارف در کشور در این سامانه پاسخ داده شود و البته کشور در وضعیت تعادل است. قرار است نیاز‌های وارداتی طبقه‌بندی و اولویت‌بندی شود و البته ردیفی نیز برای سایر در نظر گرفته شده است. هم‌اکنون وضعیت ارزی مناسبی در کشور وجود دارد، تمامی بخش‌ها متناسب با توان ارزی تامین می‌شوند و در صورت امکان بخش سایر نیز تامین می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس اظهار کرد: تصمیم گرفته شده بهترین تصمیم در حال حاضر است زیرا با توجه به افق دیدی که وجود دارد، شرایط عادی نیست و دشمنان درحال برخی اقدامات هستند.

سیف ادامه داد: اقدامات دشمن نباید ما را نگران کند زیرا در ۱۵روزه اول فروردین هیچ‌گونه تخلفی در کشور وجود نداشت و این به دلیل پیش‌بینی تیم ما بود.

وی افزود: عوامل منفی نیز می‌تواند التهاب ایجاد کند و دشمنان ما نیز این موضوع را می‌دانند و سعی می‌کنند، التهاب ایجاد کنند و ما نباید در داخل روش‌هایی پیش ‌بگیریم که التهاب مصنوعی ایجاد کند. عامل انتظارات در شرایط بازار بسیار موثر است برای مثال در خرداد ۹۲ و زمان انتخابات نرخ ارز ۳۷۰۰تا ۳۸۰۰تومان بود و با اعلام نتیجه انتخابات قیمت‌ها روند نزولی گرفت و در مرداد ماه به زیر ۳هزار تومان رسید درحالی که هنوز هیچ اقدامی در اقتصاد انجام نشده بود.

 معاملات غیر واقعی

سیف ادامه داد: ما از پنجم فروردین اقدامات لازم را آغاز کردیم درحالی که در سال‌های گذشته سابقه چنین اقداماتی وجود نداشت. ما شاهد معاملات ۲۰۰، ۳۰۰هزار دلاری کاغذی و غیرواقعی بودیم. ما نباید اجازه دهیم تا بخش زیادی از ارز کشور درگیر معاملات غیرواقعی باشد. برخی پیشنهاد ایجاد جذابیت در بازار سپرده‌ها را می‌دهند که این اقدام به نفع اقتصاد کشور نیست. در این فضا باید تصمیم بگیریم که تسلط خود را بر شرایط ارز کشور محرز کنیم و متناسب با فضا و گشایش‌ها و محدودیت‌ها انعطاف‌پذیر باشیم.

 رد پای خارجی‌ها

سیف با بیان اینکه براساس بررسی‌ها تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد و در این فضا نباید نرخ نوسان داشته باشد، گفت: جای پای دخالت خارجی‌ها در بازار ارز وجود دارد و کشورهای اطراف در پی التهاب‌آفرینی در بازار هستند؛ بنابراین در کشور باید تنها یک صدا باشد که آرامش و ثبات از آن ناشی شود.

 یورو جایگزین دلار

سیف در پاسخ به اینکه چرا تاکنون اقدامات لازم صورت نگرفته بود، گفت: با توجه به موافقت مقام معظم رهبری، جایگزینی یورو در مبادلات بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم برای تغییر دلار به یورو در معاملات بین‌المللی درحال انجام است.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: یورو جایگزین دلار می‌شود و به عنوان ارز گزارشگری خواهد بود و هم‌اکنون اقدامات لازم در این خصوص درحال انجام است. این مدل به ما ابزار لازم را می‌دهد که به موقع در مقابل التهاب‌آفرینی‌ها مقاومت کنیم.

سیف خاطرنشان کرد: نرخ مبادله‌یی ارز دیگر وجود ندارد و نرخ مبادله‌یی و سامانه سنا هر دو ۴۲۰۰تومان خواهد بود که با این نرخ همه نیازهای منطقی کشور تامین می‌شود. از تعداد صرافی‌های مجاز ممکن است کاسته شود و در مورد صرافی‌های غیرمجاز نیز با نیروی انتظامی هماهنگی کرده‌ایم تا جمع‌آوری شوند. وی افزود: همچنان بعد از گشایش روابط بانکی ایران با دنیا هنوز ارتباط بانکی کاملی وجود ندارد و به همین دلیل از ظرفیت صرافی‌ها استفاده می‌کنیم. به همین منظور درباره نیاز بازار ارز برای مواردی که سیستم بانکی نمی‌تواند به راحتی انجام پرداخت ارز را انجام دهد از صرافی‌ها برای مدیریت و تامین منابع ارزی بازار به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنیم.

سیف افزود: در عین حال یک مشکل قانونی داریم که باید مجلس کمک کند تا آن را حل کنیم. باید ضوابط و شرایط فعلی در حوزه صرافی‌ها را سخت‌تر از گذشته کنیم و در این میان صرافی‌هایی که نمی‌توانند دستورالعمل‌های جاری را اجرا کنند، مجوز آنها باطل شود.

 نرخ سکه و محدودیت اسکناس

سیف درباره افزایش قیمت ارز اظهار کرد: قیمت سکه نیز طی روزهای اخیر به دلیل افزایش قیمت دلار با افزایش قیمت غیرطبیعی مواجه بود. نرخ سکه متشکل از قیمت اونس بین‌المللی و نرخ ارز است. اکنون با نرخ دلار ۴۲۰۰تومانی به طور حتم بازار سکه نیز واکنش نشان خواهد داد. وی افزود: اگر منحنی نرخ دلار در سال‌های گذشته را بررسی کنیم در 3ماهه سوم سال به دلیل پایان سال میلادی نرخ ارز با افزایش مواجه و در 3 ماهه چهارم روند کاهشی دارد اما در سال گذشته این روند وجود نداشت و از دی ماه به بعد به دلیل التهابات بین‌المللی و محدودیت تامین اسکناس این اتفاق انجام نشد.

 نرخ 4200 تومان در بودجه

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه باید آثار این ۴۲۰۰ تومان بر بودجه دیده شود، افزود: در گذشته آثار مربوط به دخالت بانک مرکزی در بازار ارز به حساب خزانه واریز می‌شد اما در بودجه امسال تغییر ایجاد شده و رقم مابه‌التفاوت در سود بانک مرکزی دیده شده که باید تغییری در آن لحاظ شود. مدل تعریف شده مدل شناور مدیریت شده است و هدف تثبیت نرخ نیست که این مدل در قانون دیده شده است.

سیف در ادامه اظهار داشت: تفاوت نرخ ارز به جیب کسی نرفته است و مستقیما به خزانه واریز شده و در عین حال دیوان محاسبات دقیقا به نظارت آن مشغول است. با مدل جدید و ایجاد ارز تک‌نرخی آرامش در اقتصاد شکل می‌گیرد و دیگر شاهد نوسان‌های شدید در بازار ارز نخواهیم بود.

 توقف معاملات ارزی و منتظر بودن صرافی‌ها

سعید مجتهدی‌ رییس کانون صرافان در گفت‌وگو با ایبِنا، با بیان اینکه بازار ارز از صبح سه‌شنبه در شوک تعیین نرخ و تصمیم دیشب دولت برای نرخ ارز است، اعلام کرد: این بازار در انتظار ریزش قیمت‌هاست. نرخ ارز مداخله‌یی نیز ۴۲۰۰ تومان است، هر چند معاملات در بازار ارز هم‌اکنون متوقف است، اما براساس تجربه سال‌های گذشته ریزش شدید قیمتی در این بازار خواهیم داشت. زمانی که بانک مرکزی ارز مورد نیاز بازار را تامین کند بازار نیز می‌تواند به خاستگاه تصمیمات دولت و همراهی با آن تبدیل شود.

 نرخ‌ها در بازار

به گزارش «تعادل»، قیمت انواع سکه و ارز در بازار با توجه به تصمیم دولت درباره تک نرخی کردن ارز با کاهش نسبی مواجه شده اما معاملات ارز و طلا و سکه عمدتا دچار توقف و رکود شده و صرافی‌ها و طلافروشی‌ها منتظر آثار بخشنامه بانک مرکزی و سیاست جدید دولت و میزان عرضه ارز با نرخ جدید به بازار هستند تا پس از مشخص شدن نرخ‌ها، اقدام به خرید و فروش ارز و سکه و طلا با نرخ‌های جدید کنند.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه‌شنبه با ۹۸هزار تومان کاهش یک‌میلیون و ۸۵۵هزار تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۹۰هزار تومان افت یک‌میلیون و ۷۹۴هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی نیز با ۶۸هزار تومان کاهش ۸۵۸هزار تومان، ربع بهار آزادی با ۶هزار تومان رشد ۶۱۶هزار تومان و سکه گرمی با یک‌هزار تومان کاهش ۳۵۶هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۱۶۵هزار و ۳۰۰تومان ارزش‌گذاری شد که ۸هزار و ۴۰۰تومان افت داشت.

نرخ هر دلار امریکا نیز با ۸۰۲تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۴هزار و ۲۰۰تومان، یورو با یک‌هزار و ۷۲تومان افت ۵هزار و ۱۷۰تومان و هر پوند با یک‌هزار و ۳۵۳تومان کاهش ۵هزار و ۹۳۳تومان اعلام شده اما معاملات عمدتا دچار رکود هستند و برخی فعالان ارزی از معاملات محدود دلار با نرخ بالای 5500تومان خبر داده‌اند. نرخ‌ها در حال حاضر در نوسان است و خرید و فروش در بازار کاهش یافته است.

 کاهش 100 هزار تومانی سکه

محمد کشتی‌آرای رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر نیز از ریزش قیمت سکه در واکنش به تصمیم ارزی دولت خبر داد و گفت: تعداد فروشندگان در بازار افزایش یافته و اظهارنظر در مورد بازار هنوز زود است اما در واکنش اولیه قیمت سکه طرح جدید ۲۰۰هزار تومان کاهش یافت.

وی با بیان اینکه همچنین نیم سکه حدود ۱۰۰هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار ۱۵هزار تومان افت قیمت داشته است، ادامه داد: عرضه در بازار زیاد شده و مردم برای فروش سکه روانه بازار شده‌اند.

 حداکثر نگهداری 10 هزار یورو

 از سوی دیگر، بانک مرکزی در اطلاعیه شماره (1) یکسان‌سازی نرخ ارز تاکید کرده که در راستای اجرای تصمیم ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز با بهای 4200تومان برای هر دلار امریکا که برای تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، مطالب زیر با هدف پاسخگویی به پرسش‌های احتمالی هموطنان و تبیین جزئیات تصمیم یاد شده اعلام می‌شود. لازم به ذکر است بانک مرکزی آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات احتمالی تمام هموطنان است و در صورت لزوم، اطلاعیه‌های تکمیلی توسط این بانک منتشر خواهد شد.

 از تاریخ 21 فروردین 1397 بانک مرکزی نسبت به تامین ارز برای تمام نیازهای قانونی تجاری و تولیدی در چارچوب قوانین و مقررات صادرات و واردات و مقررات ارزی کشور برمبنای هر دلار 42000ریال اقدام می‌کند.

 براساس بند (خ) ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرگونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی‌های مجاز قاچاق محسوب شده و نهادهای ذی‌صلاح براساس قوانین و مقررات جاری از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد می‌کنند.

 میزان ارز قابل نگهداری توسط هر شخص براساس دستورالعمل صادره توسط بانک مرکزی در تاریخ 21 فروردین 1396 حداکثر 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بوده و در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، براساس قانون برخورد خواهد شد.

 تمام اشخاصی که سابقا اقدام به خرید ارز به صورت اسکناس کرده‌اند و در تاریخ صدور این اطلاعیه بیش از 10هزار یورو یا معادل آن ارز در اختیار دارند، حداکثر تا پایان ماه جاری نسبت به سپرده‌گذاری ارز در بانک‌های مزبور یا فروش آن به بانک‌ها اقدام کنند. براساس بخشنامه مورخ 1396.12.26 بانک مرکزی، در صورت سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها، سود ارزی براساس مقررات بانک مرکزی به سپرده‌های مزبور پرداخت خواهد شد. بازپرداخت اسکناس به سپرده‌گذاران ارزی در صورت مطالبه آنها تضمین می‌شود.

 تامین ارز تمام واردات به کشور پس از ثبت سفارش انجام می‌شود. ثبت سفارش صرفا با پرداخت از طریق مسیر بانکی مجاز است.

 بانک‌ها علاوه بر انجام حواله توسط خود می‌توانند پس از تشکیل پرونده و اخذ تعهد از وارد‌کننده، نسبت به ثبت درخواست ارز به صورت حواله در سامانه نیما و همچنین حواله ارز از طریق صرافی‌ها اقدام کنند.

 تمام صادرکنندگان موظفند ارز حاصل از صادرات را جز مواردی که صرف واردات توسط خود، بازپرداخت بدهی ارزی یا سپرده‌گذاری می‌کنند، از طریق سامانه نیما به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز بفروشند. ضوابط مربوط به تامین ارز برای مسافران به خارج از کشور، دانشجویی و درمانی و سایر موارد در مبادی خروجی همزمان با فراهم شدن تمهیدات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

 

 

 

ارسال نظر