تشکیل کمیته بازنگری مدیریت بحران در هنگ‌کنگ

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۲۲۱
تشکیل کمیته بازنگری مدیریت بحران در هنگ‌کنگ

گروه جهان|

معترضان هنگ‌کنگی در شرایطی دور تازه‌ای از اعتراض‌ها را آغاز کرده‌اند که یک مقام دولتی گفته دولت محلی درصدد تشکیل کمیته‌ای مستقل برای بازنگری در مدیریت بحران است. هنگ‌کنگ در چند روز گذشته و پس از پیروزی جنبش دموکراسی‌خواه در انتخابات محلی آرامشی نسبی را تجربه کرده بود.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، همزمان با آغاز دور جدید ناآرامی‌ها متیو چونگ دومین مقام ارشد هنگ‌کنگ، گفته است: «دولت درصدد تشکیل کمیته‌ای مستقل برای بازنگری در مدیریت بحران است. به‌دنبال اعضای کمیته هستیم و مقدمات کار را کلید زده‌ایم. امیدواریم در زمانی کوتاه به پیشرفت‎هایی برسیم.» گفته شده، در تظاهرات شنبه (دیروز) برای اولین‌بار دانش‌آموزان دبیرستانی و نیروهای نظامی بازنشسته نیز حضور داشته‌اند.

فعالان دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ اعلام کرده‌اند، با ظلم نیروهای پلیس و بازداشت‌های غیرقانونی مبارزه خواهند کرد و تا زمانی که هنگ‌کنگ شاهد دموکراسی بیشتری نباشد، از مبارزه دست برنخواهند داشت. خبرگزاری رویترز هم گزارش داده، گروهی تحت نام «پسران داخلی» آهنگی را در پارک هنگ‎کنگ، محل تجمع معترضان، اجرا کردند که در آن به معترضان می‌گویند، همه هنگ‌کنگ از شما حمایت می‎کند. سخنرانان در جمع معترضان در این پارک به جمعیت حاضر یادآور شده‌اند، اکنون زمان تداوم جنگ برای استقلال واقعی است.

هنگ‎کنگ پس از انتخابات هفته گذشته و پیروزی نامزدهای دموکراسی‌خواه تا حدی آرام بود اما، با این وجود، به نظر می‌رسد فعالان مشتاق حفظ پویایی جنبش خود هستند.

در انتخابات محلی هفته گذشته جنبش دموکراسی‌خواه ۳۹۰ کرسی از ۴۵۲ کرسی شورای شهر را به دست آوردند. به این ترتیب مخالفان دولت محلی هنگ‌کنگ نزدیک به ۹۰ درصد کرسی‌های شورای شهر آینده را به دست گرفت. نتیجه انتخابات شورای شهر هنگ‌کنگ شکست سنگینی برای کری لم رییس دولت محلی بود، کسی که امیدوار بود اکثریت خاموش پس از ماه‌ها خشونت از طرفداران پکن حمایت کند. میزان مشارکت در رای‌گیری ۷۱ درصد بود که در انتخابات محلی هنگ‌کنگ بی‌سابقه محسوب می‌شود.

معترضان هنگ‌کنگی از آنچه به عنوان مداخله چین در آزادی‌های وعده داده شده به هنگام بازگشت هنگ‌کنگ از بریتانیا به چین در سال 1977یاد می‌کنند، خشمگین هستند اما، چین هرگونه دخالتی را رد می‌کند و می‌گوید، به اصل یک کشور، دو سیستم متعهد است. پکن دشمنان خارجی را به دامن زدن به ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ متهم می‌کند. در همین راستا، روزنامه حزب کمونیست چین در گوانگ‌ژو شنبه نوشته که پلیس یک شهروند برزیلی را به اتهام تبانی با افرادی در امریکا به منظور مداخله در مسائل هنگ‌کنگ بازداشت کرده است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، هفته گذشته دو مصوبه اخیر کنگره امریکا در دفاع از حقوق بشر در هنگ‌کنگ و معترضان دموکراسی‌خواه این جزیره را امضا کرد. پکن در واکنش به تصویب این قوانین در حمایت از معترضان در هنگ‌کنگ، به واشنگتن هشدار داد که به اقدامات متقابل دست خواهد زد.

چین پیشتر از ترامپ خواسته بود تا قانون حمایت از اعتراضات در هنگ‌کنگ را که کنگره تصویب کرده، وتو کند. «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین، گفته بود که این قانون هم منافع امریکا و هم چین را در ارتباط با منطقه خودمختار هنگ‌کنگ تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و منافع هر دو طرف را به خطر خواهد انداخت.

گفته شده، بازارهای سهام آسیا به‌دلیل امضای این قانون و نگرانی سرمایه‌گذاران از اقدام تلافی‌جویانه احتمالی پکن و برهم خوردن مذاکرات تجاری میان دو کشور افت شدیدی را تجربه کردند. به‌گزارش رویترز، شاخص بورس هنگ‌کنگ 2.1 درصد ریزش داشت که بیشترین میزان ریزش ظرف دو هفته اخیر به‌شمار می‌رود. همچنین شاخص ‌CSI ۳۰۰ که سهام شرکت‌های بورس شانگهای و شنژن را رصد می‌کند نیز 1.3 درصد افت کرد. حتی بورس کره‌جنوبی موسوم به کاسپی نیز همانند بورس‌های چین فروریخت.

تظاهرات ضد دولتی که از ژوئن در هنگ‌کنگ و در اعتراض به طرح لایحه استرداد مجرمین به چین آغاز شد، در مقاطعی موجب تعطیلی کسب و کار، فعالیت‌های دولت، مدارس و حتی فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ شد.

 

ارسال نظر