پیروزی جمهوری‌خواهان در جورجیا

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۹۷
پیروزی جمهوری‌خواهان در جورجیا

گروه جهان | طلا تسلیمی|

دموکرات‌ها فرصت و بزرگ‌ترین امید خود را برای پیروزی بر جمهوری‌خواهان در بلندمدت در انتخابات ویژه ایالت جورجیا از دست دادند؛ انتخاباتی که برای دولت دونالد ترامپ از اهمیت زیادی برخوردار بود و اکنون می‌توان گفت که نتیجه آن موقعیت رییس‌جمهوری نه چندان محبوب را دست‌کم در میان اعضای خودش بهبود می‌بخشد. در این انتخابات، جان اوساف دموکرات از کارن هندل جمهوری‌خواه در ششمین منطقه کنگره‌یی شکست خورد.

این رقابت جدیدترین مورد از سری انتخابات‌ بر سر کرسی‌های جمهوری‌خواه محسوب می‌شود که دموکرات‌ها قصد دارند آنها را در پیروزی‌های اخلاقی به جای پیروزی حقیقی کسب کنند و این در حالی است که آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در حقیقت در کسب آرای الکترال با مشکل مواجه شدند و شکست خوردند. پس از شمارش 100درصد آرا در همه حوزه‌های انتخاباتی مربوطه هندل موفق شد 52.7درصد رای به دست آورد و اوساف تنها 47.3 درصد از آرا را کسب کرد. در دور اول رای‌گیری‌ها در ماه آوریل، اوساف بیش از 48درصد آرا را به خود اختصاص داده بود و هندل در میان رای‌های تقسیم شده میان جمهوری‌خواهان تنها موفق شده بود 20 درصد آرا را به دست آورد. با این حال تلاش اوساف برای پیروزی نهایی در حوزه انتخاباتی جورجیا که از دیرباز به جمهوری‌خواهان تعلق داشته است، با شکست مواجه شد و او در رقابت‌های نهایی میزانی از آرای قبلی خود را هم از دست داد که از دلایل این مساله می‌توان به انرژی زیادی که در کمپین جمهوری‌خواهان صرف شد، اشاره کرد.

ترامپ بلافاصله برای تبدیل پیروزی جمهوری‌خواهان در جورجیا به یک موفقیت شخصی به توییتر مراجعه کرد و نوشت: «متشکرم، پیروزی بزرگی برای رییس‌جمهوری ترامپ و حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ویژه کنگره جورجیا بود.»

این کرسی زمانی خالی شد که تام پرایس به تیم ترامپ پیوست تا به عنوان وزیر بهداشت و خدمات بشردوستانه فعالیت کند. پیش از پرایس این کرسی به سناتور جانی یاکسون و پیش از او هم به نیوت گینگریچ تعلق داشت. اگرچه پرایس در سال 2016 این کرسی را با 23درصد آرا به دست آورده بود، اما دونالد ترامپ در این حوزه انتخاباتی ثروتمند و تحصیلکرده با اختلاف اندک یک درصدی بر هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود پیروز شد. این پیروزی با اختلاف اندک سبب شد که دموکرات‌ها به این حوزه که نزدیک به 60درصد آنها تحصیلات دانشگاهی دارند، امیدوار شوند و بیندیشند که پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانند این حوزه را در اختیار بگیرند. هر دو حزب و گروه‌های متحد آنها در انتخابات ویژه کنگره جورجیا نزدیک به 50 میلیون دلار هزینه کردند و بدین‌ترتیب کمپین در این حوزه به پرهزینه‌ترین کمپین کنگره‌یی در تاریخ امریکا تبدیل شد.

با این حال دموکرات‌ها پایگاه انتخاباتی خود را تقویت کردند و بر جمهوری‌خواهان فائق آمدند، چرا که نتایج نشان داد که میزان محبوبیت دو حزب در این حوزه تقریبا برابر است و دموکرات‌ها هم منابع مالی بی‌سابقه‌یی را در این ایالت هزینه کردند. دو نامزد در سخنرانی شب انتخابات و زمانی که رای‌گیری خاتمه یافته بود، دو لحن کاملا متفاوت داشتند. اوساف در سخنرانی برای جمعیت ناامید شده، وجهه‌یی تاریخی به انتخابات بخشید و گفت: «وقتی که تاریکی بر این سیاره سایه انداخته بود، شما نور امید را برای مردمان در جورجیا و مردمان در سراسر دنیا آوردید. » وی با زبانی استعاری‌تر افزود: «مبارزه ادامه می‌یابد، امید هنوز زنده است.»

در مقابل یک سخنرانی سنتی داشت. وی به محدودیت‌ها و مشکلاتی اشاره کرد که به عنوان «نخستین زن جمهوری‌خواهی که از ایالت جورجیا به کنگره راه می‌یابد» با آنها مواجه است و سپس خود را در داستانی الهام‌بخش تجسم کرد و گفت: «با سخت‌کوشی هر چیزی ممکن است.» وی همچنین به اولویت‌های خود در سیاست‌گذاری همچون کاهش مالیات اشاره کرد.

در برنامه‌های انتخاباتی هندل، این نامزد و سخنران معرفی‌کننده او هیچ اشاره‌یی به نام دونالد ترامپ نکردند و در مقابل از اوساف و ارتباط او با نانسی پلوسی رهبر اقلیت سنا انتقاد می‌کردند. اوساف عمدتا به دلیل میزان ثروتی که در خارج از ایالت جورجیا ایجاد کرده بود، به دلیل داشتن ارزش‌های سانفرانسیسکویی و به دلیل این حقیقت که در جورجیا زندگی نمی‌کرد، مورد انتقاد قرار می‌گرفت. از سوی دیگر، اوساف هم به جای اینکه بر راه‌های مناسب برای پیشرفت ایالت جورجیا و حتی تبدیل آن به یک قطب فناوری دیگر بر انتقاد کردن از هندل در دورانی که وزیر امور خارجه بود، تمرکز کرد. در حقیقت با بررسی کمپین‌های انتخاباتی هندل و اوساف بار دیگر می‌توان این نتیجه را گرفت که مساله نجابت، رفتار مناسب و فضای مسموم فرهنگ انتخاباتی امریکا در آینده‌یی نه چندان دور به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود.

به هر حال این رقابت بیشتر به منزله همه‌پرسی در مورد ترامپ بود و این مساله که رییس‌جمهوری بلافاصله پس از اعلام نتایج با خشنودی از آن استقبال کرد، چنین تفکری را به اثبات رساند؛ اما هر دو نامزد انتخاباتی به یک اندازه از حضور پررنگ وی در کمپین‌های انتخاباتی ناراضی بودند. هندل که رییس‌جمهوری از پیروزی او بسیار خرسند است، در نخستین مناظره انتخاباتی تلویزیونی خود اعلام کرد که ترامپ باید کمتر از توییتر استفاده کند، روز دوشنبه در مصاحبه با گاردین گفت که هیچ توجهی به استفاده رییس‌جمهوری از رسانه‌های اجتماعی نداشته است. وی تصریح کرد: «من روی کمپین خودم متمرکز بودم. زمان من کمتر و ارزشمندتر از آن است که در توییتر بگذرانمش. » اما ساعاتی بعد این وزیر امور خارجه پیشین در محل موضوع یک ایمیل جذب سرمایه نوشت: «دیدید ترامپ همین‌ الان چه توییت کرده است؟»

 

 

ارسال نظر