ضرورت بررسی آزمایشگاهی بنزین

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۶۲۶

سیدآرش میلانی حسینی|

عضو شورای شهر تهران|

 سازمان محیط زیست با همکاری شهرداری و نیز دانشگاه‌های معتبر، سیاهه ترکیبات آلودگی هوای تهران را تدوین کرده است و اکنون در مرحله تصویب در سازمان محیط زیست قرار دارد. در این لیست میزان آلاینده‌های مختلف هوا مورد بررسی قرار گرفته است. در این لیست به تفکیک مشخص شده است که سهم هر یک از آلاینده‌ها از جمله ترکیبات بنزین به چه میزان است. کیفیت بنزین به شکل دوره‌ای توسط آزمایشگاه‌های معتمد سازمان محیط زیست نمونه‌برداری می‌شود و سازمان محیط زیست به شکل رسمی درباره آن اظهارنظر می‌کند. همچنین شرکت کنترل کیفیت هوا به صورت کمکی این کار را در تهران انجام می‌دهد. آخرین نمونه‌برداری هم مربوط به سه ماهه تابستان بوده است که بر اساس آن میزان گوگرد در بنزین یک مقدار از سطح استاندارد بالاتر است اما این رقم نگران‌کننده نیست و الان باید منتظر باشیم و ببینیم که نمونه‌برداری‌های سه ماهه پاییز چه چیزی را نشان می‌دهد. میزان گوگرد باید در پارامترهای میزان آلایندگی مورد توجه قرار گیرد که پارامترهای آلایندگی در سه ماه تابستان نشان نمی‌دهد که افزایش میزان گوگرد از حد مجاز بر میزان آلودگی هوا تاثیرگذار بوده باشد.  همان‌طور که عنوان شد این گزارش به شکل دوره‌ای ارایه می‌شود و دلیل آن هم این است که شرکت ستاره خلیج فارس بنزین یورو4 تولید می‌کند و کیفیت بنزین توسط وزارت نفت اصلاح شده است. اظهارنظر درباره کیفیت بنزین باید بر اساس داده‌های اندازه گیر شده باشد و اینکه قضاوت‌هایی به شکل سلیقه‌ای انجام می‌شود، مورد تایید نیست . مورد دیگری که در بحث آلودگی هوا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، خودروهای غیر استاندارد هستند . موتور خودروهای تولیدی باید شرایط کیفی که سازمان محیط زیست استاندارد تعریف کرده است را پاس کند و تاییدیه سازمان محیط زیست در این خصوص ملاک عمل قرار دارد. در همه موارد این استانداردها به شکل سخت‌گیرانه پیگیری نمی‌شود و ممکن است خودورسازان سازمان محیط زیست را مجاب به تعدیل برخی از استانداردها کنند.

موضوع دیگر فرسودگی موتور خودروها است .در این زمینه خودروهای که موتورهای فرسوده و کاربراتوری دارند باید جمع شوند. مکانیسمی که دولت برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در نظر گرفته منوط به ورود خودروهای خارجی بود که اکنون به دلیل شرایط تحریم این مکانیسم فعال نیست. بنابراین باید بیش از اینکه به تولید خودروهای جدید توجه کنیم تمرکز خود را بر نوسازی خودروهای فرسوده قرار دهیم و به دنبال این باشیم که چگونه می‌توان این خودروها را از رده خارج کرد و ساز وکارهای آن چیست. به‌طور کلی در سطح شهرتهران چندین نهاد و مرجع برنامه‌ریزی، نظارتی و مجریانی برای رفع آلودگی هوا وجود دارد. اما مرجع اصلی و پاسخگو در این زمینه مصوبه بالادستی دولت است که در دو نوبت انجام شده و وظایف دستگاه‌ها را در قبال آلودگی هوا مشخص کرده است. آن چه بر عهده مدیریت شهری قرار دارد، ورود به بحث کنترل ترافیک و توسعه حمل و نقل با توجه منابعی است که در اختیار دارد.

شهرداری نیز به این دو مبحث ورود پیدا کرد. رفع معضلات ترافیکی، الزام اخذ معاینه فنی، اجرای طرح جدید ترافیک و نیز طرح کاهش آلودگی هوا از اقدام‌های شهرداری در این زمینه به شمار می‌رود. البته ممکن است انتقادهایی به این طرح‌ها وارد باشد اما تمام این موارد قابلیت ارزشیابی دارد.

 

 

ارسال نظر