راه دشوار دموکرات‌ها تا پیروزی در 2020

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۱۰۲
راه دشوار دموکرات‌ها تا پیروزی در 2020

گروه جهان|

کارزارهای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 امریکا شروع شده و نظرسنجی‌ها از کاهش محبوبیت دونالد ترامپ خبر می‌دهند اما بدان معنا نیست که دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری کار آسانی در پیش دارند.

واشنگتن‌پست در مطلبی با اشاره به عواملی از جمله تاثیر کالج انتخاباتی و نفوذ شبکه فاکس‌نیوز و همچنین توجه رسانه‌ها به جنجال‌های ترامپ و نقش اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی تاکید کرده که دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات 2020 کار دشواری پیش‌رو دارند.

در این گزارش آمده، دلایل زیادی وجود دارد که دموکرات‌ها درباره انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 احساس اطمینان کنند؛ رای‌دهندگان آنها انگیزه دارند اما خشمگین هستند چنانکه در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر کنگره نشان دادند. با وجود نرخ پایین بیکاری و رشد خوب اقتصادی، میزان تایید عملکرد دونالد ترامپ همچنان در حدود 40 درصد است. نظرسنجی‎ها نشان می‌دهد که تقریبا تمام نامزدهای احتمالی دموکرات‌ها از او پیش هستند. اما چیزی که دموکرات‌ها ممکن است به طور کلی از آن آگاه نباشند یا حداقل اینکه ممکن است تمایل داشته باشند آن را نادیده بگیرند، یک رشته از عواملی است که تا حد زیادی خارج از حوزه نفوذ آنها قرار دارند و می‌توانند اوضاع را به نفع ترامپ تغییر دهند. این عوامل البته پیروزی ترامپ را تضمین نمی‌کنند اما نامزد دموکرات نیازمند تلاش بسیار بیشتری برای پیروزی است.

کالج انتخاباتی: یکی از این عوامل به کالج انتخاباتی مربوط می‌شود که شاید مهم‌ترین عامل باشد. در دو انتخابات از پنج انتخابات گذشته، نامزد دموکرات رای مردمی بیشتری به دست آورد اما نامزد جمهوری‌خواه وارد کاخ‌سفید شد. در سال 2016 میلادی 3 میلیون رای کمتر داشت اما رییس‌جمهور شد. هیچ کشور دیگری در جهان این سیستم بی‌معنا را ندارد و در آینده نیز این سیستم به نفع جمهوری‌خواهان خواهد بود.

دولت فدرال: همان‌طور که گزارش و اظهارات رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات 2016 مشخص کرده است، ترامپ اعتقاد دارد که وجود دولت فدرال برای خدمت به او و محافظت از او است. همین اکنون مشخص شده که او تلاش کرده تا رادولف جولیانی وکیل شخصی خودش را اعزام تا به اوکراین فشار وارد کرده و تحقیقاتی را آغاز کند که به گمان او برای جو بایدن نامزد دموکرات 2020 شرم‌آور خواهد بود. آیا کسی فکر می‌کند که اگر ترامپ به ویلیام بار دادستان کل، دستور دهد که همین کار را در داخل امریکا درباره نامزد دموکرات انجام دهد، بار خواهد گفت: «متاسفم قربان، این کار مناسب نیست؟»  کمک از روسیه یا کشورهای دیگر: سازمان‌های اطلاعاتی ما هشدار می‌دهند که روسیه برنامه‌هایی برای مداخله در انتخابات 2020 دارد اما ما به ندرت اقدامات روسیه در سال 2016 را آن‌طور که واقعا انجام شد تلقی می‌کنیم؛ اقدامی که روسیه انجام داد، این بود که به ترامپ کمک کرد انتخاب شود. این اقدام به هر علتی که بوده، دلیلی ندارد فکر کنیم که روسیه نمی‌خواهد که ترامپ چهار سال دیگر هم در قدرت باشد.

اطلاعات نادرست رسانه‌های اجتماعی: هر چند چپ‌ها خیلی عالی قادر به گسترش اطلاعات اشتباه از طریق رسانه‌های اجتماعی هستند اما تردید زیادی نیست که در حال حاضر راست‌ها بسیار مشتاق‌تر و سازمان یافته‌تر در این باره عمل می‌کنند. اصلا نمی‌دانید که آنها با کمک عوامل روسی چه مطالبی را در جریان اطلاع‌رسانی تزریق خواهند کرد. جیم روتنبرگ از روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص گفته است که کارزار اطلاعات غلط در سال 2020 به گونه‌ای است که سال 2016 در برابر آن تنها یک آزمایش کوچک خواهد بود.

سرکوب رای‌دهندگان: در ایالت‌های مختلف، جمهوری‌خواهان در حال ایجاد موانعی هستند تا از رای‌دهندگان احتمالی دموکرات‌ها جلوگیری کنند، اقداماتی مانند: قوانین مربوط به هویت رای‌دهندگان، کاهش رای‌های زودهنگام و قوانینی برای کاهش انگیزه ثبت نام از جمله این اقدامات هستند. کاملا مشخص نیست که تاثیر این اقدامات در انتخابات 2020 چه خواهد بود اما می‌توان گفت همه این اقدامات به نفع جمهوری‌خواهان است و همین برای تغییر نتیجه در ایالت‌هایی که رقابت در آنها نزدیک است مانند ویسکانسین یا کارولینای شمالی کافی خواهد بود.

فاکس نیوز: شبکه خبری فاکس نیوز هم‌اکنون به عنوان ارگان تبلیغاتی کاخ سفید عمل می‌کند، در حالی که رقابت انتخاباتی گرم می‌شود این شبکه بر طبل تمجید از ترامپ و بی‌اعتبار کردن مخالفان او خواهد کوبید. این شبکه در همین راستا هر دروغ جدید ترامپ را نشان داده و رسانه‌های مهم را مجبور به توجه خواهد کرد. در میان راست‌ها رسانه‌ای در حد تمرکز و نفوذ فاکس نیوز وجود ندارد.

رسانه‌های دیگر: مساله ساده این است که ترامپ موفق خواهد شد رسانه‌ها را مجبور کند که مسائل مهم را نادیده بگیرند و مسائل گستاخانه مطرح شده توسط او یا اتهامات قبیح او علیه نامزدهای دموکرات را پوشش دهند. نویسنده این مطلب واشنگتن پست در پایان می‌نویسد: «با کنار هم گذاشتن همه این مسائل می‌توانیم انتظار تکرار چالش برای دموکرات‌ها همانند چالش سال 2018 برای بازپس گرفتن مجلس نمایندگان را داشته باشیم. تنها داشتن آرای تعداد بیشتری از مردم امریکا برای پیروزی دموکرات‌ها کافی نیست.»

 

ارسال نظر