تهدید اقتصادی ترامپ علیه ترکیه

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۱:۰۰:۲۸
کد خبر: ۱۳۷۶۹۱
تهدید اقتصادی ترامپ علیه ترکیه

گروه جهان|

 رییس‌جمهوری ایالات متحده تهدید کرده در صورتی که ترکیه به کردهای سوریه که متحدان واشنگتن به‌شمار می‌روند حمله کند، اقتصاد این کشور را ویران خواهد کرد. وزیر خارجه ترکیه در واکنش به سخنان دونالد ترامپ گفته «آنکارا از تهدید نمی‌هراسد». مولود چاووش‌اوغلو همچنین تاکید کرده که امریکا با تهدید اقتصادی نمی‌تواند به جایی برسد. جنگ لفظی امریکا و ترکیه بر سر کردهای سوریه پس از آن بالا گرفت که گزارش‌هایی تقویت حضور ارتش ترکیه در نواحی مرزی سوریه با هدف حمله به کردهای این منطقه منتشر شد.

به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ با انتشار توییتی بار دیگر از تصمیم خود برای خروج نیروهای امریکایی از سوریه دفاع کرده و در عین حال هشدار داده‌است که اگر ترکیه به شبه‌نظامیان کرد متحد ائتلاف به رهبری واشنگتن حمله کند، اقتصاد این کشور را ویران خواهد کرد. ترامپ با تاکید بر ادامه مبارزه با داعش از کردهای سوریه هم  خواسته ترکیه را تحریک نکنند و گفته یک منطقه حائل۲۰ مایلی (۳۰ کیلومتری) شکل خواهد گرفت.

دونالد ترامپ همچنین در بخش دیگری از پست‌های منتشرشده در توئیتر مدعی شده ایران، روسیه و دمشق، از سیاست بلندمدت امریکا برای نابودی داعش در سوریه بیشترین بهره را برده‌اند.

تهدید رییس‌جمهوری امریکا علیه ترکیه در حالی است که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا، پیش‌تر در تماس تلفنی با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، گفته بود برای دستیابی به توافقی با ترکیه در حفاظت از شبه‌نظامیان کُرد در سوریه خوشبین است. پمپئو که در سفری در امارات متحده عربی به سر می‌برد، گفته بود: «امریکا حق مردم ترکیه و حق آقای اردوغان برای حفاظت از کشورشان در برابر تروریست‌ها را به رسمیت می‌شناسد.»

نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت کردهای سوریه از یک ماه پیش آغاز شد که رییس‌جمهوری امریکا به‌طور ناگهانی اعلام کرد تصمیم گرفته نیروهای امریکایی را از سوریه خارج کند. دونالد ترامپ با توصیف سوریه به سرزمین «ریگ و مرگ» گفت می‌خواهد به جنگ‌های بی‌پایان امریکا خاتمه دهد. اعلام خروج امریکا از سوریه با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و در امریکا انتقادهایی را همراه آورد؛ از جمله جیمز متیس وزیر دفاع امریکا، به‌شکلی اعتراض‌گونه استعفا کرد.

اندکی پیش از آن‌که دونالد ترامپ تصمیم خود را درباره خروج از سوریه اعلام کرد، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت درباره عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد سوریه با ترامپ صحبت کرده و موافقت ضمنی او را گرفته است. رجب طیب اردوغان همچنین گفت که ارتش ترکیه به‌زودی عملیات نظامی خود را در خاک سوریه آغاز می‌کند. در واکنش به این تهدید بود که جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ، اعلام کرد ایالات متحده در صورتی نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند که ترکیه ضمانت دهد از نیروهای شبه نظامی کرد در شمال سوریه حفاظت می‌کند. این سخنان با واکنش تند اردوغان روبرو شده، تا جایی که از دیدار با جان بولتون که به آنکارا سفر کرده بود، خودداری کرد.

    ترکیه: متحد ما بمانید

ابراهیم کالین سخنگوی اردوغان، دوشنبه و ساعاتی پس از انتشار توییت تهدیدآمیز ترامپ، تاکید کرد که از نظر ترکیه که میان داعش و حزب پ‌ک‌ک‌ و یگان‌های مدافع خلق (کردهای سوریه) تفاوتی وجود ندارد. کالین در توییتی خطاب به ایالات متحده نوشت: «تروریست‌ها نمی‌توانند شریک و متحد شما باشند.» سخنگوی اردوغان تاکید کرد ترکیه انتظار دارد تا امریکا به همکاری استراتژیک میان دو کشور احترام بگذارد و نمی‌خواهد که این همکاری زیر سایه پروپاگاندای تروریستی قرار بگیرد.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه، نیز در واکنش به توییت‌های تهدیدآمیز دونالد ترامپ گفته: «ترکیه از هیچ تهدیدی هراس ندارد؛ ضمن این‌که با تهدید اقتصادی نیز نمی‌توان به جایی رسید. متحدان راهبردی از طریق شبکه‌های اجتماعی بحث نمی‌کنند. ترکیه دشمن کردها نیست، بلکه بیش از هر کشوری از آنها حمایت می‌کند.» به‌گزارش آناتولی، چاووش‌اوغلو همچنین گفته: «ایده ایجاد منطقه امن پس از اعلام جدیت ترکیه برای مبارزه با تروریست‌ها عنوان شده و ما با آن مخالف نیستیم. ترامپ برای خروج نکردن نیروهای امریکا از سوریه با فشار زیادی روبه‌روست.»

نشریه واشنگتن‌پست درباره تنش روابط ترکیه و امریکا در چند هفته اخیر نوشته: «جان بولتون زمانی که برای ترکیه شرط کرد نباید به کردها آسیب بزند و اقدام نظامی بدون شفاف سازی انجام ندهد، باعث خشم اردوغان شد. بولتون هدفش اشاره به شبه‌نظامیان کردی بود که در کنار ایالات متحده مقابل گروه داعش می‌جنگند اما با استفاده از ادبیات غیردقیق و نشان دادن ژست دیکته کردن به اردوغان، باعث ناخرسندی رییس‌جمهوری ترکیه شد. به‌گفته سه مقام آگاه، این اظهارات باعث دگرگون شدن مذاکرات میان مقام‌های ترکیه و فرستاده جدید دونالد ترامپ به ائتلاف ضد‌داعش یعنی جیمز جفری که از این اقدام نادرست خشمگین شد، گردید. اردوغان در سفر بولتون به ترکیه از دیدار با او خودداری کرد و بولتون نیز زودتر به واشنگتن بازگشت. اردوغان بعدها گفته بود که باور ندارد بولتون به نمایندگی از دولت ترامپ حرف زده باشد! واشنگتن‌پست به نقل از یک مشاور ترامپ نوشته: «این سفر بولتون کاملا غم‌انگیز بود.» این مقام که نامش را فاش نکرده است، درباره تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ و عملکرد بولتون در این باره گفته: «آنها در مجموع گند زدند و نباید به این شکل پیش می‌رفت. این تصمیم باید یک تصمیم قابل دفاع و اجرا شده با فکر و سنجش می‌بود.»

 

 

ارسال نظر