بررسی گزینه نظامی علیه کره‌شمالی

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۳۰
بررسی گزینه نظامی علیه کره‌شمالی

سئول توان موشکی خود را ارتقا می‌دهد

گروه جهان|

کره‌شمالی بار دیگر به یک آزمایش موشکی دست زده است. ژاپن، کره‌جنوبی و امریکا تایید کرده‌اند، این موشک پس از ۴۵ دقیقه پرواز در آب‌های مناطق ویژه تجاری ژاپن فرود آمده است. کارشناسان معتقدند که این موشک توان هدف قرار دادن شهرهای ایالات‌متحده را دارد. پس از این آزمایش، واشنگتن و سئول در حال بررسی استفاده از گزینه نظامی علیه کره‌شمالی هستند.

به گزارش سی‌ان‌ان، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی شنبه اعلام کرد که این آزمایش موشکی کشورش می‌تواند تمام خاک امریکا را هدف قرار دهد. این دومین اقدام کره‌شمالی برای پرتاب آزمایشی یک موشک قاره‌پیما در کمتر از یک ماه است. دیوید رایت فیزیکدان و مدیر برنامه امنیت جهانی با اشاره به ادعای رهبر کره‌شمالی می‌گوید: «اگر گزارش‌های مربوط به زمان پرواز و حداکثر ارتفاع موشک کره‌شمالی درست باشند این موشک اکنون به‌طور نظری می‌تواند مناطقی نظیر لس‌آنجلس، شیکاگو یا دنور را در ایالات‌متحده هدف قرار دهد که این وابسته به متغیرهایی مثل اندازه و وزن کلاهک جدید خواهد بود.»

آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی دور جدیدی از انتقادهای امریکا، چین، ژاپن و کره‌جنوبی علیه پیونگ‌یانگ را در پی داشت. یوشید سوگا سخنگوی دولت ژاپن با تاکید بر غیرقابل قبول بودن این اقدام از سوی کره‌شمالی و نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل گفته است: «ژاپن به قدرتمندترین شکل ممکن به این مساله اعتراض خواهد کرد.» شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن نیز خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت ملی کابینه این کشور شده است.

رییس‌جمهوری امریکا هم اعلام کرده آزمایش موشکی کره‌شمالی اقدامی گستاخانه و خطرناک بوده که به انزوای پیونگ‌یانگ خواهد انجامید. دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده است: «امریکا این آزمایش را محکوم می‌کند و ادعای کره‌شمالی مبنی بر اینکه این آزمایش‌ها و سلاح‌ امنیت کره‌شمالی را تامین می‌کند را رد می‌کند و معتقد است این اقدامات تاثیر عکس دارد. این سلاح‌ها و آزمایش‌ها و تهدید آن علیه جهان پیونگ‌یانگ را منزوی و اقتصاد آن را ضعیف کرده و مردمش را محروم می‌کند.»

رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا هم با محکوم کردن آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی گفته که روسیه و چین (به‌دلیل حمایت ضمنی از پیونگ‌یانگ) مسوول اقدامات ماجراجویانه این کشور هستند.  دبیرکل سازمان ملل متحد هم در سخنرانی خود این آزمایش موشکی با احتمال برد بین قاره‌یی را محکوم کرده است. آنتیونیو گوترش تاکید کرده که شلیک این موشک نقض دیگر قطعنامه‌های شورای امنیت از سوی کره‌شمالی است. وی همچنین از پیونگ‌یانگ خواسته به تعهدات بین‌المللی پایبند بوده و با جامعه جهانی برای ایجاد راه‌حلی برای مسائل مهم در شبه جزیره کره همکاری کند.  چین هم این آزمایش موشکی را محکوم کرده اما از همه طرف‌ها خواسته خویشتنداری نشان دهند و از تشدید تنش‌ها خودداری کنند.

  کاسه صبری که لبریز شده

تندترین واکنش به آزمایش جدید موشکی کره‌شمالی را همسایه جنوبی این کشور داشته است. به گزارش رویترز، مون جائه‌این‌ رییس‌جمهور کره‌جنوبی، به دولتش دستور داده هر اقدام مقابله‌جویانه‌یی را برای رویارویی با تهدیدهای موشکی کره‌شمالی ارزیابی کنند.

کانگ کیونگ وا وزیر خارجه جدید کره‌جنوبی نیز خواستار برگزاری نشست شورای امنیت و اعمال تحریم‌های تازه‌یی علیه کره‌شمالی شده است. گفته شده، او قرار است در حاشیه اجلاس «آ.سه.آن» در اوایل ماه آینده میلادی در فیلیپین با همتایان خود درباره مساله کره‌شمالی گفت‌وگو کند.  در همین حال سونگ یانگ مو وزیر دفاع کره‌جنوبی خواهان استقرار تجهیزات نظامی راهبردی امریکا در این کشور شده که به معنی استقرار بمب‌افکن‌های رادارگریز و ناو هواپیمابر به همراه پرتابگرهای بیشتر سامانه دفاع موشکی پیشرفته امریکا در کره‌جنوبی است.  کره‌جنوبی از این هم فراتر رفته است. رویترز خبر داده که واشنگتن و سئول در حال بررسی گزینه نظامی علیه کره‌شمالی هستند. در این گزارش آمده، پس از آزمایش موشکی تازه کره‌شمالی، مقام‌های وزارت دفاع امریکا و کره‌جنوبی به‌طور مشترک در حال بررسی گزینه‌هایی برای پاسخ نظامی به این آزمایش موشک بالستیک هستند. نیروهای نظامی این دو کشور شنبه در جریان یک مانور نظامی مشترک پرتاب موشک‌های زمین به زمین پرتاب کردند.

کره‌جنوبی همچنین اعلام کرده که قصد دارد برد موشک‌های بالستیک خود را افزایش دهد. این در شرایطی است که تغییر در برنامه توسعه موشکی بالستیک کره‌جنوبی بارها مورد مخالفت روسیه و چین قرار گرفته و این دو کشور اعلام کرده‌اند اجرای این برنامه می‌تواند شبه جزیره کره را به یک جنگ ناخواسته نزدیک‌تر کند. چین همچنین با هشدار نسبت به آرایش سامانه ضدموشکی تاد امریکا در خاک کره‌جنوبی گفته که این سامانه توازن راهبردی منطقه را به خطر می‌اندازد و باید هر چه سریع‌تر از شبه‌جزیره کره خارج شود.  پکن پیش‌تر نیز به حضور احتمالی ناوهای بریتانیایی در دریای جنوبی چین شدیدا واکنش نشان داده بود. مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا، به‌تازگی اعلام کرده که در سال آینده لندن 2 ناو جنگی را برای اجرای راهبری آزاد دریانوردی به دریای جنوبی چین اعزام می‌کند. لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اظهارات گفته است: «متاسفانه هیچ یک از کشورهایی که به تنش در دریای جنوبی دامن می‌زنند، جزو کشورهای منطقه نیستند و آنان تلاش دارند این منطقه بی‌ثبات و ناامن شود.»

 

 

ارسال نظر