روز سرنوشت‌ساز «ترزا می»

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۴۴
روز سرنوشت‌ساز «ترزا می»

گروه جهان|

شورشی‌های حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا که از آشفتگی‌ها درباره مذاکرات برگزیت و پیش‌نویس توافق حاصل شده بین لندن و بروکسل خشمگین هستند، در نهایت موفق شدند حمایت لازم برای برگزاری جلسه رای اعتماد به ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا را جلب کنند. ترزا می که از آغاز دوره نخست‌وزیری خود با چالش‌های خروج از اتحادیه اروپا درگیر بوده، از حدود 10روز گذشته بر سر پیش‌نویس توافق برگزیت با انتقادهای و مخالفت‌های بیشتری مواجه شده است. او قصد داشت برگزیتی حاصل شده از مذاکرات لندن و بروکسل را چهارشنبه در مجلس عوام این کشور به رای بگذارد، اما شواهد فزاینده حاکی از شکست این طرح در پارلمان، نخست‌وزیر بریتانیا را به تعویق رای‌گیری و تصمیم به مذاکره بیشتر با اروپایی‌ها وادار کرد. در همین میان، شورشی‌های هم حزبی ترزا می موفق شدند او را با چالش جلسه رای اعتماد مواجه کند. این رای‌گیری بین ساعات 18 تا 20 شامگاه چهارشنبه (به وقت محلی) برگزار شد.

48 نفر از قانونگذاران حزب محافظه‌کار ترزا می صبح چهارشنبه درخواست خود را مبنی بر برگزاری جلسه رای اعتماد به نخست‌وزیر به سر گراهام برادی رئیس کمیته 1922 حزب تحویل دادند. بلافاصله پس از این اتفاق ترزا می اعلام کرد که برای سمت خود خواهد جنگید. ترزا می در واکنش به خبر برگزاری جلسه رای اعتماد به خبرنگاران گفت: «من با تمام وجود این رای‌گیری را به چالش خواهم کشید.» او در ادامه با اشاره به اینکه آنچه در توانش بوده را برای محافظت از منافع کشورش انجام داده، افزود: «تغییر رهبری در حال حاضر آینده را به خطر خواهد انداخت و نخست‌وزیر جدید ناگزیر خواهد بود روند برگزیت را به تعویق اندازد.» نخست‌وزیر بریتانیا از نمایندگان حزب محافظه‌کار خواست تا در راستای منافع ملی عمل کرده و انتظارات مردم بریتانیا را درباره برگزیت برآورده کنند.

در همین حال، ایان لاوری یکی از اعضای حزب کارگر بریتانیا در واکنش به خبر بررسی صلاحیت ترزا می برای ادامه مذاکرات برگزیت، گفت: «اختلافات داخلی حزب محافظه‌کار، زندگی و کار مردم را به خطر انداخته است. توافق نیم پخته برگزیت حتی از حمایت هم حزبی‌های ترزا می هم برخوردار نیست.» اما ترزا می توافق حاصله را تنها راه جدایی با حفظ منافع دو طرف و همچنین ممانعت از وقوع سناریوی «عدم توافق» می‌داند.

  تور اروپایی بی‌نتیجه

حمایت‌ها از «ترزا می» به‌ویژه از دوشنبه که تعویق رای‌گیری پارلمان درباره برگزیت اعلام شد، کاهش چشمگیری داشت. یورونیوز نوشته، ترزا می دوشنبه به دنبال زمزمه مخالفت و رد توافق برگزیت از سوی پارلمان اعلام کرد که رای‌گیری را به تعویق می‌اندازد و در جهت گرفتن تضمین بیشتر از اروپایی‌ها اقدام می‌کند. نخست‌وزیر بریتانیا به‌دنبال اعلام این خبر به منظور جلب حمایت اروپایی از اعمال تغییراتی در توافق برگزیت، به دیدن آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی و دونالد تاسک رئیس شورای اروپایی رفت. او قصد داشت با مقامات ایرلند نیز گفت‌وگو کند، اما برگزاری جلسه رای اعتماد او را وادار به لغو این سفر کرد. دیگر رهبران اروپایی هم گفتند برای شفاف‌سازی بیشتر توافق حاصله آماده هستند، اما تمایلی به مذاکرات مجدد ندارند. مرکل سه‌شنبه تاکید کرد که هیچ تغییری در مفاد پیش‌نویس توافق برگزیت ایجاد نخواهد شد. دونالد تاسک هم پس از دیدار با ترزا می در پیامی توئیتری نوشت: «رهبران اتحادیه اروپا مایلند تا به او در تضمین اکثریت پارلمانی برای این توافق پیش از خروج برنامه‌ریزی شده در ۲۹ مارس، کمک کنند. اما سوال اینجاست که این کمک چگونه باید صورت بگیرد؟»

  رقابت برای جانشینی

در میانه نگرانی‌ها درباره تصویب توافق برگزیت یا خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، برگزاری جلسه رای اعتماد به ترزا می به یک چالش جدی برای بریتانیا تبدیل شد. اگر ترزا می موفق به کسب اکثریت آراء (158 رای) شود، از این جلسه رای اعتماد جان سالم به در برده است و مخالفانش تا یک سال امکان به چالش کشیدن رهبری او را نخواهند داشت. فایننشال‌تایمز نوشته، از جمله افرادی که چشم انتظار آغاز رقابت‌های درون حزبی برای جانشینی ترزا می هستند، بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین است که از چهره‌های اصلی کمپین برگزیت در همه‌پرسی2016 بود. فعالان حزب محافظه‌کار او را چهره‌ای امیدبخش می‌دانند، اما حمایت‌ها و انتقادها از او در میان اعضای حزب نسبتا برابری می‌کند. دو سال فعالیت او در وزارت خارجه با اشتباهات آشکاری همراه بوده و به‌رغم توجه عمومی رسانه‌ها به او، جانسون احتمالا از حمایت کافی برای جانشینی ترزا می برخوردار نیست.

ساجد جاوید بانکدار 49 ساله پیشین، و وزیر کشور کنونی نیز یکی دیگر از نامزدهای احتمالی برای جانشینی ترزا می به شمار می‌رود.  او که پسر یک راننده اتوبوس پاکستانی است، در همه‌پرسی 2016 به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده و در وزارت کشور نیز رویکرد شدیدالحن در قبال مهاجران را تسهیل کرده است. بسیاری بخت او را برای پیروزی بالا می‌دانند. نفر سوم در این فهرست دامینیک راب وزیر پیشین برگزیت، است که از مخالفان سرسخت اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. او در ماه جولای به عنوان وزیر برگزیت وارد کابینه دولت شد و در ماه نوامبر در اعتراض به پیش‌نویس طرح برگزیت ترزا می از دولت کناره‌گیری کرد. جیکوب ریس ماگ از قانونگذاران حامی برگزیت سخت، جرمی هانت وزیر خارجه کنونی، مایکل گوو وزیر محیط زیست، آمبر رود وزیر کار و بازنشستگی و مت هانکوک وزیر بهداشت از دیگر نامزدهای احتمالی برای جانشینی ترزا می هستند.

 

ارسال نظر