اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۲۵۳

آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده آذربایجان غربی

مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان غربی از آخرین جزییات امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده در استان آذربایجان غربی خبر داد. امیر عباس جعفری مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان غربی درباره جزییات خسارت وارد شده به منطقه قطور از توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی گفت: پس از وقوع زلزله بلافاصله تیم‌های ارزیاب از بیناد مسکن، جمعیت هلال احمر و اورژانس به محل حادثه اعزام شدند. او ادامه داد: براثر این زمین‌لرزه 75 نفر مصدوم شده‌اند که 65 نفر به صورت سرپایی مداوا 10 نفر در بیمارستان خوی بستری شده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان غربی اظهار کرد: جلسه مدیریت بحران با استاندار و مدیران اجرایی تشکیل و تدابیر لازم برای امدادرسانی تشکیل شده است همچنین 43 روستا تحت تاثیر بودند که تعدادی از واحدهای روستایی از 10 تا 90 درصد خسارت دیده‌اند. جعفری با بیان اینکه این زمین‌لرزه بیش از 40 پس لرزه داشته است، خاطرنشان کرد: گروه‌های امدادی در منطقه حضور دارند و در حال راه‌اندازی کمپ‌های امدادی و چادر برای روستاییان هستند. سخنگوی اورژانس کشور نیز از مصدومیت ۳۶ نفر براثر زمین‌لرزه در خوی خبر داد و گفت: تعداد ۲۵ روستا متاثر از زمین‌لرزه بوده‌اند که بین ۲۰ تا ۹۰ درصد تخریب داشتند. مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور درباره آخرین وضیعت مصدومان زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری در استان آذربایجان غربی حوالی خوی و قطور گفت: در این مدت ۱۳ مورد پس‌لرزه ثبت شده است. او ادامه داد: ۳۶ نفر براثر زمین‌لرزه در خوی مصدوم شده‌اند. ۱۲مصدوم به مراکز درمانی منتقل و ۲۴ مصدوم در محل حادثه به صورت سرپایی درمان شده‌اند. سخنگوی اورژانس کشور تصریح کرد: تعداد ۲۵ روستا متاثر از زمین‌لرزه بوده‌اند که بین ۲۰ تا ۹۰ درصد تخریب داشتند.  همچنین نماینده مردم سلماس در مجلس با بیان اینکه زلزله قطور آذربایجان غربی تلفات جانی نداشت، گفت: برخی منازل ۱۰ درصد و منازل کاهگلی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شدند. شهروز برزگر کلشانی در مورد زلزله 5.7 ریشتری در استان آذربایجان غربی، گفت: این زلزله ساعت 9 و 22 دقیقه دیروز در نزدیکی منطقه قطور شهرستان خوی به وقوع پیوست و 43 روستا آسیب دیدند. نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی منازل 10 درصد و برخی منازل کاهگلی به صورت صد در درصد دچار آسیب شدند همچنین منازل دو روستا در شهرستان سلماس که نزدیک خوی قرار دارند آسیب دیدند. او با بیان اینکه زلزله آذربایجان غربی تلفات جانی نداشت، ادامه داد: 25 تا 30 نفر مصدوم و برخی از آنها به صورت سرپایی درمان شدند؛ ستاد بحران در شهرستان‌های خوی و سلماس تشکیل شده و تیم‌های ارزیاب در منطقه حضور دارند تا ارزیابی دقیقی از خسارات‌های احتمالی را داشته باشند. این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: این زلزله تاکنون سه پس‌لرزه با شدت 3.1، 3.2 و 3.7 ریشتری داشته است.

اعطای تسهیلات اشتغالزایی به جوانان

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از اعطای تسهیلات اشتغالزایی برای اشتغال ۷ هزار نفر از جوانان کشور خبر داد. محمدمهدی تندگویان در مورد تاثیر اعطای تسهیلات اشتغالزایی در بهبود وضعیت جوانان گفت: در معاونت امور جوانان بارها بر لزوم اشتغال جوانان به عنوان بهترین ابزار در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تشویق آنها به تشکیل زندگی تاکید کرده‌ایم و همواره در جست‌وجوی راهکارهای ممکن بوده‌ایم. او با بیان اینکه سال گذشته موفق شدیم از طریق تسهیلات اشتغالزایی برای جوانان شرایط بهتری را برای کارآفرینی فراهم کنیم، به ایسنا گفت: به همین منظور سال گذشته برای جوانان با عاملیت بانک رسالت زمینه اشتغال ۷ هزار نفر از جوانان فراهم شد که این تسهیلات در قالب ۱۶۶۰رسته کار اعطا شده است. به گفته معاون امور جوانان این تسهیلات در ۱۹ استان در اختیار جوانان قرار گرفته است. همچنین تصمیم بر اعطای این تسهیلات برای اولین‌بار در سال ۹۷ به تصویب رسید که امسال برای نخستین‌بار در اختیار جوانان قرار گرفت. همچنین این تسهیلات در سال ۹۷ تنها شامل ۶ رسته کاری بود که امسال در ۲۲ رسته کاری اعطا می‌شود.

آموزش کاهش پسماند از مدارس

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران گفت: آموزش در زمینه پسماند بهتر است از دوران ابتدایی، دبستان، پیش‌دبستانی و مهد کودک شروع شود چراکه آموزش در کودکان زودتر نهادینه و از طریق آنها به خانواده‌ها منتقل می‌شود و در نهایت نتیجه بخش‌تر است. فاطمه اکبرپور با اشاره به اینکه آموزش، اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی باید در حوزه پسماند از ابتدا یعنی مرحله تولید پسماند شروع شود، اظهار کرد: لازم است در جهت کاهش تولید پسماند هم با هدف کاستن از حجم و وزن آن و هم افزایش آگاهی و شناخت از کالاها و چگونگی مصرف آنها تلاش کنیم. وی ادامه داد: کالاهایی را باید برای مصرف انتخاب کنیم که از کیفیت خوبی برخوردار هستند تا دیرتر وارد چرخه پسماند شوند همچنین لازم است متناسب با میزان نیاز روزانه خود و خانواده‌ کالا و مواد غذایی را خریداری و مصرف کنیم چراکه اگر بیش از نیاز کالا تهیه شود بعد از مدتی که تاریخ مصرف آن کالا منقضی یا مواد غذایی فاسد و به پسماند تبدیل می‌شود.

 

ارسال نظر